بسیاری از جوش های ناخوشایند ، با وجود شست و شوی مداوم پوست و استفاده از مرطوب کننده های مناسب ، باز هم روی صورت باقی می مانند . این اتفاق هم اکثرا در بدترین زمان ، مثلا وقت یک مصاحبه ی مهم کاری و یا ملاقات با شخصی مهم ، می افتد !

حتما تا به حال یاد گرفته اید چطور به این جوش ها بخندید و یا آن را تحمل کنید . احتمالا نحوه ی پوشاندن یک جوش با لوازم آرایشی را نیز به خوبی می دانید . اما اگر می خواهید از این مشکل برای همیشه رهایی پیدا کنید ، باید به پیامی که جوش ها سعی می کنند به شما برسانند بیشتر توجه نمایید . زیرا جوش ها معمولا با توجه به نوع و محل پیدایش خود ، با شما صحبت می کنند و به شما راهکارهایی نیز ارائه می دهند .

محل پیدایش جوش به بخشی از صورت که بیشترین جوش را دارد خوب توجه کنید . تئوری به نام " نقشه ی صورت " وجود دارد که طبق آن محل بروز یک جوش درباره ی علل بروز آن به شما سر نخ هایی می دهد . برای مثال طب سنتی چینی می گوید ضعف و یا وجود سموم در برخی از اندام ها و یا غدد بدن ، موجب پیدایش جوش و آکنه در نواحی خاصی از صورت می شود . شما نیز می توانید با توجه به نقشه ی صورت برای فهمیدن دلیل وجود یک جوش روی صورت خود تحقیق کنید :

پیشانی : جوش های این ناحیه معمولا به دستگاه گوارش ربط دارند و نشان از مشکلی در این قسمت می دهند . جوش های روی پیشانی همچنین ممکن است به دلیل اختلالات کبدی ، استرس و یا کم خوابی و خواب نامنظم باشد . می توانید از گیاهان دارویی و یا مواد غذایی حاوی آنزیم های مناسب گوارش غذا ، قبل از هر وعده ی غذایی ، استفاده کنید . به یاد داشته باشید خواب کافی ، یعنی هفت تا نه ساعت ، در طول شبانه روز برای همه ضروری است . اگر به کبد خود شک دارید ، چای قاصدک ، سیر و پیاز به شما کمک خواهند کرد . البته نوشیدن یک لیوان آب داغ با لیمو هنگام صبح برای کبد بسیار مفید است .

بین ابروها : آیا معمولا بعد از خوردن غذا در رستوران های فست فود جوش می زنید ؟ غذاهای پرچرب را می توان مسئول جوش های این ناحیه دانست . به طور کلی برای برنامه ی غذایی خود تا حد امکان انتخاب های سالم داشته باشید . دلیل دیگری که برای جوش های این ناحیه وجود دارد ، مصرف زیاد الکل است .

گونه ها : اگر ساعت های زیادی را بیرون از خانه در ترافیک سپری می کنید و یا مدت زیادی را در معرض آلودگی هوا قرار داشته اید ، احتمالا برای جوش های روی گونه ی شما توجیهی وجود دارد . متاسفانه این روزها هوای خانه نیز ممکن است به میزان هوای بیرون و یا حتی بیشتر آلوده باشد . در خانه ، گیاهانی که هوای اطراف را تصفیه می کنند ، نگهدارید . البته آلرژی هایی که مشکلات تنفسی را بوجود می آورند نیز می توانند دلیل جوش های این ناحیه باشند . همیشه قبل از رفتن به رختخواب صورت خود را بشویید تا تماس آلودگی با پوست را به حداقل برسانید . بعضی وقت ها مصرف زیاد قند نیز جوش های این ناحیه را بیشتر می کند .

چانه : آیا جوش های روی صورت شما بیشتر اطراف لب ها پدیدار می شوند ؟ این جوش ها را می توان نتیجه ی تغییرات هورمونی در بدن دانست . روزهای قبل از قاعدگی به بهداشت پوست خود بیشتر توجه کنید . به سراغ مواد غذایی بروید که به تنظیم هورمون ها کمک می کنند . همچنین در محیط و زمان استراحت ، چانه خود را به دست ها تکیه ندهید . این کار باعث انتقال آلودگی دست ها به این ناحیه از پوست خواهد شد .

