هم‌زمان با برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی بیمارستان سازی،‌ تجهیزات و تاسیسات بیمارستانی تهران از دو محصول جدید مجموعه صنعت تجهیزات پزشکی صاایران که انقلابی در حوزه تجهیزات پزشکی کشور به شمار می‌روند رونمایی شد.

مجموعه صنعت تجهیزات پزشکی صاایران فعالیت خود را در زمینهٔ طراحی و تولید تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی پیشرفته از سال ۱۳۷۸ آغاز کرده است. در حال حاضر محصولات پزشکی متعددی توسط محققان و دانش‌پژوهان جوان این صنعت طراحی و تولید شده است که علاوه بر تأمین نیازمندی‌های مراکز درمانی داخل کشور، به سایر کشورها نیز صادر شود.


صاایران۱

در همین راستا این مجموعه صنعتی برای اولین بار در کشور یک دستگاه الکتروشوک را تولید کرده که تنها ۹ کشور در دنیا توانایی تولید این محصول را دارند. از آنجا که این محصول دارای کلاس خطر D است جزو دستگاه‌های خطرناک و حساس به شمار می‌رود و از همین رو اخذ مجوز برای ساخت این دستگاه مراحل ویژه و خاص به خود را دارد. عمده فعالیت این دستگاه احیای بیمارانی است که فاقد سیگنال حیاتی هستند. مجموعه صنعت تجهیزات پزشکی صاایران برای ساخت این دستگاه ۵ سال تحقیقات و تلاش مداوم داشته است و امروزه حدود ۶۰۰ دستگاه از این محصول در بیمارستان‌های کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مجموعه صنعتی دستگاهی مشابه دستگاه فوق نیز ساخته است. این دستگاه برای مکان‌های عمومی مانند ایستگاه‌های مترو، فرودگاه‌ها، ترمینال‌ها و... ساخته شده است. دستگاه جدید صاایران به واسطه نرم‌افزار طراحی شده به صورت خودکار و سخنگو افراد آماتور را به منظور یاری رساندن به فرد بیمار راهنمایی می‌کند. این دستگاه در نهایت به صورت اتوماتیک تصمیم خواهد گرفت که به بیمار شوک وارد کند یا نه.

همزمان با برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی بیمارستان سازی،‌ تجهیزات و تاسیسات بیمارستانی این تجهیزات توسط علی نبیان معاون وزیر راه و شهرسازی رونمایی شد. خبرنگار گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را با وی انجام داده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

درخشش صنعت تجهیزات پزشکی ایران در دنیا

نبیان در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: ۲۲ سال است که سابقه طراحی و تولید داریم اما متاسفانه در هیچ کجای دنیا نمایندگی نداریم. در غرفه صاایران ۵۴ محصول در این دوره از نمایشگاه وجود دارد که تمامی آنها تولید ۶ خط تولیدی ما هستند. گفتنی است بیش از ۷۰۰ نفر در مجموعه صنایع صاایران مشغول به کار هستند. دو محصول رونمایی شده در این رویداد نمایشگاهی محصولات پایونیر یا به اصطلاح در لبه دانش هستند. لازم به ذکر است که در دنیا تنها ۸ کشور آن را تولید می‌کنند که ۴ تای آن‌ها آمریکایی هستند. ما «بردها» و «های بردهای» این دستگاه‌ها را با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان به نام «اوِسینا» تولید کرده و ۵۰۰ دستگاه الکتروشوک دستی را وارد بازار کرده‌ایم که نیمی از آن را هیات امنا خریده است و از به امید خدا سال آینده ۵۰۰۰ عدد دیگر تولید خواهد شد. خوشبختانه به تازگی مجوز نصب مود پابلیک برای متروها و مود پروفشنال برای اورژانس‌ها را دریافت کرده‌ایم که می‌تواند در تمام آمبولانس‌ها نصب شود.

صاایران۶

مدیرعامل سازمان مجری ساختمان ها و تأسیسات دولتی و عمومی در ادامه با بیان اینکه تمام اقلام این دو دستگاه در مجموعه صنعتی صاایران طراحی و تولید شده است، گفت: این دستگاه‌ها مجهز به منوی فارسی هستند. یعنی یک کاربر به سادگی می‌تواند با آن کار کند. به عنوان مثال مود پابلیک این دستگاه در مترو نصب می‌شود و پدهای آن روی سینه بیمار نصب می‌شود و خود دستگاه به شکل هوشمند سیگنال‌های «شوکیبل» و «نان شوکیبل» را تشخیص می‌دهد و با دقت بالای ۹۸ درصد احیای قلبی را انجام می‌دهد و آن لحظه طلایی که می‌تواند سبب نجات بیمار شود از دست نمی‌رود.

ایجاد بانک اطلاعاتی بزرگ برای وزارت بهداشت

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه خاطرنشان کرد:‌ به عقیده من برای این دستگاه یک بازار سالیانه حداقل ۲۰۰۰۰ تایی در کشور وجود خواهد داشت. امیدوارم بتوانیم یک خط تولید خیلی خوب برای آن داشته باشیم. این خط تولید قابلیت اشتغال‌زایی برای بالای ۱۰۰ نفر هم ایجاد خواهد کرد. نکته مثبت دیگر این محصول قیمت آن است که نصف قیمت نمونه‌های خارجی آن است. باید این نوید را بدهم که پس از ۸ شرکت تولیدکننده این محصول در سطح جهان، ایران به نهمین کشور تولیدکننده این محصول بسیار حساس برای بیماران قلبی تبدیل می‌شود.

