قیمت طلا گران شد.قیمت طلا رو به کاهشش بود ولی امروز قیمت طلا رو به افزایش است. قیمت طلا با قیمت دلار رقابت دارد.

در حالی که نگرانی ها در مورد گسترش سریع سویه اومیکرون در جهان سبب افزایش اشتها برای خرید طلا شده است، قیمت فلز زرد روز دوشنبه اندکی افزایش داشت و در نزدیکی بالاترین رقم ۳ هفته اخیر که هفته گذشته به ثبت رسیده بود باقی ماند.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۲۷ درصد افزایش به ۱۸۰۲ دلار و ۹۶ سنت رسید. روز جمعه قیمت طلا به بالاترین رقم از ۲۶ نوامبر رسیده بود. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه فوریه هم با ۰.۱۲ درصد کاهش به ۱۸۰۲ دلار و ۸۰ سنت رسید.​

استفن اینز تحلیلگر موسسه مدیریت دارایی اس پی آی گفت: «با توجه به اینکه نرخ بهره به شدت پایین است حتی اگر فدرال رزرو اقدام به افزایش نرخ کند باز هم دلایل زیادی برای سرمایه گذاری در بازار طلا وجود دارد.»

اینز افزود، وضعیت مبهم ناشی از شیوع سویه اومیکرون می تواند منجر به انبساطی شدن مجدد سیاست پولی بانک های مرکزی در سال ۲۰۲۲ شود. وی افزود، مسائلی مانند لایحه سرمایه گذاری داخلی در آمریکا و موضوع اوکراین نیز از عواملی هستند که جذابیت سرمایه گذاری در بازار طلا را همچنان حفظ کرده اند.

در حالی که موارد ابتلا به سویه اومیکرون موجب وضع محدودیت های بیشتر در اروپا شده و ممکن است رشد اقتصاد جهانی در سال جدید را تحت تاثیر قرار دهد، شاخص های سهام در بازارهای آسیایی امروز شاهد کاهش بود.

در همین حال شاخص ارزش دلار در نزدیکی بالاترین رقم ۳ هفته اخیر که در جلسه قبل به ثبت رسیده بود در نوسان بود و موجب گرانتر شدن طلا برای خریداران استفاده کننده از ارزهای غیر دلاری و متعاقبا محدود شدن رشد قیمت طلا شد.

خوش‌بینی به مذاکرات هسته‌ای

به گفته فعالان، یکی از عواملی که موجب شد دلار در مسیر نزولی قرار بگیرد، ادعایی بود که توسط شماری از معامله‌گران نسبت به نتایج مذاکرات هسته‌ای مطرح شد. بخشی از این معامله‌گران به نقل از الجزیره عنوان می‌کردند که توافق‌هایی بین ایران و طرف‌های مذاکرات صورت گرفته است. شاید برای گمانه‌زنی زود باشد، ولی دیروز بازار بیشتر به اخبار مثبت واکنش نشان می‌داد و به عنوان مثال اظهارات وزیر خارجه آلمان را جدی نگرفت که عنوان کرده بود پیشرفتی در مذاکرات احیای برجام صورت نگرفته است. برخی فعالان عنوان می‌کردند که شاید معامله‌گران بزرگ بازار  اطلاعاتی دارندکه سایرین از آن مطلع نیستند.

اصلاح و سودگیری ارزی

دسته دیگری از فعالان اعتقاد داشتند که افت دیروز بازار ارتباط مستقیمی با مذاکرات وین نداشته است. از نگاه آنها بازار به‌طور هیجانی در هفته گذشته در مسیر صعودی قرار گرفت و حدود ۵ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند.

با این حال، با کاهش هیجانات، برخی از معامله‌گران از خریدهای قبلی خود شروع به سودگیری کرده‌اند و با فشار فروش آنها از ابتدای هفته جاری، اسکناس آمریکایی در یک مسیر نزولی قرار گرفته است. در این شرایط نقطه حمایتی بعدی برای بازیگران ارزی اهمیت دارد. اگر بازار در مرز ۳۰ هزار تومانی مورد حمایت قرار بگیرد، بار دیگر افزایشی‌ها به بازار وارد خواهند شد و تلاش خواهند کرد اسکناس آمریکایی را به بالای کانال ۳۱ هزار تومانی ببرند.

گفته می‌شود یکی از دلایل افت دلار این بود که در هفته گذشته چند بار در شکستن مرز ۳۱ هزار تومانی ناکام شده بود.

 اثر بودجه بر روند دلار

بخشی از فعالان باور داشتند که انقباضی بودن بودجه زمینه‌ساز افت قیمت دلار شده است. شماری از آنها اعلام می‌کردند که هزینه‌های دولت برای سال آتی چندان افزایش پیدا نکرده است و از این جهت زمینه‌ساز کاهش انتظارات تورمی خواهد شد. در کنار این، حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در بودجه سال ۱۴۰۱ از نگاه برخی از معامله‌گران می‌تواند زمینه‌ساز افزایش عرضه ارز به بازار شود. بازار به احتمال زیاد مفاد بودجه را طی روزهای آتی به دقت مورد بررسی قرار خواهد داد و اثرات آن بر قیمت دلار را بررسی خواهد کرد. حداقل در روز یکشنبه مفاد بودجه نگاه بازیگران ارزی را بیشتر به سوی کاهش قیمت هدایت کرد.  با افت قیمت دلار، سکه امامی نیز در مسیر نزولی قرار گرفت و تا مرز ۱۳ میلیون تومان پایین رفت. افت قیمت سکه متناسب با دلار نبود و این مساله کمی تردید معامله‌گران نسبت به افت اسکناس آمریکایی را بالا برد.

