خارش زمستانی

افرادی که در مناطق سرد و خشک زندگی می کنند با مشکل خشکی و خارش پوست در زمستان آشنا هستند. خشکی پوست ناشی از کمبود آب موجود در پوست می باشد. با توجه به نکات زیر می توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید:

قراردادن ناحیه مورد نظر در آب ولرم: بسیاری از کتب و مجلات برای حفظ رطوبت پوست توصیه می کنند که روزانه ، حداقل 7 یا 8 لیوان آب بنوشید ولی این مسئله صحت ندارد. بهترین راه نفوذ آب به درون پوست ، قرار دادن ناحیه مورد نظر به مدت 15 دقیقه در آب ولرم و همچنین خودداری کردن از استحمام مکرر و روزانه است.

پوستتان را چرب نگه دارید: بعد از هر استحمام از مرطوب کننده های پوست استفاده کنید چرا که این مرطوب کننده ها، چربی طبیعی پوست را که بر اثر استحمام از بین رفته است جبران می کنند و از آنجایی که چربی طبیعی پوست برای جلوگیری از تبخیر آب پوست ضروری است ، مرطوب کننده ها سبب حفظ رطوبت پوست و جلوگیری از خشکی آن می شوند. زمان مصرف مرطوب کننده ها بلافاصله بعد از استحمام و خشک کردن بدن با حوله می باشد. هیچ مرطوب کننده ای نمی تواند با وازلین و پارافین برابر کند ، چرا که آن ها هم ارزان هستند و هم بسیار موثر ؛ از روغن آفتاب گردان و روغن بادام نیز در صورت عدم حساسیت پوستی می توام استفاده کرد. این روغن ها موثر ، مطمئن و نرم کننده هستند. در ضمن ارزان قیمت بوده و برای مبارزه با خشکی و خارش پوست در زمستان ، بسیار مناسب هستند. از صابون گلیسیرین استفاده کنید ( اغلب صابون ها دارای مواد قلیایی هستند که این مواد قلیایی برای پوست های خشک ، تحریک کننده است).

با شروع فصل سرما ، مشکل خشک شدن پوست که تحت تاثیر هوای این فصل به وجود می آید شایع می شود. خشکی دست یکی از مشکلات پوستی آزار دهنده است که در صورتی که به آن رسیدگی نشود می تواند به یک بیماری مزمن تبدیل شود.

به همین دلیل در این فصل مشتریان کرم های بهداشتی زیاده شده و اغلب این کرم ها را در کیف خود می گذارند تا بتوانند در هنگام خشک شدن پوست که به کرار در طول روز اتفاق می افتد از آن استفاده کنند. به گفته کارشناسان ، خشکی و سردی هوا ، وزش باد و گرم و خشک بودن هوای اتاق های خانه به دلیل استفاده از وسایل حرارتی ، باعث افزایش تبخیر آب از پوست می شوند.

همچنین صابون ها و پاک کننده ها باعث کاهش قدرت نگهداری آب توسط پوست شده و آن را خشک می کنند. در نتیجه این عوامل باعث خشک شدن هر چه بیشتر پوست شده و نیاز پوست را به کرم های مرطوب کننده دو چندان می کنند.

کرم های مرطوب کننده از خشک و سخت شدن پوست جلوگیری می کنند. در واقع هنگامی که پوست خشک می شود لایه شاخی روی پوست ترک خورده و پوسته پوسته می شود و کرم های مرطوب کننده و نرم کننده این خشکی را درمان می کنند. کرم های مرطوب کننده با کیفیت به آسانی جذب پوست می شوند و اثر چربی روی پوست باقی نمی گذارند. چرب شدن بیش از حد پوست از جمله مشکلاتی است که برخی به این دلیل از استفاده کردن کرم ها خودداری می کنند.

امروزه انواع کرم ها با کاربردهای مختلف در بازار وجود دارند. برای مثال انواع کرم های ویتامینه یا تغذیه کننده پوست که تبلیغات زیادی در مورد آن ها می شود اما باید توجه داشت که بیش از هرچیز باید کارایی اصلی کرم که حفظ لطافت و نرمی پوست است را مد نظر قرار داد.

هرچند کرم های خارجی با قیمت بیشتر و کیفیت بالاتر عرضه می شوند اما برخی محصولات با کیفیت داخلی هم هستند که با محصولات خارجی رقابت کرده و در عین حال قیمت پایین تری دارند. به هر ترتیب در هنگام خرید کرم های بهداشتی چه داخلی و چه خارجی برچسب تایید وزارت بهداشت توجه داشته باشید تا اجناس تقلبی یا تاریخ مصرف گذشته خریداری نکنید.