مه شو: تمامی غذایی که در طی شبانه روز وارد بدن می شود، طی فرایندی ، تبدیل به انرژی می شود که این انرژی، برای عملکرد دستگاههای داخلی بدن و فعالیت عضلات مورد استفاده قرار می گیرد.

هر چه سوخت و ساز و متابولیسم بدن سریعتر انجام شود، کالری بیشتری هم سوزانده خواهد شد.

در این مقاله، به 10علل کاهش دهنده سرعت متابولیسم اشاره خواهیم کرد:

1-نامنظم بودن برنامه غذایی روزانه

طی مطالعه ای که در سال 2012 در دانشگاه Hebrew برروی موش ها انجام گرفت، محققان دریافتند که موش هایی که رژیم غذایی پرچرب و در ساعات پراکنده روز، برای آنها در نظر گرفته شده بود، نسبت به آنهایی که همین رژیم مشابه را ،اما در ساعات معینی داشتند، وزن بیشتری پیدا کردند.

x1

بنابراین محققان اینگونه نتیجه گیری کردند که غذا خوردن سر ساعات خاصی در روز، بدن را تمرین می دهد که کالری بیشتری را بین وعده های غذایی بسوزاند.

سعی کنید طوری برنامه ریزی کنید که وعده های غذایی روزانه را در مواقع معینی میل نمایید.

2-وجود آفت کش ها و مواد شیمیایی مضر در مواد غذایی مصرفی

بر اساس مطالعه ای دقیق در کانادا، مواد شیمیایی و سموم موجود در برخی مواد غذایی، با دخالت در روند سوزاندن انرژی در بدن،کاهش وزن را دشوارتر می سازند.

x2

بر اساس پژوهش های انجام شده،هر چه میزان این سموم و مواد شیمیایی مضر در مواد غذایی بیشتر باشد، متابولیسم نیز سیر آرامتری داشته وطبیعتا کاهش وزن در این افراد هم، مستلزم زمان طولانی تری خواهد بود.

3-بی توجهی نسبت به خواب

x3

طبق مطالعات انجام شده توسط محققان سوئدی و آلمانی، در سال 2012، افرادی که شبها کمتر می خوابند، روز بعد تحرک کمتری دارند و این امر، خود منجر به سوزاندن کالری کمتری نیز می شود.بدتر اینکه، در واقع کمبود خواب، باعث کاهش میزان انرژی که بدن طی استراحت از آن استفاده می کند، خواهد شد.

4-کمبود آهن

خانم ها با از دست دادن آهن در هر ماه، باید توجه بیشتری نسبت به این موضوع داشته باشند.

آهن ، اکسیژن لازم را به عضلات می رساند و چنانچه سطح آهن بدن از حد مورد نیاز کمتر شود، عضلات هم O2 لازم را دریافت نکرده و به این ترتیب، انرژی بدن کاهش یافته و روند متابولیسم بدن هم مختل خواهد شد.

x4

سعی کنید آهن مورد نیاز بدن را با مصرف مواد غذایی سرشار از آهن، منجمله حبوبات، سیزیجات تیره مثل اسفناج، کلم بروکلی و از این قبیل تامین نمایید.

5- گرسنگی دادن به بدن

زمانیکه در طی روز، بدن را وادار به تحمل گرسنگی می کنید،زمینه را برای کاهش سرعت متابولیسم فراهم می سازید، چرا که با اینکار، بدن برای حفظ سوخت مورد نیاز،کالری دریافتی را به جای سوزاندن، حفظ خواهد کرد.

x5

کالری مورد نیاز روزانه خود را محاسبه نموده و کمتر از آن، مصرف نکنید.زیرا گرسنگی دادن به بدن، نه تنها موجب کاهش وزن شما نمی شود ، بلکه این روند معکوس خواهد شد.

6- نشستن های طولانی مدت

طبق مطالعات کری اشمیت،مدیرتحقیقاتی Ergotron ، 20 دقیقه نشستن به طور ثابت در یک جا،مانع از متابولیسم موثر بدن و موجب افزایش وزن می شود.

x6

بین کار، حتما بلند شوید و ترجیحا، چند حرکت کششی انجام داده و چند قدم هم که شده، راه بروید یا خود را به کار دیگری مشغول کنید.

7-بر هم زدن نظم ساعت بیولوژیک بدن

x7

ساعت بیولوژیک بدن، سلولهایی را که مسئول متابولیسم بدن هستند، کنترل می کند.اما زمانی که شما این نظم را با خواب و بیداری های بی موقع ،شب زنده داری ، خوابیدن های نامنظم در طی روز و البته پراکنده غذا خوردن، بر هم میزنید، در واقع موجب اختلال درعملکرد مثبت این سلولها و در نتیجه، مانع از متابولیسم موثر در بدن خواهید شد.

برنامه روزانه منظمی داشته باشید.

8-عدم دریافت کلسیم کافی

کلسیم، نقشی بسیار کلیدی را در سوخت و ساز چربی های بدن بر عهده داشته و معین می کند که بدن این چربی ها را بسوزاند یا آنها را ذخیره کند.

x8

بر اساس نتیجه تحقیقات انجام شده ، رژیم غذایی سرشار از کلسیم، به سوزاندن میزان بیشتری از چربی های بدن بسیار کمک خواهد کرد.

9-عدم آبرسانی کافی بدن

همه فرایندهای سلولی بدن ، از جمله سوخت و ساز و متابولیسم، به آب بستگی دارد.

x9

بر اساس تحقیقات دانشگاه یوتا، عدم آبرسانی کافی به بدن، منجر به 2 درصد کاهش کالری سوزی بدن خواهد شد.

10-حذف صبحانه

هنگامیکه وعده مهم صبحانه را از برنامه غذایی روزانه خود حذف می کنید، مجبور به پرخوری در وعده نهار خواهید شد.

x10

در واقع با اینکار به بدن اعلام می کنید که انرژی بیشتری را نگه دارد و این به آن معناست که باید با سرعت کمتری هم کالری ها را بسوزاند.

طی مطاالعه ای که در آمریکا و در خصوص روش هایی برای تسریع روند متابولیسم در بدن، انجام شد، افرادی که بنا به هر دلیلی، از وعده مهم صبحانه صرف نظر کرده بودند، نسبت به آنهایی که وعده صبحانه مغذی و مفیدی داشتند، 4 برابر بیشتر دچار اضافه وزن شدند.

بنابراین، صرفا با هدف کاهش وزن ، کمبود وقت و یا هر دلیل دیگری ،به جای حذف این وعده غذایی اصلی،سعی کنید صبحانه کامل و سرشار از مواد مغذی و سالم میل نمایید و به این ترتیب، علاوه بر داشتن متابولیسم موثر، وزنی متعادل نیز داشته باشید.

سلامت و زیبا بمانید.