احساس سبکی سر بعد از ورزش به یکی از مشکلات معمول و روزانه تبدیل شده است که اگر علل آن به درستی درک شوند و تمهیدات لازم بعمل آید می توان با این مشکل مقابله کرد. احساس سبکی سر یا سرگیجه ناشی از کمبود ذخیره اکسیژن و یا خون در مغز است . این وضعیت ناشی از کاهش سطح آب بدن و یا فشار خون پایین است. احساس سبکی سر که بعد از ورزش تجربه می کنید ناشی از جریان خون است که نتیجه افزایش یا سخت تر شدن پمپاژ قلب است. یکی از دلایل سبکی سر بعد از تمرین ، قطع ناگهانی ورزش است پس افزایش و کاهش میزان تمرینات بطور منظم دارای اهمیت است. با دنبال نمودن این مقاله از علل سبکی سر و نحوه پیشگیری از آن مطلع شوید.

علل احساس سبکی سر

اطلاع از علل احساس سبکی سر پیش از دانستن درمان آن اهمیت دارد. احساس سرگیجه یا سبکی سر معمولا در میان کسانیکه به انجام تمرینات شدید نظیر دویدن می پردازند ، مشاهده شده است. در حین تمرین ضربان قلب نسبت به حالت عادی آن بالا می رود و آن به فراهم کردن خون کافی برای عضلات که در حال انجام ورزش هستند، کمک می کند بنابراین فرد بعد از تمرین احساس سبکی سر می کند. احساس سرگیجه تا حدودی همانند چرخش محیط اطراف می باشد بگونه ای که فرد احساس چرخش سریع ، دوران و کج شدن دارد. تهوع نیز یکی از نشانه های سبکی سر همراه با سرگیجه است. خون که توسط فعالیت های عضلانی با شدت بالا استفاده می شود با اثر گذاری بر روده سبب ایجاد احساس تهوع بعد از ورزش می شود. اگر احساس سبکی سر یا سرگیجه را تجربه کرده اید نگرانی شما منطقی است هرچند امکان دارد علل متفاوتی در ایجاد سرگیجه و سبکی سر نقش داشته باشند. احساس سبکی سر مشکل بزرگی بشمار نمی آید هرچند اگر در حین ورزش کردن اتفاق بیفتد باید آن را جدی گرفت زیرا ممکن است نشانه بیماری قلبی باشد که نیاز به درمان فوری دارد. در چنین مواردی ، باید ورزش را رها کرد و فرد را تحت درمان پزشکی قرار داد.

اگر احساس سبکی سر داشتید چه کاری باید انجام دهید؟

گام فوری برای کسانیکه سبکی سر را تجربه کرده اند دراز کشیدن به شیوه ای است که سر و قلب در یک سطح قرار بگیرند. این امر سبب جریان خون در مغز شده و احساس سرگیجه کاهش می یابد. قبل از توقف فعالیت های فیزیکی خیلی شدید نظیر دویدن ، باید به تدریج سرعت تمرینات را کاهش دهید. برای مثال پس از دویدن در یک مسافت طولانی ، باید در یک مسافت کوتاه آرام بدوید سپس توقف کنید. دلیل دیگر سبکی سر می تواند گرمازدگی باشد زیرا یکی از دلایل اصلی سرگیجه نیز گرمازدگی می باشد. همچنین افرادی که در حین ورزش دچار کمبود انرژی می شوند نیز می توانند احساس سبکی سر را تجربه کنند. پس توجه داشته باشید که مصرف مواد غذایی به مقدار کافی قبل از ورزش الزامی می باشد.

هیدراته نگه داشتن بدن و داشتن یک رژیم غذایی مغذی برای جلوگیری از هرگونه احتمال سبکی سر و یا سرگیجه لازم است. بعلاوه خوردن یک وعده غذایی کوچک قبل از ورزش نیز می تواند مانع ایجاد این حس شود. تنفس مناسب در حین ورزش به رسیدن اکسیژن به ماهیچه ها کمک می کند. بسیاری از افراد بدون اینکه بدانند در حین تمرین نفس خود را نگه می دارند که این امر زمانیکه به انرژی نیاز دارید مانع رسیدن اکسیژن به عضلات می شود. گرم کردن بدن قبل از شروع و خنک نمودن آن ( منظور انجام ورزش های سبک و هوازی است. ) در انتها نیز حائز اهمیت است. افزایش سطح استقامت دارای اهمیت است زیرا مانع از دست دادن انرژی در حین ورزش می شود. مشکلاتی نظیر سرگیجه شدید با بکار گرفتن توصیه های بالا کاهش می یابد.

احساس سبکی سر بعد از ورزش نباید باعث نگرانی شما شود صرفا توجه داشته باشید که به سلامت خود اهمیت دهید و مواد مغذی مصرف کنید تا به تدریج این احساس در شما کاهش یابد و یا بطور کلی از بین برود.