زمان پیدایش جوش ها بررسی زمانی که جوش ها بوجود می آیند نیز به فهمیدن دلیل پیدایش آنها کمک می کند : جوش های اول صبح : اگر به محض بیدار شدن از خواب جوش هایی را می بینید که شب گذشته اثری از آنها نبود ، اول اینکه شاید فراموش کرده اید صورت خود را قبل از خواب شست و شو دهید . دوم ، شاید وعده ی غذایی که برای شام داشتید و دسر به خوبی هضم نشده و تغییراتی در پوست بوجود آورده است . خوردن غذا با فاصله ی زمانی بسیار کم قبل از خواب ، پیدایش جوش ها را تسریع می بخشد .

بعد از ظهر : دلیل این جوش ها باز هم هورمون ها هستند ، خصوصا اگر نزدیک به دوران یائسگی هستید ، این جوش ها عادی به نظر می رسند . البته ممکن است مواد آرایشی و یا مرطوب کننده شما هم در پیدایش این جوش ها دخیل باشند . اگر وقت بیرون رفتن از خانه پوستی سالم و تمیز داشته اید اما زمان برگشت به خانه با این جوش ها مواجه شده اید ، به مواد آرایشی خود توجه بیشتری نشان دهید . این مواد می توانند مرزی روی پوست ایجاد کنند و باکتری ها را گیر بیاندازند و همین موضوع نیز جوش ها را بوجود می آورد .

شب ها :آیا بعد از کار و رسیدن به خانه صورت خود را شسته اید ؟ همیشه به یاد بسپارید پوست صورتتان در تمام طول روز در معرض آلودگی های مختلف قرار داشته و این آلودگی ها نباید مدت زمان زیادی روی پوست باقی بمانند . پس اولین کاری که بعد از ورود به خانه باید انجام دهید ، شست و شوی پوست صورت و سپس استفاده از یک مرطوب کننده ی تازه است .

نوع جوش ها به جوش ها با دقت بیشتری نگاه کنید ، آیا فقط یکی دو ناحیه ی متورم روی پوست صورتتان وجود دارد ؟ یا تعداد زیادی جوش در انواع مختلف ؟ این اطلاعات می توانند به شما در پیدا کردن دلیل بروز جوش ها کمک کنند :

منافذ گرفته و جوش های سر سیاه : منظور از جوش های سر سیاه همان نقاط بسیار ریز تیره رنگ مثل نوک مداد است . این جوش ها را می توان در نتیجه ی خستگی کبد دانست . به همین دلیل هم شاید لازم باشد به طور موقت یک رژیم غذایی مناسب برای سم زدایی را امتحان کنید . همچنین امکان دارد پوست این ناحیه به رطوبت بیشتری نیاز داشته باشد . بهتر است آب بیشتری بنوشید . آکنه های کیستیک : این جوش ها معمولا زیر سطح خارجی پوست با قرمزی و التهاب پدید می آیند و بهبودی آنها گاهی هفته ها زمان می برد . چرب و خشک فرقی ندارد ، تمام انواع پوست ممکن است از این نوع آکنه در عذاب باشند . این جوش ها نیز معمولا با تغییرات هورمون های مرتبط با قاعدگی ، یائسگی و بارداری بوجود می آیند . ممکن است این نوع از جوش ها در نتیجه ی مشکلات گوارشی هم باشد .

آکنه های مداوم : این جوش های سر سفید و سرسیاه کوچک ، زیاد روی پوست صورت نمایان می شوند . اگر این نوع از آکنه را تجربه کرده اید ، بهتر است نگاهی به ترکیبات سازنده ی محصولات مرتبط با پوست خود بیاندازید .

آکنه های گاه به گاه : این نوع از آکنه گاهی روی صورت پدیدار می شود و معمولا شما فکر می کنید پوست شما هیچ مشکلی ندارد و ناگهان روز بعد این نوع از جوش را روی پوست خود می بینید . به احتمال زیاد این نوع از آکنه به سطح استرس شما وابسته است . شاید اخیرا دچار مشکلاتی شده اید که استرس شما را افزایش داده و این جوش ها را روی پوست شما بوجود آورده است .