خودروسازان در حال حاضر محصولات خود را بر اساس قرعه کشی به دست ثبت نام کنندگان می‌رسانند. پیش از این ثبت نام خودرو تا زمانی ادامه داشت که ظرفیت محصول تکمیل شود. این روش با انتقادات فراوانی مواجه شد چرا که ظرفیت خودروها به سرعت پر می‌شد و برخی اعلام می‌کردند که با دریافت مبلغی کار ثبت نام را انجام می‌دهند.

بر همین اساس پیشنهاد داده شد که عرضه خودرو بر اساس قرعه کشی باشد تا شانس دریافت خودرو برای همه یکسان باشد. اما با این وجود بسیاری از افراد هستند که حتی با بالای ۲۰ مرتبه ثبت نام در قرعه کشی خودرو هنوز برنده نشده‌اند. در این میان بسیاری از دلالان که تنها برای دریافت سود، خودرو ثبت نام می‌کنند برنده شده‌اند.

مشکل کجاست؟

یکی از مواردی که می‌توان درباره قرعه کشی خودرو گفت آن است که حجم عرضه خودرو پایین و در مقابل میزان ثبت نام ها به شدت بالاست. این مورد به خصوص درباره خودروهای ارزان قیمت و آن هایی که اختلاف قیمت با بازار زیادی دارند رخ می‌دهد. بنابراین به نظر می‌رسد که باید مجدد درباره روند عرضه خودرو به صورت قرعه کشی تصمیم گیری کرد. لازم به ذکر است که وزیر صمت نیز در گفت و گوهای اخیر خود اعلام کرد که با افزایش میزان تولید، شرایط به نحوی پیش خواهد رفت که دیگر برای سال ۱۴۰۱ نیازی به قرعه کشی نباشد.