با این که این ماده برای اولین بار در فرآیند صابون‌‌سازی با روغن زیتون کشف شد، اما با گذشت بیش از دو قرن همچنان جایگاه خود را به عنوان یکی از مواد اصلی سازنده در تهیه انواع صابون‌ها، کرم‌ها، لوسیون‌های بهداشتی و آرایشی حفظ کرده است.

g1گلیسیرین و پوست

توجه به نظافت پوست، موجب زیبایی، شادابی، تعریق، تنفس پوستی و بی‌بویی بدن می‌شود. شست‌وشوی مرتب بدن‌ با آب ولرم و صابون سبب پاک شدن چربی پوست، گردوخاک‌ و جدا شدن طبقات شاخی آن می‌شود. هر قدر مواد قلیایی‌ صابون بیش‌تر باشد، تأثیر آن بر چربی‌ها و چرک بیش‌تر و قدرت تمیز کردن آن زیادتر است، ولی باعث خشکی پوست نیز می‌شود. گلیسیرین از قدیمی‌ترین مرطوب‌کننده‌های پوست است که از دیرباز تا کنون استفاده می‌شود.

با این که این ماده برای اولین بار در فرآیند صابون‌‌سازی با روغن زیتون کشف شد، اما با گذشت بیش از دو قرن همچنان جایگاه خود را به عنوان یکی از مواد اصلی سازنده در تهیه انواع صابون‌ها، کرم‌ها، لوسیون‌های بهداشتی و آرایشی حفظ کرده است. امروزه از گلیسیرین خالص در داروسازی به صورت شیاف به عنوان ملین‌ و نرم‌کننده برای پیشگیری‌ از یبوست استفاده می‌شود. گلیسیرین یا گلیسرول، نوعی الکل مایع با قدرت جذب بالاست که در معرض هوا رطوبت محیط را جذب پوست ‌کرده و به آسانی و در کمتر از 15 دقیقه به داخل پوست نفوذ می‌کند.

اگر به فرآورده‌های حاوی گلیسیرین دسترسی ندارید، تهیه ماسک‌های خانگی با استفاده از گلیسیرین می‌تواند راه حل مطمئن و مناسبی برای تامین رطوبت پوست شما باشد. به این نکته نیز توجه داشته باشید که گلیسیرین خالص پوست را خشک می‌کند، به این صورت که مواد موجود در گلیسیرین، رطوبت را از درون پوست به سطح پوست می‌آورد و در نتیجه، این رطوبت با آمدن روی سطح پوست بخار می‌شود و در نهایت پوست خشک‌تری به‌جا می‌ماند، اما اگر زمانی خواستید از گلیسیرین خالص استفاده کنید بهتر است آن را با آب‌لیمو رقیق کنید.

اگر پوست‌ شما خشک است، مقدار مساوی از گلیسیرین و عسل را با هم مخلوط کنید. سپس دو برابر مقدار اولیه گلیسیرین، آب اضافه کنید و بعد از آن با آرد جو یک مخلوط خمیری شکل (ماسک صورت) تهیه کنید. اجازه دهید این ماسک حدود 20 دقیقه روی پوست شما باقی بماند. شما می‌توانید به جای آب از شیر هم استفاده کنید. در فصل سرد سال، می توانید گلیسیرین مخلوط با آبلیموی ترش را پوست خود بمالید تا رطوبت پوست حفظ گردد و از زبری و ترک‌خوردگی آن جلوگیری‌ شود.

همچنین برای جلوگیری از خشک‌شدن پوست دست‌ها در روزهای سرد زمستان و برای نرم‌کردن پوست دست می‌توانید دو قسمت گلیسیرین را با یک قسمت گلاب مخلوط کرده و هر روز به پوست خشک خود بمالید تا نرم و لطیف شود. همچنین می توانید پودر گل یا ریشه خشک یکی از دو گیاه ختمی یا پنیرک را به مخلوط گلیسیرین و گلاب اضافه کنید تا اهمیت آن را در درمان پوست های خشک و تبدیل آن به پوست لطیف و نرم ببینید.

برای روشن‌کردن پوست هم می‌توان از گلیسیرین بهره برد. برای این کار ابتدا زرده و سفیده یک عدد تخم‌مرغ را از هم جدا کنید. سفیده را با یک چنگال یا همزن آنقدر بزنید تا کاملا کف کند.بعد به آن یک قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید. در ادامه به مخلوط، یک قاشق غذاخوری گلیسیرین اضافه کنید و دوباره خوب هم بزنید. بعد از این‌که مخلوط پف کرد، ماسک را به آرامی روی صورت خود بمالید. اجازه دهید تا ماسک کاملا روی صورت خشک شود. بعد از خشک‌شدن به آرامی ماسک را از روی صورت بردارید تا همراه آن سلول‌ها و پوست مرده نیز کنده شوند. در نهایت صورت را با آب سرد بشویید.