بعضی ها قبل از شروع به انجام هرگونه ورزشی نیاز به توصیه های پزشکی دارند موارد زیر را با دکتر بررسی کنید. ۵۰ سال یا بیشتر دارید و عادت به صرف انرژی برای انجام ورزش های آرام ندارید. اخیرا مشکل قلبی داشته اید و یا قبلا دچار حمله قلبی شده اید. والدین یا خواهر و برادر شما در جوانی دچار مشکلات قلبی شده اند. مشکل مزمن در رابطه با سلامتی دارید مثل فشار خون بالا،قند خون،پوکی استخوان و یا چاقی بیش از حد وقتی انجام برنامه ورزشی را شروع کردید اصول کلی زیر را به خاطر داشته باشید.

آرام شروع کنید.

قبل از هر جلسه ورزش ۵ دقیقه را صرف انجام حرکات کششی و حرکات ارام کنید و اجازه دهید عضلات شما برای انجام عملیات ورزشی آماده شوند زمانی که ورزش کردن خاتمه می یابد ۵ دقیقه را به انجام حرکات آرام تری که انرژی زیادی نمی خواهند اختصاص دهید تا بدنتان ارام و خنک شود.

از بدنتان بیش از حد کار نکشید

در ابتدا گرفتگی عضلات عادی است اما اگر به مفصلی صدمه وارد شود یا عضله ای کشیده شود فعالیت را برای چند روز متوقف کنید تا صدمه وارده جدی نشود استراحت کنید و از پمادهای آرام کننده درد عضلات و مفصل استفاده کنید.

به وضعیت هوا توجه داشته باشید.

برای هر نوع هوایی لباس مناسب ان را بپوشید در هر هوایی که ورزش می کنید قبل در حین و بعد از ورزش آب بنوشید.

به علامات هشدار دهنده توجه کنید.

اگر چه حرکات ورزشی قلب شما را قوی تر می سازند ولی بعضی از حرکات ممکن است باعث وخیم تر شدن مشکل قلبی شما شوند علامت هشدار دهنده می توانند سرگیجه ناگهانی،عرق سرد،رنگ پریدگی،بیهوشی یا درد و یا فشار در قسمت بالا تنه بعد از انجام حرکات ورزشی باشند اگر یکی از این علائم رخ داد فورا به پزشک تلفن کنید.

احتیاط کنید.

اگر از محیط و سالن ورزشی که در آن ورزش می کنید خاطر جمع نیستید با یک دوست به فعالیت های بیرون از خانه بپردازید در روشنایی روز قدم بزنید دوچرخه سواری کنید و آرام بدوید.

پشتکار داشته باشید.

ممکن است به خاطر دلایل سلامتی جسمانی مجبور شوید ورزش کردن را کنار بگذارید در غیر این صورت برای انجام آن از خود پشتکار نشان دهید اگر فکر می کنید که نمی توانید سریع پیشرفت کنید یا سرعت پیشرفتتان به اندازه لازم نیست و ورزش کردن را ترک می کنید یک هدف کوتاه مدت برای خود بگذارید اگر احساس کردید خسته کننده است نوع دیگری از حرکات را انتخاب و آن را همراه با یک دوست انجام دهید فایده بسیار زیادی که از ورزش جسمانی ملایم و مرتب می برید ارزش تلاش کردن را خواهد داشت.