سیاهی اطراف چشم معمولا وقتی رگ های دور چشم و زیر پوست قابل دیدن باشند ، و در اثر استعداد ژنتیکی و عوامل وراثتی پدید می آید. پوست اطراف چشم به طور طبیعی کمی نازک تر از باقی نواحی صورت بوده و به همین دلیل هم سیاهی اطراف چشم بسیار شایع تر از دیگر نواحی می باشد.

عواملی همچون جریان خون ضعیف ( به دلیل کمبود خواب ) استرس ، افزایش سن ، خستگی ، کم خونی در اثر فقر آهن ، کم آبی بدن و آلرژی های فصلی هم ممکن است دلیل بروز چنین مشکلی باشند .

تست کششی اگر سیاهی اطراف چشم با کشیده شدن پوست این ناحیه تشدید شود ، ژنتیک و یا افزایش سن دلیل این مشکل است . اما اگر این سیاهی با کشیدگی پوست تغییری نکرد ، بدین معناست که اشعه ی مضر UV و یا رگ های متورم شده در اثر آلرژی و غیره مشکل را بوجود آورده اند .

تاثیر داروها برخی از انواع داروها ممکن است رگ ها را متورم تر کرده و در نتیجه سیاهی اطراف چشم را تیره تر نمایند . اما قبل از مشورت با پزشک خود مصرف دارو را قطع نکنید . اگر سیاهی اطراف چشم شما در اثر مصرف این داروها شکل گرفته باشد ، وقتی درمان تکمیل شود ، سیاهی نیز از بین خواهد رفت ، ولی حتی در طول درمان هم شما مجبور به تحمل چنین مشکلی نیستید .

دلیل سیاهی اطراف چشم هر چه که باشد ، راهکارهایی برای از بین بردن آن وجود دارد که در این مقاله به برخی از بهترین این راهکارها می پردازیم :

ماساژ

می توانید به آرامی و با ملایمت پوست اطراف چشم را با روغن بادام ماساژ دهید ، ماساژ را دو بار در روز و حداقل تا سه هفته تکرار نمایید . این مورد یکی از موثرترین راهکارها برای از بین بردن سیاهی دور چشم محسوب می شود .

چای تی بگ تی بگ ها را در آب جوش قرار داده و بعد آنها را کنار بگذارید تا خنک شوند . آنها را روی پوست زیر چشم ها ، برای ده تا پانزده دقیقه ، قرار دهید. این کار به بهبود جریان خون در این ناحیه می پردازد و التهاب رگ ها را کاهش می دهد . تانن موجود در چای هم به بازیابی رنگ طبیعی پوست کمک می کند . چای سبز ، چای سیاه و چای بابونه بهترین گزینه ها هستند.

تکه های یخ چند تکه یخ را روی یک حوله و یا پارچه ی تمیز قرار دهید و سپس آن را روی پوست اطراف چشم بگذارید . اجازه دهید یخ به مدت ده دقیقه باقی بماند . این کار علاوه بر سیاهی ، پف اطراف چشم را ،از طریق کاهش التهاب رگ ها ، از بین می برد. اگر یخ در دسترس شما نبود ، پارچه ی تمیزی را مرطوب کرده و در فریزر قرار دهید . بعد از مدتی می توانید از آن برای پوست اطراف چشم استفاده نمایید.

برش های سیب زمینی برش های نازکی از یک سیب زمینی را در فریزر قرار دهید تا خنک شوند . سپس آنها را برای مدت بیست دقیقه روی پوست اطراف چشم بگذارید . این کار را دو تا سه بار در روز تکرار نمایید. می توانید به جای سیب زمینی از برش های نازک خیار خنک شده هم استفاده کنید .

آب گوجه فرنگی میزان برابری از آب گوجه فرنگی ، برگ های خورد شده نعناع و گلاب را با یکدیگر ترکیب نمایید . ترکیب را به پوست بزنید و بعد از پانزده تا بیست دقیقه پوست را با آب بشویید .

نکاتی برای پیشگیری از سیاهی اطراف چشم تیرگی اطراف چشمی که در اثر عوامل وراثتی بوجود می آید قابل پیشگیری نیست . اما می توانید آن را با لوازم آرایشی مناسب بپوشانید . از کانسیلری استفاده کنید که با رنگ پوستتان سازگاری دارد و این بهترین راه پوشاندن سیاهی ها محسوب می شود.

پوست اطراف چشم در اکثر افرادی که به این مشکل دچار می شوند ، بسیار نازک است . از یک کرم کلاژن ساز برای افزایش ضخامت پوست این ناحیه استفاده نمایید. برای جلوگیری از سیاهی دور چشم که در اثر تغییرات هورمونی بوجود می آید ، چای سبز بنوشید ، همچنین کربوهیدرات اضافی و غداهای پر نمک را از برنامه ی غذایی خود حذف نمایید.