مردم بدون توجه به کوتاهی یا بلندی موها، خواهان موهایی سالم و قوی هستند. ریزش مو به دلایل مختلفی ترسناک است. به طور معمول نشان دهنده اشکالی در بدن است.

دلایل متداول ریزش مو

  • استرس جسمی، روحی و احساسی
  • تغییرات هورمونی، از جمله بارداری، یائسگی و اقدامات پیشگیری از بارداری
  • دریافت مقدار کم یا زیاد از نوعی ویتامین، مانند کمبود ویتامین B یا دریافت زیاده از حد ویتامین A
  • عدم دریافت کافی پروتئین که ضروری ترین ترکیب موجود در مو است
  • داشتن بیماری هایی مانند آنمی یا تیروئید کم کار

بنابراین ابتدا کشف دلیل ریزش مو مهم است. با توجه به اینکه ژنتیک و سن نیز در این امر مهم است، ابتدا چک کنید که بیماری خاصی باعث ریزش موی شما نباشد. همچنین رژیم غذایی خود را نسبت به دریافت مواد مغذی بررسی کنید. همچنین می توانید با یک دکتر متخصص پوست و مو نیز مشورت کنید.اما یک سری راه های خانگی و بی ضرر برای درمان ریزش مو وجود دارد که بهتر است امتحان کنید.

می توانید با مواد سادهه موجود در آشپزخانه خود ماسک موی مناسب خود را بسازید.

1-سرکه سیب

برای تقویت گردش خون، پاکسازی پوست سر و از بین بردن شوره سر مفید است. پس از شستشوی موها در حمام از آن استفاده کنید. مقداری سرکه سیب را با مقدار مساوی آب مخلوط کنید. روی سر ریخته و 10-15 دقیقه صبر کنید. مطمئن شوید که به کل پوست سرتان برسد سپس آبکشی کنید. این کار را دو بار در هفته تکرار کنید.

2-آلوئه ورا

لایه های مو را تقویت کرده و باعث افزایش رشد سلول ها می شود. ژل آلوئه ورای تازه را از برگ آن خارج کرده و به طور مستقیم روی پوست سر ماساژ دهید و یک ساعت بعد شستشو دهید. آلوئه ورا باعث توقف ریزش مو شده و موهای آسیب دیده را نیز ترمیم می کند. همچنین گردش خون را نیز تقویت می کند.

3-آب پیاز

باعث افزایش کلاژن سازی شده و گردش خون را نیز افزایش می دهد. از این ماده قبل از حمام استفاده کنید. فقط کافی است تکه های پیاز را در مخلوط کن ریخته و کاملا له کرده و به مدت 15 دقیقه روی پوست سر و موها قرار دهید. سپس طبق عادت همیشگی شستشو دهید.

4-سیر

سیر باعث محکم شدن تار های مو می شود. استفاده از آن قبل از شستشوی موها توصیه می شود. مقداری سیر را له کنید و یا آب آن را بگیرید و با یک قاشق عسل مخلوط کرده و روی مو و پوست سر به مدت یک ساعت قرار دهید و سپس شستشو دهید. این مخلوط همچنین باعث افزایش سرعت رشد مو نیز می شود.

5-تخم مرغ

باعث رشد موهای سالم می شود. از تخم مرغ پس از شستشو با شامپو استفاده کنید. یک تخم مرغ را با یک قاشق روغن زیتون مخلوط کنید و روی موها و پوست سر ماساژ دهید. حداقل 10 دقیقه صبر کرده و با نرم کننده آبکشی کنید. تخم مرغ دارای سطح زیادی پروتئین است و باعث تغذیه تارهای مو می شود.

6-روغن رزماری

باعث تقویت رشد موها و گردش خون می شود. پس از شستشوی موها از این روغن استفاده کنید. مقداری روغن رزماری خالص را به طور مستقیم روی پوست سر ماساژ دهید. اگر پوست حساسی دارید می توانید با روغن های دیگری مانند جوجوبا، بادام، نارگیل و یا آووکادو مخلوط کرده و ماساژ دهید. همچنین می توانید چند قطره در شامپوی خود بریزید . تحقیقات نشان می دهد روغن رزماری به دلیل ماینوکسیدیل موجود در آن، تاثیر زیادی در رشد موها دارد. همین مطالعه ثابت می کند افرادی که از روغن رزماری استفاده می کنند، کمتر دچار خارش پوست سر می شوند.

7-روغن آفتابگردان

باعث تحریک رشد موها، تقویت فولیکول های مو و گردش خون می شود. قبل از شستشوی موها از این روغن استفاده کنید. مقداری از روغن را به طوری که پوست سرتان را بپوشاند، برداشته و به پوست سر بزنید و با استفاده از شانه آن را به تمام موهای خود برسانید. سپس با شامپویی ملایم شستشو دهید.