پیاده روی نه تنها ورزش خوبی بشمار می آید بلکه درمان بسیاری از بیماری ها می باشد و فواید بسیاری برای سلامتی شما دارد از جمله تقویت عضلات و بهبود سوخت و ساز بدن. به منظور دستیابی به بهترین نتیجه در هر نوع ورزشی باید یک روال ثابت را دنبال کنید. توجه داشته باشید که حداقل باید 40 دقیقه در روز و حداقل 5 بار در هفته پیاده روی کنید. نحوه پیاده روی نیز بسیار مهم است مسلما قدم زدن نمی تواند مزایای پیاده روی را برای شما به ارمغان بیاورد.

نکات مفید

ـ راه رفتن با سرعتی که بعد از 15 تا 20 دقیقه باعث تعریق بدن شما می شود. سرعت شما باید به میزانی باشد که در حین راه رفتن قادر به صحبت کردن باشید و نفس نفس نزنید. ـ اطمینان حاصل کنید که پوششی مناسب برای پیاده روی به تن دارید. همچنین یک جفت کفش ورزشی با پاشنه نسبتا نرم که قوس پا را در بربگیرد نیز ضروری است. ـ انتخاب مسافت با شماست. ـ به آهستگی بدن خود را گرم کنید. اگر از همان ابتدا خیلی سریع شروع به فعالیت کنید بدنتان صرفا مقداری شکر می سوزاند ( نه چربی ) و خیلی زود تنفس کردن برایتان دشوار می شود. ـ بعنوان بخشی از طرح پیاده روی خود، یک سطح شیب دار یا پیاده روی و بالا رفتن از پله را انتخاب کنید. در صورتیکه از مشکلات قلبی رنج می برید این موارد توصیه نمی شود. ـ اگر از یک بیماری جدی رنج می برید و یا 50 سال بیشتر سن دارید ، حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید تا سطح مناسبی از پیاده روی را به شما ارائه دهد.

فواید پیاده روی روزانه

ـ کنترل وزن : به یاد داشته باشید که وزن خود را در سطحی سالم نگه دارید تا خطرات ناشی از ابتلا به دیابت نوع 2 ، بیماری های قلبی ، سرطان سکته مغزی و آرتروز را کاهش دهید.

ـ کنترل فشار خون : تمرینات ورزشی سبب تقویت عضلات قلب می شوند و پیاده روی نیز همین گونه است. قلب سالم می تواند خون بیشتری را با تلاش کمتر و با فشار کمتر به داخل شریان ها پمپ کند.

ـ کاهش خطر سکته مغزی : با توجه به مطالعات انجام شده در دانشگاه هاروارد بر روی بیش از ده هزار نفر مشخص شد که پیاده روی بطور منظم خطر ابتلا به سکته مغزی را تا نصف کاهش می دهد.

ـ کاهش خطر سکته قلبی : بسیاری از مطالعات نشان می دهد که پیاده روی اگر با سرعت و بطور منظم انجام شود خطر حمله قلبی را کاهش می دهد.

ـ کاهش سطح کلسترول بد : LDL یا کلسترول بد که باعث بروز پلاک در امتداد دیوارعروق و مانع جریان خون است ، با راه رفتن کاهش می یابد.

ـ کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه : مطالعات نشان می دهد که ورزش کردن بطور منظم خطر ابتلا به سرطان سینه را تا نصف کاهش می دهد.

ـ کنترل دیابت نوع دو : سوزاندن کالری و قند خون ، دیابت را کنترل می کنند.

ـ کاهش عمل جراحی سنگ کیسه صفرا : مطالعات انجام شده در دانشگاه هاروارد بر روی بیش از 60 هزار خانوم نشان می دهد که پیاده روی سبب کاهش نیاز به عمل جراحی سنگ کیسه صفرا می شود.

ـ کاهش خطر شکستگی لگن و اندام تحتانی : مطالعات کاهش قابل توجهی را در تعدادی از افراد که بطور منظم دچار شکستگی لگن و اندام تحتانی می شدند ، نشان داده است.

ـ مزایای دیگر : در حقیقت اگر بخواهیم فواید پیاده روی را مورد اشاره قرار دهیم باید چندین مقاله در این زمینه بنویسیم در این میان بدانید که پیاده روی استرس را کاهش می دهد ، درد پشت را کم می کند ، بهبود خواب ، کاهش افسردگی و بهبود خلق و خوی فرد ، تقویت عضلات و استخوان نیز از جمله مزایای دیگر آن است.