شیب دار کردن تخته دراز و نشست خاصیت اهرمی را روی ستون فقرات تغییر می دهد. در حرکت دراز و نشست معمولیکه روی زمین انجام می شود حداکثر فشار اهرمی در ابتدای تمرین روی تنه اعمال می شود. با بلند شدن تنه خاصیت اهرمی کاهش می یابد. اگر تخته دراز و شیب دار شود. خاصیت اهرمی در ابتدای حرکت کاهش می یابد، اما تقریباً در اواسط تمرین و هنگامی که بدن به سطح افقی نزدیک می شود افزایش می ی ابد و در این لحظه تمرین دقیقاً مانند دراز و نشست با پای صاف می گردد که مضرات زیادی برای ستون مهره دارد. با بیشتر شدن فاصله تنه از وضعیت افقی نیروی های اهرمی دوباره افزایش می یابند. بنابراین، شیب دار کردن تخته دراز و نشست انجام این حرکت را سخت تر می کند و برای مبتدیان و افرادی با عضله شکمی ضعیف می تواند مشکل ساز باشد همچنین جایگزین های بهتری برای استفاده افراد تازه کار وجود دارد.

بلند کردن پاها از ناحیه ران

هنگام تقویت عضلات شکم برای کاهش فشار اهرمی برروی ستون فقرات می توان با خم کردن ساق پا این مشکل را به طور قابل ملاحظه ای کاهش داد و کاهش فشار اهرمی باعث می شود با وجود ضعف عضلات شکم، باز این عضلات لگن را در جای خود نگاه دارند. در صورتی که عضلات شکم ضعیف باشند. با بلند کردن پاها فقط از ناحیه ران، لگن به جلو چرخش داشته و قوس کمر زیاد می شود. بنابراین، انجام حرکاتی که در آن فقط ران ها خمیده و زانو صاف است آسیب زاست.

دراز و نشست با پاهای عمود

‏هنگامی که پاها و بالا تنه در وضعیت افقی قرار دارند فشارهای اهرمی افزایش می یابد بنابرا ین، در زمان انجام تمرینات شکم، باید پاها را از وضیت افقی دور نگه داشت. برای رسیدن به این هدف می توان این تمرین را در مقابل دیوار در حالی که پاها در وضعیت عمودی قرار دارند انجام داد. اما این تمرین بسیار حساس است و در صورت تکان خوردن یا کج شدن لگن، باید متوقف شود زیرا عضلات شکم در ثابت نگه داشتن لگن مشکل دارند و در هر لحظه احتمال آسیب شدید به کمر وجود دارد. قابل ذکر است که در این تمرین زاویه بین بالا تنه و پاها 90 درجه می شود، بنابراین، فشار وارد بر ناحیه کمر بیشتر خواهد شد و برای مبتدیان و سالمدان خطرناک است.