آغاز 30 سالگی در واقع شروع تغییرات غیر منتظره ، هم در زنان و هم در مردان است. ممکن است در این سن مرتب نظراتی شبیه به اینکه لبخندتان به زیبایی گذشته نیست ، بشنوید ، و یا احساساتی مثل دلسردی در شما پدید آید.

دهه ی سی تا چهل یعنی شما به اندازه ی کافی روی روابط خود کنترل دارید ، تجربه ی خوبی در کار بدست آورده اید ، حساب بانکی به نسبت خوبی دارید و همه چیز در اطراف شما برای زندگی شاد و بی نظیر فراهم است. اما از نظر شما احتمالا دنیا از انچه دیگران فکر می کنند بی رحم تر بوده و خوشبختی دروغی را دیر یا زود فاش می نماید. به بیان ساده ، سی سالگی سنی است که پوست و کلا عملکرد بدن رو به تغییراتی رفته که در اکثر مواقع خوشایند نیست ، مگر آنکه در این مورد هوشیار و آگاه باشید .

مشکلاتی که پوست در آغاز سی سالگی تجربه می کند چین و چروک های عمیق ظاهر شده و خطوط اطراف چشم که به آنها اهمیت نمی دادیم ، پر رنگ تر می شوند. در بعضی موارد حتی بدشانسی به اوج رسیده و جوش ها و آکنه ها ، مثل زمان نوجوانی ، باز می گردند. این پدیده را " آکنه بزرگسالی " می نامند ، معمولا دلایل هورمونی دارد. اثرات آفتاب سوختگی که از زمان های قدیم داشته اید ، به شکل لکه هایی ، در این سن پدیدار می شوند و پوست شما را بی روح جلوه می دهند. تولید هورمون رشد کاهش می یابد و همین موضوع موجب قطع تولید کلاژن و در نتیجه پوستی پژمرده می گردند. در سن 18 سالگی میزان تولید هورمون رشد 900 است و در سن 30 سالگی این عدد به 200 می رسد. معمولا مردها مشکلات پوستی را تجربه نمی کنند ، اما در این سن با ریختن موها در نتیجه ی کاهش تستوسترون رو به رو می شوند. هورمون ها یکی از اصلی ترین دلایل این تغییرات خصوصا برای خانم ها ، هستند . همه ی ما تغییراتی را در آغاز سی سالگی مشاهده خواهیم کرد ، اما در کسانی که پوست خود را زیاد برنزه می کنند ، الکل می نوشند ، سیگار می کشند ، فعالیت بدنی کافی ندارند و از رژیم غذایی خوبی برخوردار نیستند ، مشکلات بسیار پررنگ تر خود را نشان خواهند داد.

چگونه با مشکلات پوست در این سن مقابله کنیم پاکسازی : هر روز صبح پوست خود را پاکسازی کنید . قبل از رفتن به رختخواب نیز مطمئن شوید آرایش خود را به طور کامل پاک کرده اید. این کار به پوست اجازه می دهد روند طبیعی بازسازی را به درستی طی کند. همیشه از محصولاتی استفاده کنید که متخصصان پوست آن را تایید نموده اند ، در بازار محصولات تجاری زیادی وجود دارد که می توانند به پوست آسیب های جدی وارد آورند.

لایه برداری : سعی کنید لایه برداری را شب ها انجام دهید. پوست عملیات جوانسازی را در طول شب انجام می دهد و از بین بردن سلول های مرده پوست ، عملکرد جوانسازی را بهبود می بخشد. لایه برداری را با ملایمت و فقط به منظور پاک کردن پوست از سلول های مرده ، انجام دهید . اگر پوستی چرب و مستعد |آکنه دارید ، لایه برداری دوبار در هفته کافی است.

مراقبت : در طول روز از پوست خود به وسیله ی سرم های آنتی اکسیدان و یا ویتامین C و ضد آفتاب محافظت نمایید. این سه مورد به کارایی هرچه بیشتر یکدیگر کمک می کنند. البته از کرم ضد آفتاب پیش از هرچیز استفاده نمایید.

آبرسانی : مطمئن شوید به پوست شما آب کافی می رسد. بیشتر از 5 دقیقه در حمام نمانید و از آب ولرم برای استحمام استفاده کنید. برای شست و شوی پوست موادی که حاوی نرم کننده هستند مفیدتر خواهند بود.

کرم ضد آفتاب : از کرمی با طیف محافظتی همه جانبه استفاده نمایید. استفاده از کرم ضد آفتاب را در همه ی روز های سال جدی بگیرید. اشعه ی UV روند سالخوردگی را سرعت بخشیده و در تمام موقع سال اطراف ما وجود دارد.