mahsho sp1

مه شو: آیا نرمش و ورزش برای زنان باردار ضرورت دارد؟

به منظور تأمین اکسیژن اضافی مورد نیاز جنین، ضربان قلب و تعداد تنفس مادر افزایش می یابد. با نیم ساعت پیاده روی در هوای پاک و محیطی آرام، این اکسیژن اضافی راحت تر جذب می شود.

یکی از مشکلات بارداری، یبوست است که علل اصلی یبوست، تأخیر هورمون های جفت، کم تحرکی و فشار رحم بر دستگاه گوارش می باشند که به کمک نرمش و ورزش، پیاده روی و تغذیه مناسب می توان از آن پیشگیری نمود.

زنان باردار با 10 دقیقه تا نیم ساعت پیاده روی بر روی چمن یا بر روی سطحی نرم مانند آن، با کفش و لباس مناسب می توانند عضلات شکم خود را تقویت کرده و با نشاط و سرحال شوند. البته این نکته مهم را بخاطر داشته باشید که در صورت درد و یا ناراحتی سریعا ورزش را متوقف سازید.

بعد از پیاده روی، به زنان باردار شنا توصیه می شود. شنا موجب آرامش روح و جسم می شود و از طرف دیگر باعث کاهش وزن نیز می گردد. شنا یکی از بهترین تمرینات ماهیچه ای و تنفسی است.

زنان باردار با کمک شنا می توانند هم فعالیت بدنی داشته باشند و هم ورزش شاد و مفرحی را انجام دهند.

در مورد نرمش نیز می توان گفت نرمش در دوران بارداری فواید زیادی از قبیل تسریع گردش خون و اکسیژن گیری دارد؛ به طوری که بدن را در وضعیتی قرار می دهد که قادر باشد جنین را با خستگی کمتری حمل کند.

نرمش و ورزش علاوه بر تمامی فواید بالا باعث سلامت اعصاب نیز می شوند.

با کمک نرمش، بدن برای زایمان راحت تر آماده می شود زیرا نرمش موجب نیرومند شدن ماهیچه هایی می گردد که در زایمان نقش عمده ای دارند. نرم شدن مفاصل باسن، زایمان را آسان تر خواهد کرد.

زنان بارداری که بطور منظم نرمش می کنند در هنگام تولد نوزاد، به داروی مسکن کمتری نیاز پیدا خواهند کرد.

در آخر اینکه نرمش در هنگام بارداری موجب خواهد شد که بدن پس از زایمان زودتر شکل طبیعی و عادی خود را باز یابد و شکم زودتر کوچک شود.