در بیشتر موارد، اگر قبل از بارداری دونده بودید، می توانید در دوران بارداری نیز به دویدن ادامه دهید. در اینجا آنچه شما باید در مورد دویدن در دوران بارداری و با خیال راحت بدانید آورده شده است.

ورزش در دوران بارداری مهم است

کالج متخصص زنان و زایمان آمریکا (ACOG) حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش هوازی با شدت متوسط را برای زنان باردار توصیه می کند که می تواند شامل دویدن یا یک تمرین دیگر باشد که ضربان قلب شما را افزایش می دهد و باعث می شود شما عرق کنید.

در واقع مطالعات متعددی وجود دارد که همبستگی بین ورزش متوسط در دوران بارداری و نتایج مثبت مادر و کودک در دوران بارداری، زایمان و دوره پس از زایمان را نشان می دهد.

برخی از مزایای ورزش در دوران بارداری عبارتند از:

کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری

کاهش خطر ابتلا به پره اکلامپسی – یک بیماری جدی که با فشار خون بالا مشخص می شود

کنترل بهتر افزایش وزن

تقویت قلب و رگ های خونی مادر

کاهش درد کمر

کاهش یبوست 

آیا می توان در دوران بارداری دوید؟

اگر قبل از بارداری دونده بودید، می توانید در دوران بارداری با خیال راحت بدوید. اما اگر به دویدن عادت ندارید، نباید در دوران بارداری شروع کنید. این به این دلیل است که دویدن یک ورزش با شدت بالاست و به چیزی که به آن عادت نکرده اید، می تواند فشار بیشتری به بدن وارد کند. علاوه بر این، ورزش در سطحی که در دوران بارداری به آن عادت ندارید، می تواند احساس باد یا سرگیجه کند. به این دلیل که فشار خون پایین و نرخ بالاتر تغییرات طبیعی فیزیولوژیکی ناشی از بارداری است.

زنان بارداری که قبل از بارداری از نظر جسمی فعال نبودند، همچنان می توانند از ورزش های کم تأثیر در دوران بارداری بهره مند شوند، مانند:

پیاده روی

شنا کردن

دوچرخه سواری ثابت

یوگا

پیلاتس

خطرات دویدن در دوران بارداری

 قبل از انجام هر نوع ورزش در دوران بارداری، باید با پزشک خود مشورت کنید. حتی اگر قبلاً دونده بودید و می خواهید به دویدن خود ادامه دهید، پزشک می تواند با پیشرفت بارداری به شما در تنظیم سطح فعالیت بدنی شما کمک کند.

اگر در دوران بارداری تصمیم به ادامه دویدن دارید، برخی از خطرات وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید، از جمله:

افتادن. بزرگ شدن شکم می تواند تعادل شما را تحت تأثیر قرار دهد. زمین خوردن، به ویژه اگر روی شکم خود فرود بیایید، می تواند منجر به جدا شدن جفت شود – یک وضعیت جدی که در آن جفت در داخل بدن شما جدا می شود، و جنین از اکسیژن محروم می شود.

شل شدن مفاصل و رباط ها. در دوران بارداری، بدن شما هورمون ریلکسین را تولید می کند که باعث شل شدن مفاصل و رباط های شما در هنگام آمادگی برای زایمان می شود. این می تواند خطر آسیب دیدگی شما را افزایش دهد، بنابراین اطمینان حاصل کنید که قبل از دویدن به آرامی شروع کرده و بدن خود را با یک پیاده روی سریع گرم کنید.

اگر تصمیم به ادامه دویدن در دوران بارداری دارید مهمترین نکته ای که باید در ذهن داشته باشید گوش دادن به بدن خود است. ممکن است لازم باشد سرعت یا مسافتی را که قبلاً می دوید کاهش دهید و خود را به خستگی وادار نکنید.