‏هر ورزشی که طبق آمار در هر 1000 ساعت بیش از 5 آسیب داشته باشد، جزء ورزش های پرخطر با درصد آسیب بالا به شمار می رود. راگبی، بسکتبال و اسکواش جزء ورزش های پر خطر به حساب می آید. تعجب آور است که بدانید دویدن و ایروبیک هم با 11 صدمه در 100 ‏ساعت از قافله ورزش های پرخطر عقب نیستند. بنابراین، توجه به نکات ایمنی در هنگام انجام این فعالیت های ساده بسیار مهم است. معمولا برخی از حرکات به منظور افزایش استقامت، به مدت طولانی و فراتر از حد تحمل فرد انجام می شود. این کار ساختارهای بدن را دچار فشردگی و آسیب می کند.

تمرینات ممنوعه استقامتی در گردن

حرکت آسانا در یوگا

برای درمان بی خوابی، ضعف و احساس خستگی از آسانا استفاده می شود. حرکت ایستادن بر روی شانه ها برای همه افراد، به ویژه مبتدیان و سالمندان ممنوع است، چون باعث آرتروز گردن می شود. البته عوارض و خطرات این حرکت برای کسانی که به ناراحتی های تیروئید یا به سینوزیت مزمن یا التهاب سینوس های دچارند بسیار جدی تر است. این حرکت باعث خم شدن بیش از حد گردن شده و با ایجاد فشار بر روی رباط های باعث به وجود آمدن مشکلات دیسک می شود.

حرکت پا زدن دوچرخه عمودی

درحرکت پا زدن دوچرخه عمودی که برای کشش عضلات شکم استفاده می شودف مفاصل و عضلات نواحی فوقانی سینه و گردن در وضعیت باز شدن بیش از حد و خمیدگی و کشیدگی قرار می گیرد و فشار زیادی بر دیسک های بین مهره ای و لیگامنت های آن وارد می شود. برای جلوگیری از آسیب، لازم است حرکت دوچرخه معمولی را انجام داد.

حرکت سلطان در یوکا

در این حرکت به زمین زانو زده، انگشتان دو دست در هم فرو رفته و به عقب جمجمه می چسبد. همچنین پیشانی به زمین می خورد و با زانوهای کمی فاصله دارد. این حرکت برای اشخاصی با فشار خون بالا، تپش قلب یا یبوست مزمن بینی و ضعف شدید چشم ها و خانم هایی که دچار بیماری های داخلی هستند شدید مضر است و همه افراد مبتدی باید اکید از انجام آن خودداری کنند چون باعث کشیدگی و خمیدگی شدید عضلات و مفاصل سر و گردن می شود.