برای ساخت یک ماسک میوه ای قبل از هر چیز باید به هدف خود از ساخت آن فکر کنید . آیا دنبال ترکیبی برای مرطوب کنندگی عمیق هستید ، یا ماسک را با هدف لایه برداری می سازید . باید منافذ پوست خود را کاهش دهید و یا دنبال ماده ای روشن کننده می گردید . اگر میوه های مناسب پوست خود را انتخاب کنید، بهترین نتیجه را دریافت می نمایید .

قبل از آنکه ماسک را به صورت خود بزنید ، رعایت چند نکته ضروری به نظر می رسد :

تمیز کردن پوست : تمیز کردن پوست قبل از استفاده از ماسک اهمیت زیادی دارد . برای شست و شو هم از یک شوینده ی ملایم استفاده کنید .

تغذیه ی پوست : برای جلوگیری از خشک شدن پوست ، بهتر است از یک لایه ی مرطوب کننده کمک بگیرید . در این صورت پوست ، ماسک را بهتر می پذیرد .

حال آماده ی استفاده ی یکی از این ماسک ها هستید . استفاده از مرطوب کننده بعد از پاک کردن ماسک از روی پوست صورت را نیز فراموش نکنید .

ماسک خیار ، آرامبخش یک خیار رنده شده و یا موز له شده را با آب نارگیل و جو دو سر پخته شده مخلوط کنید . می توانید برای افزایش خاصیت آرامبخشی کمی چای بابونه ی خنک شده به مخلوط خود اضافه نمایید . ماسک آماده شده را به پوست بزنید و بعد از 10 تا 15 دقیقه پوست را شست و شو دهید .

ماسک هندوانه ، مرطوب کننده ماسک هندوانه بهترین گزینه برای آبرسانی پوست محسوب می شود . هندوانه را له کنید و هم بزنید تا یکدست شود . می توانید آن را به تنهای به پوست بزنید و یا با روغن بادام یا روغن زیتون ، کرم ویتامین E ، عسل ، ماست و روغن نارگیل ترکیب نمایید تا خاصیت مرطوب کنندگی آن افزایش یابد .

ماسک را به پوست بزنید و صبر کنید تا خشک شود . بعد می توانید صورت خود را بشویید .

ماسک توت های مختلف ، پاکسازی منافذ پوست در این ماسک ، می توانید از توت فرنگی ، بلوبری و یا تمشک ، که همگی خواص یکسانی دارند ، استفاده نمایید . برای اثر بخشی بیشتر کمی انگور هم به ماسک اضافه کنید .

6 توت فرنگی رسیده ، یا 10 تا 12 عدد تمشک ، رسیده را با چند قاشق شیر ، یک قاشق غذاخوری جو ، و نصف قاشق غذاخوری عسل ترکیب نمایید . گوجه فرنگی هم برای پوست های چرب در این ماسک بسیار مفید است ، اما قدرت پاک کنندگی زیادی دارد و به همین دلیل هم بهتر است در صورت استفاده از گوجه فرنگی ، ماسک را ابتدا روی قسمتی از پوست امتحان کنید تا مطمئن شوید مشکلی پیش نمی آید .

این مواد را خوب با هم ترکیب کنید و اجازه دهید 15 تا 20 دقیقه روی پوست باقی بماند .

ماسک مرکبات ، جوانسازی در این ماسک شما از خواص مرکبات برای جوانسازی و لایه برداری پوست استفاده می کنید . یک چهارم فنجان آب پرتغال ( یا آب گریپ فروت ، لیمو و غیره ) را با یک قاشق چایخوری عسل ترکیب کنید .

اگر پوست چربی دارید ، می توانید کمی خاک رس ، برای از بین بردن چربی اضافه به آن اضافه نمایید . پوست های حساس می توانند از جو و یا ماست نیز استفاده کنند . آب هویج هم برای درخشندگی پوست بسیار مناسب است .

ماسک میوه ای روشن کننده برای استفاده از خاصیت روشن کنندگی میوه ها ، گیلاس ، توت فرنگی و کیوی را امتحان کنید . این میوه ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند و از پوست در برابر آسیب های محیطی حفاظت می کنند .

هر کدام از میوه های نامبرده شده را که دوست دارید ، با ماست ، کشک ، شیر و یا موز ترکیب نمایید و به پوست بزنید . در صورت تمایل می توانید یک قاشق آب لیمو به آن اضافه کنید . بعد از 30 دقیقه پوست صورت را بشویید .

ماسک پاپایا ، لایه برداری و جوانسازی یک پاپایای له شده را با یک سیب زمینی پخته ترکیب کنید . ویتاین A موجود در سیب زمینی ، لایه برداری را بهبود می بخشد . در صورت تمایل می توانید کمی شیر یا ماست نیز به آن اضافه نمایید . قبل از شست و شوی صورت ، اجازه دهید ماسک 15 تا 20 دقیقه روی پوست باقی بماند .

هشدارهایی درباره ی استفاده از اسید های میوه ای اگر قصد استفاده از ماسک میوه ای خانگی خود را دارید ، باید به یک سری از نکات توجه کافی نشان دهید .

استفاده از میوه های طبیعی برای ساخت ماسک لزوما به معنای بی خطر بودن آنها نیست . برای پوست های حساس به طور خاص ، هنوز هم احتمال بروز قرمزی ، خارش و حتی سوختن پوست وجود دارد و همه این مشکلات به طرز تهیه ی ماسک میوه ای ، مواد مورد استفاده و مدت زمان ماندگاری آن بر پوست بستگی پیدا می کند .

اگر برای اولین بار از این ماسک ها استفاده می کنید ، باید محتاط باشید . تا حد امکان مواد ملایم را انتخاب نمایید . و برای مدت زمان کمتری این ماسک را روی پوست خود قرار دهید ( پنج دقیقه یا کمتر ) وقتی پوست شما با این مواد بیشتر آشنا شد و همچنین شما بهترین و مناسبترین مواد را برای پوست خود پیدا کردید ، می توانید میزان استفاده را افزایش دهید .

اسید های میوه ای مثل دیگر محصولات با هدف لایه برداری ، حساسیت پوست به آفتاب را افزایش می دهند . پس همیشه نکات مراقبتی در این زمینه ، مثل استفاده از ضد آفتاب های بی خطر ، را رعایت کنید .

مطمئن باشید با توجه به این هشدار ها و رعایت آنها ، اسید های میوه ای برای پوست جادو می کنند . علاوه بر آبرسانی و لایه برداری ، این ماسک های میوه ای سرشار از ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های گیاهی هستند که به تغذیه ی پوست کمک می نمایند .

آنتی اکسیدان های موجود در اسید های میوه ای آسیب های محیطی را بی اثر می سازند . بعد از استفاده از یک ماسک میوه ای خانگی ، قطعا جوانی و تازگی را در پوست خود احساس می کنید و پوستی سالم تر خواهید داشت .