استرس بر قسمت های مختلف بدن تاثیر می گذارد و سلامت افراد را تهدید می کند.گفته می شود که حالت موها میزان استرس هر فرد را مشخص می کند.کسانی که موهای سالم دارند معمولا از استرس به دور هستند.ریزش موها نیز یکی از دلایل اثبات وجود استرس در افراد است. 

ازطرفی دیگر موهای خشک و مرده علامت وجود استرس در زندگی فرد است. چینیها دلیل کاهش کیفیت زندگی را افزایش استرسهای جسمی ‌و روحی و مصرف بیش از اندازه الکل می‌دانند.

رویش ناسالم

رشد موها تحت تاثیر سیستم هورمونی مخصوصاً هورمون آندروژن صورت می‌گیرد که تستسترون و یک سری هورمونهای دیگربه نام DHT از آن آزاد می‌شود . از دست دادن روزانه 100 تار مو امری عادی است و در طول روز این ریزش توسط خود موها جبران می‌شود. با افزایش سن، عملکرد هورمونها تغییر پیدا کرده و بر فولیکولهای مو نیز تاثیر می‌گذارد در نتیجه موهای بیشتری از دست می‌رود.

ریزش مو در اثر استرس را، توقف مرحله‌ای رشد مو می‌نامند که معمولاً بعد از طی یک دوره سخت استرس زا مثل یک بیماری سخت یا عمل جراحی ایجاد می‌شود. در این مدل ریزش مو، تعدادبیشتری از موها ریزش می‌کند و رشد آنها متوقف می‌شود و تبدیل به موهای راکد می‌شوند و پس از گذشت 2 یا3 ماه این موها شروع به ریزش می‌کنند.

استرس‌های بسیارشدید باعث بروز نوعی ریزش مو به نام ریزش موی منطقه‌ای یا طاسی منطقه‌ای می‌شوند که دراین مرحله گلبول‌های سفید خون به فولیکول‌های مو حمله کرده و رشد مو را متوقف می‌نمایند و در طول چند هفته موهایی که مورد حمله قرار گرفته‌اند و رشدشان متوقف شده، شروع به ریزش می‌کنند. در پایان به صورت طاسی فرق سر نمایان می‌شود.

 

درمان ریزش مو(طب چینی)

گیاهان شگفت‌انگیز برای درمان فولیکول‌های مو

مقداری سرو خمره‌ای ( نوش) بر روی موهای خود بمالید این گیاه فولیکول‌های مو را تحریک کرده و جریان خون را روان می‌سازد. باعث از بین رفتن چربیهای موجود در پوست مو می‌شود.

مقداری روغن نارگیل را بر روی فرق سر بخصوص در نواحی که ریزش بیشتر است را به مدت یک ماه مصرف نمایید.

پامچال، کتان و روغن ماهی نیز، موهای آسیب دیده را درمان می‌کند.

چای سبز از اکسیده‌شدن جلوگیری می‌کند و برگ نخل مانع به وجود آمدن DHT شده و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

 

جریان خون به رشد مو کمک می‌کند.

از یک برس یا ماساژور استفاده کنید ودر طول روز دو بار به مدت 5 دقیقه محل طاسی سر را به طور ملایم ضربه بزنید این کار ایجاد تحریک موضعی کرده و جریان خون را افزایش می‌دهد در نتیجه به تحریک رشد موها منجر می‌شود.

روی صندلی یا به صورت چهار زانو روی بالش بنشینید. با انگشتان دست به آرامی‌ به پوست فرق سربه مدت 1 دقیقه ضربه بزنید. این ضربات را از آهسته شروع کنید و به مرور به شدت آن بیافزایید سپس به مدت 2 الی 3 دقیقه پوست سر را ماساژ دهید البته از آرام شروع کنید و به مرور به آن شدت دهید. انگشتان دست راست را صاف کنید و با کف دست 36 بار بر روی فرق سر ضربه بزنید سپس این کار را با دست چپ ادامه دهید. برای نتیجه بهتر این کار را در روز به مدت 2 یا 3 بار انجام دهید.

 

استرس روزانه خود را کاهش دهید

یک برنامه‌ریزی روزانه برای ورزش یا انجام مدیتیشن قدرت بدنیتان را در حد تعادل نگه داشته و از میزان استرس شما می‌کاهد.

 

به موادطبیعی روی بیاورید

از مواد شیمیایی که برای درمان موها به کار می‌رود استفاده نکنید.(مگر به تجویز پزشک) زیرا این مواد به ریشه موها آسیب می‌رسانند . از موادی استفاده کنید که برای ساخت آنها از مواد موجود در طبیعت استفاده شده باشد.