پس از آنکه حمایت ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومانی از دست رفت، تا ساعت ۴ بعدازظهر فروش‌های بیشتری صورت گرفت و دلار در نهایت در مرز ۳۰ هزار تومانی قرار گرفت. این قیمت ۴۰۰ تومان کمتر از روز شنبه بود. در صورتی که دلار مرز ۳۰ هزار تومانی را از دست بدهد، ممکن است تا محدوده ۲۹ هزار و ۲۰۰ تومان عقب‌نشینی کند.

قیمت سکه چند؟

دیشب به یکباره سکه امامی مرز حساس ۱۳ میلیون تومانی را از دست داد. سکه که حتی تا ساعت ۲۱ مرز ۱۳ میلیون تومانی را حفظ کرده بود، با فشار فروشندگان به کانال ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی رفت. افت ۲ ساعته سکه که بین ساعت ۲۰ تا ۲۲ اتفاق افتاد، می تواند روند فلز گران بهای داخلی در روز جاری را تحت تاثیر قرار دهد.

تحلیل گران فنی باور داشتند که سکه، گام اول برای قرار گرفتن در مسیر نزولی را با از دست دادن مرز ۱۳ میلیون تومانی برداشته است و برای برداشتن گام دوم نیاز دارد که حمایت ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از دست بدهد. در صورتی که محدوده حمایتی ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان از دست برود،‌ سرعت افت فلز گران بهای داخلی بیشتر خواهد شد.

سکه امامی در غروب شنبه نیز با فشار فروش بازیگران پشت خطی مواجه شد و در مقطعی حتی به زیر مرز ۱۳ میلیون تومانی رفت. با این حال، با شروع بازار در روز یک شنبه خریداران قدرت نمایی کردند و توانستند فلز گران بهای داخلی را تا محدوده ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رشد دهند.

برخی معامله گران باور دارند که ممکن است معامله گران با شروع روز دوشنبه نیز افت شب گذشته را جبران کنند. البته بخش زیادی از رفتار بازیگران سکه بستگی به این دارد که دلار بتواند زیر محدوده ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومانی تثبیت شود یا اینکه بتواند بار دیگر خود را به سوی مرز ۳۰هزار تومانی بکشاند.

در بازارهای جهانی نیز مرز هزار و ۸۰۰ دلاری اونس طلا برای بازیگران سکه اهمیت دارد. ورود اونس طلا به بالای مرز یاد شده می تواند کمی دیدگاه های افزایشی در بازار داخلی را تقویت کند.

حذف مالیات طلا قیمت را چقدر کاهش می‌دهد؟

عبادالله محمدولی رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر در پاسخ به این پرسش مبنی بر این که حذف مالیات بر اصل قیمت طلا چه تاثیری بر روند قیمت این طلای زرد خواهد گذاشت؛ گفت: حذف مالیات بر اصل قیمت طلا بر روی بازار طلا تاثیر خواهد گذاشت نه بر روی قیمت آن، در واقع ۹ درصد مالیات که از ارزش کل گرفته می‌شده است شامل ارزش اجرت و مواد اولیه می‌شده است و در نهایت باعث می‌شده است که رقم ۹ درصدی را فروشندگان به عنوان ارزش افزوده به رقم نهایی طلا اضافه کنند که قیمت فروش طلا بالاتر می‌رفته است و امروز که یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت هر گرم طلا است ارزش افزوده آن را اگر ۱۰ درصد در نظر بگیریم ۱۳۰ هزار تومان می‌شده است و حال اگر این مالیات بر ارزش افزوده تنها بر اجرت گرفته شود رقم مالیات بر ارزش افزوده آن ۱۷ هزار تومان تخمین زده می‌شود و می‌توان گفت در نتیجه حذف مالیات از اصل قیمت طلا بازار ما کمی رونق می‌گیرد.

وی در ادامه گفت: بنده روز گذشته اعلام کرده بودم که حذف مالیات بر اصل قیمت طلا بین ۱۰ تا ۲۰ درصد بر بازار اثر خواهد گذاشت و انگیزه مردم برای خرید طلا افزایش پیدا خواهد کرد و این گفته بنده به معنای کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت این فلز زرد نبوده است.

محمد، ولی در ادامه گفت: قیمت نهایی محصول که به دست مشتری می‌رسد کاهش پیدا خواهد کرد؛ قیمت طلا در تمام کشور‌های دنیا از اونس جهانی تبعیت می‌کند و براساس پول ملی هر کشوری محاسبه می‌شود و در بازار ما نیز به دلیل ارزش پایین ریال قیمت این فلز گران بها کمی بالا است، ولی در نهایت حذف مالیات بر اصل قیمت طلا بر روی قیمت تمام شده این محصول تاثیر مثبت می‌گذارد و ارزش ذاتی طلا سر جای خود باقی می‌ماند و تنها از اجرت مالیات گرفته خواهد شد که در نهایت باعث می‌شود بازار طلا کمی رونق گیرد.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش وضعیت تقاضا در حال حاضر در بازار طلا به چه شکل است؛ گفت: با توجه به این که وضعیت اقتصادی جامعه ما ضرورت می‌کند مردم به دنبال تامین کالا‌های اساسی باشند و خرید طلا و ورود به بازار طلا در اولویت پانزدهم تا بیستم باشد در نتیجه تقاضا در بازار ما ۷ تا ۸ سالی است که خیلی ضعیف است و این ضعف تا زمانی که فرج و گشایشی در اقتصاد کشور راه بیافتد بر بازار حاکم خواهد بود و تا زمانی که این گشایش رخ ندهد مردم زیاد اقبالی به خرید زر و زیور ندارند و اگر به بازار ما ورود می‌کنند برای گرفتن سود از نوسانات و اخذ ارزش افزوده است.