مه شو: براساس تحقیقات گوناگون، ورود انواع ویتامین ها و مواد معدنی به بدن موجب سلامت و زیبایی پوست می گردد؛ به طوری که کمبود برخی از ویتامین ها باعث ایجاد سلول های مرده پوست می شود. اگر ویتامین های ضروری به بدن نرسند پوست لکه لکه و تیره می گردد و حتی گاهی این کمبود ویتامین ها منجر به انواع بیماری های پوستی و نیز تسریع روند پیری پوست می شود.

بهتر است ویتامین روزانه خود را به کمک سبزیجات و میوه های تازه تأمین نمایید و بدین منظور میوه های گوناگون هر فصل و سبزیجات تازه را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

ویتامین A برای رشد و نمو و تقویت پوست، مو، ناخن و دندان ها ضروری می باشد. در واقع، این ویتامین برای رشد طبیعی، تکثیر و بازسازی سلول های پوست لازم است. به منظور تأمین ویتامین A بدن خود می توانید از شیر و سایر محصولات لبنی، جگر، روغن ماهی، انواع سبزیجات برگ سبز و زرده تخم مرغ مصرف نمایید.

ویتامین B موجب تنظیم تراوش چربی پوست می گردد و از چرب شدن بیش از حد پوست جلوگیری می کند. از طرف دیگر، ویتامین B مانع زبر و خشن شدن پوست می گردد و در کلاژن سازی مؤثر می باشد. ویتامین B ضد چربی مو، ضد سلولیت و ضد آکنه است. شما می توانید با مصرف ماهی، حبوبات کامل، دانه های خشک شده موز، گوشت قرمز و سفید این ویتامین را به بدن خود برسانید.

یکی از ویتامین های حیاتی که برای پوست و مو بسیار مهم می باشد، ویتامین B1 است. این ویتامین در جوانه گندم، زرده تخم مرغ، جگر مرغ، تخم آفتابگردان، سیب زمینی و سبوس برنج یافت می شود.

برای جلوگیری از بسیاری مشکلات پوستی مانند آکنه، ورم پوست، اگزما و درمان آنها ویتامین B2 مصرف نمایید.

ویتامین B5 را از طریق منابع غذایی مانند قارچ، لوبیای خشک، شیر، پنیر، پرتقال، موز، نان، غلات و حبوبات تأمین کنید. کمبود این ویتامین موجب خشکی بیش از حد پوست و پوسته پوسته شدن آن می گردد.

برای از بین بردن خشکی مو، ویتامین B6 بدن خود را تأمین کنید. ویتامین B6 را از طریق مصرف جوانه گندم، مرغ و ماهی به بدن خود برسانید. کمبود این ویتامین موجب التهاب، قرمزی، خشکی و ترک لب ها می گردد.

ویتامین C موجب ایجاد کلاژن می شود زیرا خاصیت ضد اکسیدکنندگی دارد. از دیگر فواید ویتامین C رفع لکه های پوستی و پیشگیری از پیری زودرس پوست است. ویتامین C می تواند باعث تولید بیشتر ویتامین E گردد. ویتامین C در بهبود زخم ها و کبودی ها مؤثر بوده و آسیب ناشی از آفتاب سوختگی را ترمیم می کند. با مصرف انواع مرکبات، غلات سبوس دار و گوجه فرنگی ویتامین C لازم را به بدن خود برسانید.