پوست مختلط برای بسیاری مانند یک راز است. زیرا شناسایی آن کار مشکلی است و سخت تر از آن مراقبت از این نوع پوستها است. وقتی دو یا چند نوع مختلف پوست در صورت شخصی مشاهده شود به آن مختلط می گوییم. در اینگونه افراد معمولا بخشی از پوست خشک و ملتهب و در عین حال بخش مرکزی صورت ، بینی ، گونه ها و پیشانی چرب می باشد. همچنین وقتی چین و چروک و جوش همزمان روی صورت پدیدار شوند می توان پوست را مختلط نامید.

عواملی که پوست مختلط را بوجود می آورد

فاکتورهای زیادی به مختلط شدن پوست می انجامد. بعضی مواقع این نوع پوست ارثی است. وقتی صحبت از عوامل تاثیرگزار در مختلط شدن پوست می شود ، دلایل برای هر شخص متفاوت خواهد بود.

به طور کلی ، نواحی اطراف بینی ، گونه و پیشانی دارای غدد چربی بیشتری نسبت به سایر نواحی صورت هستند. دلیل دیگر می تواند محصولات مراقبت از پوست که استفاده میکنید باشد. مثلا اگر از محصولی استفاده می کنید که ترکیبات محرک در آن بکار برده شده باشد ، این محصول می تواند موجب تولید چربی بیشتر در نواحی که قبلا به آن اشاره شد شود و در عین حال سایر ناحیه ها را خشک و قرمز کند.

ممکن است شما از مرطوب کننده هایی استفاده کنید که حاوی مقدار زیادی نرم کننده باشند و باعث چرب تر شدن پوست شوند. دقت داشته باشید تمام محصولاتی که استفاده می کنید مناسب نوع پوستتان باشد. حتی اگر مجبور شوید در آن واحد از چندین کرم برای نقاط مختلف صورت استفاده نمایید. چگونه می توان از پوست مختلط مراقبت کرد

همیشه از شوینده های ملایم قابل حل در آب که موجب حساسیت و خشکی نمی شوند استفاده کنید.

استفاده از صابون را فراموش کنید. علی رغم ادعای شرکت های آرایشی بهداشتی که به تولید صابون می پردازند ، در ترکیات سازنده این محصولات موادی بکار می رود که برای هر نوع پوستی ایجاد خشکی و حساسیت می نماید.

همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. اگر می خواهید از روند پیر شدن پوست و ایجاد چین و چروک جلوگیری کنید، همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

محصولاتی را تهیه کنید که حاوی آنتی اکسیدان، ترکیبات سازنده سلولی و نرم کننده باشد.

از مناسب بودن بسته بندی محصول مطمئن شوید. ظرفی که محصولات بهداشتی در آن قرار میگیرد نباید شیشه ای باشد تا از آنتی اکسیدان موجود در آن محافظت شود.

اگر پوست شما به شدت خشک است ،استفاده از سرم های غنی شده با آنتی اکسیدان که حاوی نرم کننده نیز هستند بسیار موثر خواهد بود.