قیمت ارز و تغییرات آن همیشه یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر اقتصاد کشور بوده است. بررسی روند تغییرات قیمت در بازارهای مسکن، طلا، ارز و سهام حاکی از آن است که در طول دهه‌های اخیر هربار که پول ملی تضعیف شده، دارایی‌های سرمایه‌ای نیز یکی پس از دیگری جا پای ارز گذاشته و مردم با افزایش تقاضا در آنها روند صعودی قیمت در دارایی‌های یادشده را قدرت بخشیده‌اند. افزایش اخیر نرخ دلار در کشور نیز این‌بار منجر به افزایش قیمت‌ها در بازارهای دیگر شده اما بازار سهام از این رشد نه‌تنها جاماند بلکه با عقبگرد هم مواجه شد.

روزهای کم‌رمق بورس ادامه دارد و شاخص کل سقف حمایت را از دست داده و به کانال بحران سقوط کرده است. در این میان فصل بودجه بندی دولت هم فرا رسیده است و لایحه به مجلس داده شده است. در همین راستا ما در گسترش نیوز گفتگویی داشتیم با یک کارشناس بازار سهام و نظر وی را در مورد موضوع یاد شده جویا شدیم. برای خواندن مشروح این خبر با ما همراه باشید:

رفتار بورس از دلار جدا است

آگاهی

نیما آگاهی در مورد موضوع مطرح شده اظهار کرد: بحث رفتار بازارسرمایه و دلار یک سالی می شود که جدا از هم هستند. این جدا شدن سبب شده است که بازار سرمایه را همچنان در حال ریزش و نزول ببینیم. این موضوع بیشتر به این امر برمی گردد که سهامداران خرد همچون گذشته، خیلی به بازار سرمایه اعتماد ندارند. به همین جهت غالبا به دنبال این امر هستند که باقی مانده سبدشان را هم از بورس خارج شوند.

وی افزود: اگر بخواهیم از دید ارزندگی به بازار بورس نگاه کنیم، بازار بورس کماکان در مرحله ارزندگی قرار دارد، بازار بورس اکنون دچار حباب نیست. اما نکته قابل توجه این است که دیگر به بازار اعتمادی نیست و بورس بازان ناامید هستد و ترجیح می دهند که از بازار خارج شوند. اکنون بیشترین عامل بحران در بورس، نبود اعتماد است و تحلیل ها هم این مورد را بیان می کنند.

متهم اصلی رکود بورس کیست

آگاهی ادامه در پاسخ به این سوال که اکنون متهم اصلی بازار در نظر شما کیست، اظهار کرد: بیشترین مشکلی که وجود داشت، عدم مدیریت درست بازار بود که هم در دولت قبلی و هم در دولت فعلی ناظر آن هستیم. بازار سرمایه این توانایی را داشت که خیلی زمانی بیشتری را برای سود دهی به سهام داران داشته باشد و آنقدر این بازار تند مصرف نشود و چندین سال ما را بی نیاز بکند که از چالش سرمایه گذاری اما این اتفاق به علت نبود مدیریت صحیح این اتفاق رخ نداد.

 این کارشناس بورس در پایان در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در بودجه ۱۴۰۱ ما شاهد تصمیاتی اعم از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستیم و عدم افزایش نرخ خوراکی ها هستیم. آیا این موارد به نفع بازار سهام خواهد بود،‌اظهار کرد: یکسری از مسائل و کلیات بودجه سال ۱۴۰۱ برای اقتصاد خیلی خوب است و بازار سرمایه هم از آن منفعت می برد همانند حرف ارز ۴۲۰۰ تومانی که رانتی بزرگ بود. خوشبختانه در بودجه ۱۴۰۱ دولت قصد حذف آن را دارد.  آنچنان در قیمت محصولات نهایی تغییر ایجاد نمی کند.

در این میان یکسری مسائل هم برای بازار سرمایه می تواند جذاب باشد، دو بحثی است که در بازاز سرمایه مطرح شده است که دولت تصمیم گرفته است اوراق کمتری را در سال آینده منتشر کند. اکنون بیشترین پارامتری که بازار سرمایه با آن رصد می شود یک بحث مذاکرات است و دو گارد دولت است. ما هنوز درک صحیحی از گارد دولت در زمینه قیمت گذاری نداریم. در مواقعی دولت، سفت و سخت در برابر قیمت بازار آزاد می ایستد و قیمت گذاری دستوری اعمال می شود و بعد از آن با فاصله کوتاهی مجدد افزایش قیمت ها اعمال می شود. تا زمانی که این موضوع تکلیفش مشخص نشود، سرمایه گذاری میان مدت در بازار سهام منطقی نیست و سرمایه گذار هم خیلی مایل به ورود به بازار نیست.