حفظ تناسب اندام در هوای سرد کار بسیاری دشواری می باشد همچنین ورزش در باران و برف نیز غیرممکن و یا دشوار است. در این مقاله به نکاتی می پردازیم که به شما کمک می کند تا در هوای سرد نیز اندامی متناسب داشته باشید و گرم بمانید.

آیا تا بحال آب و هوای زمستان شما را از اهداف ورزشی اتان دور کرده است؟ هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که تا بهار خود را در خانه حبس کنید. 30 دقیقه ورزش کردن آن هم سه مرتبه در هفته می تواند شما را از ابتلا به افسردگی ، تنش های مرتبط با اضطراب دور کند و سبب ایجاد حس آرامش در شما شود. بعلاوه ورزش مانع از افزایش وزن شما می شود. بنابراین بند کفش ورزشی خود را ببندید و حتی در باران و برف نیز بیرون بروید.

بزرگترین مانع می تواند عدم تجربه و عدم اطمینان در رابطه با ورزش در هوای سرد باشد که این مشکل نیز پس از انجام چند تمرین قابل حل می باشد.

ـ لباس خشک و گرم : سریعترین راه برای از دست دادن حرارت بدن ، مرطوب شدن است زیرا آب حرارت و گرما را هدایت می کند تا از بالاترین نقطه به پایین ترین درجه برسد. پس خیس شدن سبب می شود که احساس سرما داشته باشید. متاسفانه ورزش در زمستان بدن شما را در معرض دو نوع رطوبت قرار می دهد که عبارتند از تعریق و بارش. این بدان معناست که در حین ورزش در این فصل نمی توانید تی شرت و عرق گیر بپوشید. انجام تمرینات در زمستان به اینصورت است که ابتدا باید خود را خشک نگه دارید و سپس گرم. ( بدن شما خودش از این گرما محافظت می کند. )

بدن با فرض اینکه شما لباس مناسب به تن دارید یک کار شگفت انگیز انجام میدهد و درجه حرارت خود را تنظیم می کند. بنابراین از پارچه و لایه بندی استفاده کنید که هم راحت باشد و هم بدن شما را خشک نگه دارد.

ـ عدم استفاده از لباس کتان : فراموش نکنید که پارچه کتان و نخی برای ملحفه و خواب مناسب است نه برای ورزش و تمرین. مشکا این است که پنبه باران و تعریق را جذب می کند و در خود نگه می دارد. پارچه مرطوب حرارت بدن شما را از بین می برید در نتیجه در اثر احساس سرما می لرزید. این امر سبب می شود که تمرین ورزشی شما بسیار کوتاه باشد و خطر هیپوترمی - زمانی که دمای مرکزی بدن شما به زیر 95 درجه می رسد و افت می کند- را افزایش می دهد و یا حتی در شرایط انجماد سبب سرمازدگی می شود.

سعی کنید انتخابی هوشمندانه داشته باشید و از لباس هایی با جنس الیاف مصنوعی نظیر پلی استر ، نایلون و پلی پروپیلن استفاده نمایید. آنها رطوبت را 50% سریعتر از کتان جذب می کنند و از بین می برند. اما فراموش نکنید که این الیاف مصنوعی مضراتی نیز دارند که عبارت است از : بو گرفتن پس از تعریق. بنابراین سعی کنید پس از هربار تمرین لباس خود را بشویید و از لباس دیگری استفاده کنید.

ـ پوشیدن چند لایه لباس : هنگام ورزش در هوای سرد و آب و هوای مرطوب چند لایه لباس بپوشید. لباس لا به لا پوشیدن عایق بهتری در برابر سرما می باشد و اجازه می دهد تا با آزادی بیشتری جنبش کنید. پوشیدن لباس بصورت لایه لایه گرما در نزدیکی بدن شما حفظ می کند.

ابتدا یک لباس نازک از جنس الیاف مصنوعی بپوشید تا عرق را بخود جذب کند. سپس اگر بیرون واقعا سرد است پوشیدن لباس میانی اختیاری است برای گرمای اضافی. اما لایه بیرونی نیز شما را از وزش باد ، برف و باران در امان نگه می دارد. بسته به آب و هوا لباس بیرونی می تواند یک ژاکت بسیار سبک وزن و جلیقه باشد و یا یک ژاکت سنگین وزن ضد آب باشد. به یاد داشته باشید لباس هرچه ضد آب تر باشد تنفس بدن از آن نیز سخت تر می شود در نتیجه تعریق راهی برای فرار ندارد حتی زمانیکه لایه ابتدایی مناسبی پوشیده باشید.

ـ محافظت از پوست : دمای سرد به معنای هوای خشک است که می تواند برای پوست شما مشکل ساز شود. بنابراین آبرسانی به پوست را نباید فراموش کنید. نوشیدن 8 لیوان آب در روز را نباید فراموش کرد. استفاده از کرم مرطوب کننده و لوسیون پس از دوش گرفتن نیز توصیه می شود. همچنین استفاده از کرم ضد آفتاب قبل، در حین و بعد از تمرین نباید فراموش شود. اگر در حال اسکی کردن و اسنوبرد در کوهستان ها هستید خطر آفتاب سوختگی شما بالا می رود. هرچه ارتفاع شما بیشتر شود حدود 8 تا 10 % بیشتر در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می گیرد. علاوه بر این برف نور خورشید را منعکس می کند بنابراین شما دو مرتبه در معرض آن اشعه قرار می گیرید.

از صورت ، بینی و لب خود با استفاده از کرم های ضد آفتاب در برابر آفتاب سوختگی محافظت کنید. همچنین فراموش نکنید که برای محافظت از چشمان خود ، از عینک های آفتابی مخصوص استفاده نمایید.