نبیان همچنین گفت: البته ناگفته نماند اولین دستگاه ما نیز یک دستگاه الکترو شوک بوده و می‌تواند شوک خارجی تولید کند. در حقیقت این وسیله ترکیب ۴ دستگاه در یک مجموعه است؛ یعنی پنل های آن روی سینه بیماری که دچار ایست قلبی شده است نصب می‌شود و تا ۲۰۰ ژول شوک الکتریکی را تخلیه می‌کند. بالای ۱۰۰۰ عدد از این دستگاه در اورژانس‌ها و خانه بهداشت‌های کشور نصب کرده‌ایم. این وسیله دارای وب کم است و می‌تواند فشار خون و سیگنال قلب را بگیرد. نکته جالب اینکه تمام اطلاعات آن روی یک سرور ذخیره می‌شود که این امکان را می‌دهد که به عنوان مثال دستگاه در پاوه کرمانشاه نصب باشد و پزشکی در تهران آن را مستقیماً مشاهده کند. گفتنی است از زمان نصب تا کنون یک بانک اطلاعاتی بزرگ به وسیله آن از سراسر کشور بوجود آمده است که می‌تواند یک فضای تحلیلی خوب برای وزارت بهداشت باشد.

برنامه‌های وزارتخانه راه و شهرسازی در خصوص ساخت بیمارستان‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برنامه‌های این وزارتخانه در خصوص ساخت بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: مجری ساختمان‌های دولتی در بدنه دولت وظیفه ساخت مجموعه‌های مختلف را دارد و بخشی از این مجموعه‌ها بیمارستان‌ها هستند. در این ایام که پاندمی کرونا شکل گرفت این سازمان توانست در کنار وزارت بهداشت و درمان به عنوان بخش سخت‌افزاری ۱۴ بیمارستان را در جای‌جای کشورمان آماده کند و تحویل همکاران ما در وزارت بهداشت بدهد.

صاایران۲

مدیرعامل سازمان مجری ساختمان ها و تأسیسات دولتی و عمومی تصریح کرد: اکنون مجموعه سازمان مجری در حال تلاش برای این است که انشاالله در مناطق مختلف کشور نسبت به اجرای این موضوع مهم اقداماتی را انجام بدهد و تلاش ما در وزارت راه و شهرسازی با محوریت مهندس قاسمی این است که این اتفاق را با سرعت بیشتری به سمت و سویی ببریم که نیاز دولت در آن مناطق است. طبیعتاً در سفرهای استانی که دولت انجام می‌دهد و با منابعی که تأمین می‌کند این اتفاق را رقم خواهیم زد تا بخشی از این رویداد زیبا صورت بپذیرد.

نیاز کشور به ساخت بیمارستان

وی در پاسخ به این سؤال که بیشترین نیاز ما برای ساخت بیمارستان در کدام مناطق کشور است، گفت: در مناطق مختلف کشور این نیاز وجود دارد. در سیستان و بلوچستان که یکی از دغدغه‌های مهم ما به حساب می‌آید تلاش دولت بر این است که پروژه‌هایی را انجام دهد و به حمد خدا این اتفاق افتاده است. در همین زمینه بیمارستان سراوان را آماده کرده و تحویل دادیم. هم‌اکنون نیز در مجموعه وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه‌وبودجه تلاش بر این است که بیمارستان‌های دیگری در ایرانشهر، زابل و زاهدان ساخته شود.

نبیان در خصوص میزان توسعه فضاهای بیمارستانی کشور نسبت به سایر کشورها نیز گفت: این موضوعی است که باید از مجموعه وزارت بهداشت پیگیری شود. چون ما وظیفه ساخت بیمارستان را داریم و بر اساس نیازی که وزارت بهداشت و درمان مشخص می‌کند و منابعی که از طریق سازمان برنامه‌وبودجه تأمین می‌شود اقدام به ساخت بیمارستان می‌کنیم. در این مدت که با پیک کرونا مواجه بودیم به ساخت و تکمیل ۱۴ بیمارستان نیاز داشتیم که این اتفاق رخ داد. اکنون هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم که اتفاق زیبای دیگری را رقم بزنیم.

تأثیر برگزاری نمایشگاه در حوزه بیمارستان سازی

مدیرعامل سازمان مجری ساختمان ها و تأسیسات دولتی و عمومی در پایان به تأثیر برگزاری نمایشگاه‌ها در این حوزه تاکید کرد و گفت: قاعدتاً از زمان شیوع کرونا این اولین باری است که این مجموعه بعد از حدود ۲ سال این اتفاق را رقم زد. رونمایی از دو محصول جدید از طرف مجموعه صاایران نیز اتفاق مهمی بود که در قالب برگزاری این نمایشگاه اتفاق افتاد. برگزاری نمایشگاه در کنار هم می‌تواند دغدغه‌ها را برای مصرف‌کنندگان برطرف کنند. اکنون مجموعه سازمان مجری بخش‌های مختلفی را برای ساخت یک بیمارستان نیاز دارد، طبیعتاً گردهمایی فعالان این حوزه و تولیدکنندگان داخلی در بستر نمایشگاه بخشی از دغدغه‌های ما نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

عکس: سامان شرف الدین