برداشتن و پاک کردن اثر تاتو یک کار پر زحمت و پر رنج است که معمولا با چند راه درمانی و هزینه های قابل توجه ای همراه است. پاک کردن تاتو بدون ایجاد زخم شاید غیر ممکن باشد. تقریبا تمام مشکلات از وقتی شروع می شود که مردم در می یابند که از انجام تاتو پشیمان هستند و اقدام به پاک کردن آن می نمایند.

هپاتیت B

هپاتیت B بزرگ ترین خطر را ایجاد می کند و این ویروس از طریق استفاده از سوزن مشترک تاتو منتقل می شود.

ایدز

تاتو کردن همچنین به انتشار ویروس ایدز کمک می کند. خطر افرادی را که از نوک خودکارهای خالی خودنویس برای تاتو کردن استفاده می نمایند بیشتر تهدید می کند. دریافت ویروس HIV (ایدز) از طریق تاتو کردن زیاد معمول و رایج نیست ، اگر تاتو کارها از اصول کنترل صحیح عفونت تبعیت نکنند این امکان همواره به صورت بالقوه وجود دارد.

خطر افزایش سرطان

رنگ ها و جوهرهای جدید هر روزه به بازار آمده و زود هم ناپدید می شوند. این جوهرها و رنگ ها باعث تحریکات و التهابات پوستی می شوند. نکته منفی در مورد این جوهرها این است که هنوز عوارض دراز مدت استفاده از این جوهرها مشخص نشده است.

این جوهرها احتمالا می توانند باعث ایجاد و بروز بعضی از سرطان ها باشند. کسانی که تاتو می کنند در معرض خطر ابتلا به بیماری های عفونی پوستی هستند. اگر شما زمینه حساسیتی در پوستتان دارید ، پس از تاتو کردن امکان تشدید و یا بروز آن در شما بیشتر است.

انتقال هپاتیت C

تاتو کردن می تواند شاه راهی برای ابتلا به هپاتیت C باشد ، شایع ترین عفونت ویروسی مزمنی که 2 درصد از جمعیت مردم آمریکا به آن آلوده شده اند. تحقیقات نشان داده که مردمی که در سالن های تبلیغاتی تاتو ، تاتو کرده اند 9 بار بیشتر از مردمی که تاتو نکرده اند در معرض خطر ابتلا به هپاتیت C می باشند.

هپاتیت C می تواند از طریق تاتو کردن به وسیله سوزن های از قبل استفاده شده توسط مشتریان قبلی و یا رنگ های استفاده شده ، نقض در تکنیک استرلیزه کردن ، مانند امتحان تیزی سوزن با دست و بعد تماس آن دست با پوست کسی که تاتو روی او انجام می شود منتقل می شود.

اگر فکر می کنید که شما در معرض بیماری های HIV ، هپاتیت C و یا هپاتیت B قرار گرفته اید حتما تست مربوط به بیماری خود را انجام داده بعد اقدام به تاتو نمایید. در مورد هپاتیت B می توانید واکسن آن را تزریق نمایید. هنگام تاتو کردن حتما از سوزن های یکبار مصرف آماده و جوهر تازه و نو در ظرف های آماده استفاده نمایید و از استرلیزه شدن و ضد عفونی شدن وسایل تاتو در دستگاه اتو کلا و مطمئن شوید. مراقب باشید که تمیز کردن وسایل با سفید کننده ها و یا هر ضد عفونی کننده دیگر ، ویروس هپاتیت C را از بین نمی برد.