برای سلامت موها باید موها روزانه بررسی شوند.تغییراتی که در موها رخ می دهد در سلامت موها تاثیرگذار است. گاهی مواد شوینده سلامت موها را در معرض خطر قرار می دهند. در این بخش 4 روش مختلف برای بررسی سلامت موها معرفی شده است.

آزمایش فولیکول مو

برای این‌که بدانید موهایتان از سلامت کلی برخوردار هستند و ریزش آن‌ها شرایط نگران کننده ای ندارد باید فولیکول مویتان را بررسی کنید.کافی است این کار را انجام دهید:یک تار مو را طوری به آرامی از سرتان جدا کنید که فولیکول مو همچنان به آن متصل باشد. فولیکول این تارمو را از نزدیک بررسی کنید. ریشه یک مو در حالت طبیعی باید به شکل یک پیاز باشد. اگر چنین شکلی را در محل ریشه مو مشاهده می کنید، موی شما سالم است اما اگر قسمت ریشه مو باریک است و حالت پیازی شکل ندارد، موی شما ضعیف است و نیاز به مراقبت دارد.

برای جلوگیری از ریزش مو چه کنیم؟

رژیم غذایی مدیترانه‌ای را دنبال کنید.مطالعه‌ای که در سال 2017 در ایتالیا انجام شد نشان داد که مصرف میوه و سبزیجات تازه خطر ریزش مو را کاهش می دهد.از سفت بستن موها برای مثال به حالت دم اسبی به‌خصوص هنگام خواب خودداری کنید زیرا این کار به ریزش مو منجر می‌شود.مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی را افزایش دهید.

آزمایش نفوذپذیری مو

این آزمایش میزان نفوذپذیری موی شما را نشان می‌دهد. موی سالم به نسبت، مستحکم و یکپارچه است اما موی آسیب‌دیده نفوذپذیر است و به سرعت آب را به خود جذب می‌کند.

برای انجام این آزمایش چند تار مو را از قسمت‌های مختلف مثل پشت، بالا و دو طرف سرتان جدا کنید. این تار‌ها را داخل یک ظرف آب بیندازید. موهای کاملا سالم، روی آب شناور می‌مانند، موهای نسبتا سالم کمی پایین می‌روند و موهای آسیب‌دیده کاملا در آب فرو می‌روند.

برای درمان نفوذپذیری زیاد مو چه کنیم؟

انواع مختلف کره و روغن به موهایتان بمالید.این مواد، رطوبت جذب شده توسط موهای شما را به خود می‌گیرند.بعد از هر بار شست وشو از نرم کننده مو استفاده کنید.برای تنظیم تعادل pH مو، سرکه سیب و آلوئه ورا به موهایتان بمالید. آزمایش کشش مواین آزمایش برای بررسی خاصیت ارتجاعی موهای شماست. با این مراحل ساده می‌توان این کار را انجام داد:یک تار مو را با احتیاط از سرتان جدا کنید.آن را به آرامی از دو طرف بکشید.

اگر مو انعطاف‌پذیر باشد وقتی آن را رها می‌کنید به حالت اول بر می‌گردد و این نشان می دهد که موی شما سالم است اما اگر تار مو به راحتی از هم گسیخته می‌شود، موی ضعیفی دارید.

چگونه انعطاف پذیری مو را بازگردانیم؟

از دستگاه خشک کن مو استفاده نکنید. استفاده از گرما برای خشک کردن مو به خاصیت ارتجاعی مو بسیار آسیب می‌زند.موهایتان را با روغن جوجوبا ماساژ دهید.

سعی کنید مقداری عسل به موهایتان بمالید. عسل یک نرم کننده طبیعی عالی است و رطوبت موها را حفظ می‌کند.

آزمایش کوتیکول مو

با این آزمایش می‌توانید وضعیت سلامت یا آسیب‌دیدگی کوتیکول مو را که بیرونی‌ترین لایه ساقه مویتان است تعیین کنید. کارهای زیر را انجام دهید:یک تار مو را بین انگشتان اشاره و میانی خود بگیرید.انگشتان را در طول مو، از نوک به سمت ریشه آن بکشید. اگر احساس زبری و ناهمواری می‌کنید، موهای شما آسیب دیده است اما اگر تار مویتان صاف است موی سالمی دارید.

موهای آسیب دیده را چگونه درمان کنیم؟

کراتین درمانی را امتحان کنید.کراتین درمانی سطح موها را صاف و حالت وز مو را برطرف می‌کند و باعث درخشش موها می‌شود.رنگ کردن، فر کردن و سشوار کشیدن مو را محدود کنید.شست وشوی مو با آب برنج را امتحان کنید. تحقیقات نشان داده است که آب برنج از موها در برابر آسیب محافظت می‌کند.