در آمریکا هنگامی که پروانه ثبت یک دارو به سر می رسد ، شرکت های دارویی دیگر می توانند از سازمان غذا و دارو (FDA) برای داروهایی با همان مواد فعال که برای همان بیماری ها تجویز می شوند تقاضای تایید کنند. گرفتن تایید اول FDA میلیون ها دلار هزینه دارد و بسیار دشوار است. پس از اینکه دارویی تایید و از طریق مصرف توسط عموم مردم آزمایش شد و پیامدهای منفی نداشت ، شرکتی که پروانه ثبت آن دارو را دارد و زحمت گرفتن تایید آن را کشیده است تا مدتی مشخصی مهلت دارد بی رقیب باشد.

پس از اینکه پروانه ثبت باطل شد ، شرکت های دیگر می توانند همان داروها را به بازار عرضه کنند. حجم آزمایش هایی که آن ها باید انجام دهند بسیار کمتر است چون ماده فعال قبلا تایید شده است. محصول جدید برجسب ژنریک خواهد گرفت. در این روند هزینه بسیار کمتر است و در نتیجه قیمت دارو بسیار کمتر خواهد شد.

در یک دارو به غیر از ماده فعال ، چندین ویژگی دیگر نیز بر چگونگی کارکرد آن و چگونگی تحمل آن از لحاظ اثرهای جانبی دخالت دارند. گاهی بین دو داروی مواد فعال یکسان تفاوتی بزرگ وجود دارد. برای مثال ، یکی آنتی بیوتیک خوراکی پوشش دار که آهسته تر حل می شود ، اثرهای جانبی کمتر دارد و وقتی با غذا خورده شود بهتر تحمل می شود. ژنریک این آنتی بیوتیک همان ماده فعال را دارد ، اما اگر با معده خالی خورده نشود جذب نمی شود و بنابراین موثر نخواهد بود. علاوه بر این ، می تواند از لحاظ تهوع و بهم ریختن معده اثر جانبی بیشتری داشته باشد. برنامه مصرف آن نیز متفاوت و مثلا دوبار در روز یا بیشتر است ، در حالی که داروی دارای نام تجارتی یک بار در روز مصرف می شود.

در داروهای موضعی ، ماده فعال فقط بخشی از معادله است. دو دارو که مقدار یا درصد یکسانی از ماده فعال دارند ممکن است برحسب مواد فرعی دیگری که در فرمولاسیون آن ها هست بسیار کمتر یا بسیار بیشتر تحریک کننده ، یا بسیار کمتر یا بسیار بیشتر موثر باشند. حاملی که ماده فعال در آن جای گرفته است به دارو قابلیت جذب شدن در پوست و تاثیر گذاری می دهد.

مطالعات نشان می دهند که بعضی ژنریک ها که دقیقا همان نوع مواد فعال داروی دارای نام تجارتی را دارند جذب پوست نمی شوند و نتیجه مصرف آن ها افزایش تحریک پوست و کاهش اثر دارو است. این موضوع در مورد تمام داروها صدق نمی کند ، اما چندان نادر هم نیست. نگهدارنده ها و اسانسی که در یک فرمولاسیون به کار رفته نیز با فرمولاسیون های دیگر متفاوت است. این نکته نیز در چگونگی تحمل محصولی که مصرف می کنید تاثیر دارد.

به این دلیل خوب است هر دارویی را که برایتان نسخه شده است ابتدا با دکتر خود کنترل کنید که تجارتی است یا ژنریک و مطمئن شوید که دارو همان است که دکتر برایتان نوشته است تا بهترین نتیجه را از درمان بگیرید.