آیا ایزوترتینویین خوراکی برای من خوب است؟

ایزوترتینویین خوراکی درمان درجه اول برای آکنه شدید است و برای افرادی که درمان های عادی مانند درمان توام رتینوییدهای موضعی ، BP ، آنتی بیوتیک های موضعی یا درون تنی و در صورت لزوم درمان های هورمونی برایشان ناموفق بوده است نیز تجویز می شود.

حرف های یک فرد مبتلا

بیش از یک سال است که آکنه دارم. ابتدا جوش ها و سیاه سرهای عادی پدیدار شد. داروهای دراگ استوری را امتحان کردم و بعد از دکترم نسخه آنتی بیوتیک خوراکی گرفتم. پوست من بسیار حساس است ، بنابراین یک روز در میان رتین - A می زنم و شب ها از یک مایع شستشوی بنزوییل پروکسید استفاده می کنم. این برنامه مدتی خوب بود ، اما حالا برجستگی های بزرگ دردناکی زیرپوستم درست می شود که وقتی بالاخره بیرون آمد جای حفره ای آن می ماند. هر ماه چند برجستگی جدید درست می شود.

جوش عادی هم فراوان دارم که صورتم را زشت کرده است. آنتی بیوتیک های خوراکی دیگر تاثیر ندارد و نمی توانم جای آکنه را تحمل کنم. باید یک کار اساسی می کردم. با پدر و مادرم رفتم پیش دکترم تا درباره ایزوترتینویین خوراکی با او حرف بزنم. فکر استفاده از دارویی آن قدر قوی و آن قدر خطرناک ترس آور بود ، اما واقعا دلم می خواست آکنه من خوب شود. درباره اثرهای جانبی دارو و اینکه آکنه ممکن است دوباره برگردد و من شاید دوباره به درمان نیاز داشته باشم حرف زدیم. در پایان این جلسه دکتر کتابچه ای به من داد. آن را بردم خانه و با پدر و مادرم مطالعه کردیم. تصمیم گرفتیم چون جای آکنه های من واقعا بدجور می ماند و درمان های دیگر برایم موثر نیست ، ایزوترتینویین را شروع کنم.

ایزو ترتینویین چگونه کار می کند؟

ایزوترتینویین خوراکی یک داروی رتینویید است که اندازه و ترشح غدد مولد چربی را کاهش می دهد. این دارو یاخته های پوست ، به خصوص یاخته های پوشاننده منفذها را به حالت طبیعی در می آورد. ایزوترتینویین مانع تشکیل کومدون های جدید می شود. این دارو به طور غیر مستقیم بازدارنده رشد P . acnes است ، یعنی محیط زیست معمول P . acnes را تغییر می دهد و آن را برای باکتری نامطلوب می کند. این دارو یک اثر ضد التهابی نیز دارد.

در طول مدت درمان با ایزوترتینویین خوراکی ، تولید سبوم تا 90% یا بیشتر کاهش می یابد. این کاهش تولید سبوم به کاهشی چشمگیر در میزان P . acnes می انجامد ؛ البته وقتی مصرف دارو متوقف شود هم میزان سبوم و هم میزان P . acnes افزایش می یابد. این موضوع ایزوترتینویین خوراکی را از این لحاظ در میان تمام درمان های خوراکی دیگر متداول آکنه منحصر به فرد می کند که بر تمام عوامل زیربنای فرآیند آکنه تاثیر می گذارد. این درمان بسیار موثر و کارآمد و گاهی بحث برانگیز است.