احساساتی که ما درون خود داریم می‌تواند برآنچه ما در ظاهر به نظر می‌رسیم موثر باشد و تمام وقایعی که از نظر عاطفی بر احساس آرامش و خوب بودن ما اثر بگذارد (افسردگی، اضطراب و استرس) با مشکلات مو، ناخن و پوست مرتبط است.

استرس، اعضاء مختلف بدن را به شیوه‌های مختلف تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. در واقع در افراد مختلف اعضایی از بدن که به استرس پاسخ می‌دهند متفاوت است. در برخی بیماران استرس باعث سردرد و میگرن و در برخی باعث درد معده و حتی زخم معده می‌شود. همچنین در برخی تعریق پوست را افزایش می‌دهد یا باعث وقوع ضایعات پوستی و در برخی مولد مشکلات قلبی و حتی مرگ ناگهانی می‌شود.

hsjvsمطالعات نشان داده است پوست انعکاس خوبی از استرس‌های درونی است و حداقل 30 درصد بیماران با مشکلات پوستی دارای یک مشکل روان‌پزشکی زمینه‌ای هستند که اغلب در ویزیت اول بیمار پنهان می‌ماند اما در صورتی که کشف و درمان شود اثر بسیار مثبت و قوی در بهبود وضعیت پوستی بیمار می‌گذارد.

استرس گاهی باعث عود بیماری پوستی و گاهی باعث وقوع رفتارهایی می‌شود که باعث بدتر شدن ظاهر بیماری پوستی می‌شود. مثلا فرد مبتلا به جوش صورت در اثر استرس بیشتر جوش‌های خود را دستکاری می‌کند یا ضاعات پوستی خود را بیشتر خارش می‌دهد که باعث وقوع جوشگاه و گسترش بیشتر مشکل خواهد شد.

هر گاه به طور توام، بیماری پوستی و استرس زمینه‌ای بیمار را درمان کنیم پوست اغلب سریع‌تر و کامل‌تر درمان می‌شود، زیرا اثرات سوء استرس از بین می‌رود و این امر باعث کاهش سطح اضطراب عمومی بیمار و ایجاد احساس بهتری نسبت به خود می‌شود.

در مطالعات دیده شده است که هرگاه بیماران از پوست خود راضی هستند و از نظر خودشان چهره جذابی دارند در سایر جنبه‌های زندگی مثل زندگی خانوادگی، کار، ازدواج و روابط اجتماعی نیز بهتر عمل می‌کنند. به علاوه هنگامی که فرد جوان‌تر به نظر می‌رسد ،در 29 درصد موارد دچار کاهش سطح اضطراب زمینه‌ای و در 36 درصد موارد باعث احساس آرامش بیشتر در وی می‌شود.

دانشمندان مشاهده کرده‌اند که کنترل برخی هورمون‌هایی که در جریان استرس ترشح می‌شود باعث ایجاد کیفیت بهتر پوست افراد خواهد شد.

البته بیماران هم عمدتا از توضیح راجع به جنبه‌های روان شناختی بیماری خود اجتناب می‌کنند. بیماری‌های پوستی اغلب تهدید کننده حیات نیستند اما زندگی طبیعی فرد را مختل می‌کنند. بیماران دچار بد شکلی‌های پوستی اغلب از بودن در اجتماع فرار می‌کنند و در اشتغال در مشاغلی که چهره ظاهری فرد درآنها مهم است، دچار مشکل می‌شوند.