شوره سر علاوه بر اینکه موها را کثیف و بدظاهر نشان می دهند، تاثیر زیادی روی اعتماد به نفس افراد باقی می گذارند. در واقع بروز شوره سر امری استرس زا است و هر چه استرس بیشتر باشد نیز امکان بروز شوره سر بیشتر می شود.

 

برای برطرف کردن این دانه های سفید مزاحم در گام اول باید عامل آن شناسایی شود، چون دلایل متعددی از شستشوی نادرست موها تا نوع تغذیه برای بروز آنها وجود دارد.

 

قارچ ها

علت اصلی شوره سر قارچ هایی است که بر روی پوست وجود دارند و در نهایت منجر به شوره می شوند که البته این قارچ ها روی پوست سر افراد بسیاری وجود دارند که باعث شوره سر نخواهند شد.

 

قارچ هایی به نام مالژیا ممکن است که عاملی برای شوره باشند . این قارچ روی پوست سر زندگی می کند و اغلب نوجوانان را بدون علت خاصی درگیر خواهد کرد.

 

تئوری های مختلفی در این زمینه وجود دارد که بعضی از آن ها سیستم ایمنی را عامل شوره ها می دانند و عقیده دارند که در این شرایط ، سیستم ایمنی واکنش زیادی در برابر قارچ ها از خود نشان می دهد.

 

موها را به خوبی نمی شویید و آب نمی کشید

برخی افراد بر این عقیده هستند که شستشوی مداوم موها می‌تواند باعث از بین رفتن چربی و روغن های طبیعی و مورد نیاز پوست سر شود. متخصصان بر این عقیده هستند که این روغن ها شوره سر را تغذیه می‌کنند. شوره سر زمانی ایجاد می شود که روغن، سبوم یا تعریق پوست سر زیاد می شود و تجمع پیدا می‌کند.

 

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که شامپوهای حاوی روغن درخت چای برای مقابله با شوره سر بسیار مفید است. یادتان باشد که در گام اول یک شامپوی مناسب انتخاب کنید و در گام بعد موها را به خوبی و با دقت آب بکشید. چون باقی مانده ترکیبات شامپوها بستری برای تغذیه و رشد مخمر «پیتروسپوروم اوال» فراهم می‌کند.

 

کیست تخمدان

کیست تخمدان نیز می تواند باعث بوجود آمدن شوره سر شود که در این صورت مشکل بخاطر نامتعادل بودن هورمون ها بوجود می آید. بنابراین اگر شک کردید که شوره سرتان ممکن است در اثر این مشکلات هورمونی باشد بهتر است با پزشک متخصص زنان مشورت کنید.

 

استرس یکی از دلایل اصلی بروز شوره سر است. در واقع شوره سر می‌تواند نشانه‌ای از نیاز شما به کسب آرامش بیشتر باشد. استرس می‌تواند هر گونه بیماری و شرایط پوستی را تشدید کند. استرس تولید چربی را تشویق می‌کند که به حضور مخمر و شوره سر بیشتر منجر می‌شود. همچنین، استرس می‌تواند فعالیت سیستم ایمنی بدن را مختل کند و به شعله‌ور شدن مشکلات پوستی و شوره سر بیشتر منجر شود.

 

استرس می‌تواند موجب یک چرخه خارش شود و بیمار هرچه بیشتر پوست خود را خراش می‌دهد، شدت خارش نیز بیشتر می‌شود. برای کاهش استرس می‌توانید تکنیک‌های تن‌آرامی را در برنامه روزانه خود وارد کنید. در همین راستا، شما می‌توانید مواردی مانند یوگا، تکنیک‌های تنفس عمیق و مدیتیشن را مد نظر قرار دهید.

 

 شوره سر

 

پوست خشک

خشک بودن پوست اصلی ترین دلیل بوجود آمدن شوره سر است. پوست خشک شکننده تر است و خیلی زود آسیب می بیند بنابراین خیلی مهم است که به پوست سر رطوبت کافی برسد. اگر پوست خشکی دارید، برای مرطوب کردن آن هرزگاهی مو و سر را با روغن های مخصوص و مناسب ماساژ دهید یا از ماسک مو استفاده کنید تا پوست سرتان سالم و مرطوب باقی بماند. استفاده از شامپوهای مرطوب کننده یا نرم کننده های ضد شوره نیز بسیار مفید خواهند بود.

 

 شوره سر

التهاب پوست سر

یکی دیگر از عواملی که میزان شوره سر را افزایش می دهد، التهاب پوست سر می باشد ، این گونه که این التهاب باعث می شود سلول های پوست سر سریع تر تقسیم شوند و رشد کنند و محیط مناسبی را برای رشد قارچ هایی که باعث شوره می شوند را فراهم آورند.

شوره ها درمان نمی شوند اما قابل کنترل هستند.

 

متاسفانه اگر مستعد شوره باشید ، نمی توانید آن ها را درمان کنید . هنوز درمان قطعی برای این مورد به وجود نیامده است اما مواد غذایی حاوی چربی اشباع شده بالا و چربی های ترانس دار می توانند عاملی برای شوره باشند زیرا چربی زیادی را تولید می کنند.

 

در هر حال می توان با استفاده از مواد خوراکی مثل میوه ها و سبزیجات حاوی زینک و ویتامین های B، به کنترل این شوره ها کمک کرد و همچنین باید از پروبیوتیک ها استفاده کنید که گروهی از باکتری های مفید هستند و به بهبود پوست سر شما کمک می کنند و از رشد بیش از حد مخمر ها و قارچ ها جلوگیری خواهند کرد.

 

 شوره سر

پیشگیری از شوره سر

- برای پیشگیری از این مشکل موارد زیر را امتحان نمایید، این موارد شامل:

- استرس خود را مدیریت کنید، استرس می تواند باعث شوره زدن سر و یا افزایش شدت آن شود.

- مصرف اسپری های مو و ژل را کاهش دهید، این ها می توانند باعث چرب شدن پوست سر و مو شوند.

- رژیم غذایی سالمی داشته باشید، از روی، ویتامین های گروه ب و چربی های ضروری استفاده نمایید.