درمان هورمونی برای زنان راهی فوق العاده عالی است ، به خصوص اگر داروی ضدبارداری خوراکی نیز باید مصرف کنند. درمان هورمونی معمولا به معنی داروی ضدبارداری خوراکی ، به تنهایی یا همراه با درمان های هورمونی دیگر است. این درمان ها به زنانی کمک می کنند که دچار آکنه تنها باشند یا آکنه آن ها با نشانه های دیگر عدم تعادل هورمونی مانند افزایش رشد موی صورت یا بخش های دیگری از بدن که رشد مو در آن ها نامطلوب است همراه باشد و نیز به زنانی کمک می کنند که ریزش بیش از حد موی سر آن ها به عواملی چون تیرویید یا بیماری های دیگر ارتباط ندارد و خونروی های ماهانه آن ها نامنظم است.

هدف درمان هورمونی جلوگیری از اثرهای آندروژن ها بر غده مولد چربی و احتمالا بر یاخته های پوست پوشاننده منفذهاست. این کار با استفاده از استروژن ها یا گروهی از داروها که ضد آندروژن ها (باز دارنده های گیرنده آندروژن) نامیده می شوند ، یا با داروهایی مانند داروهای ضدبارداری خوراکی ، گلوکوکورتیکوییدها ، یا آگونیست هورمون آزاد کننده گونادوتروپین که به منظور کاهش تولید آندروژن ها در بدن به وسیله تخمدان یا غده آندرنال ساخته می شوند ، انجام می شود.

برای زنانی که آکنه آن ها به درمان های متداول مقاوم است یا شروع ناگهانی و شدید آکنه دارند ، بررسی هورمون ها معمولا توسط متخصص غدد انجام می شود. موارد دیگری که در آن ها بررسی غدد درون ریز تجویز می شود در زنانی است که علاوه بر آکنه ، خونروی های ماهانه نامنظم و همچنین افزایش رویش غیرطبیعی مو در نواحی غیر معمول مثل صورت و شکم (هیرسوتیسم) دارند. بررسی آندروژن برای زنانی که آکنه در آن ها به فاصله کوتاهی پس از درمان با ایزوترتینویین خوراکی عود می کند تجویز می شود. آزمایش معمولا شامل یک معاینه بدنی توسط پزشک و مجموعه ای از آزمایش های خون برای اندازه گیری سطح هورمون های خاص در خون است.

زمان این معاینه و آزمایش ها چنان تنظیم می شود که با فاز خاصی از چرخه خونروی ماهانه تطبیق داشته باشد و معمولا دو هفته پیش از شروع خونروی ماهانه بعدی انجام می شود.