علایم و نشانه ها

• خارش شدید • مشاهده شپش بر روی پوست سر، بدن، لباس، موهای ناحیه زهار (شرمگاهی) یا دیگر نقاط بدن • وجود رشک (تخم شپش) برروی ساقه مو

شپش ها، حشراتی ریز با خصلت انگلی هستند، شپش سر(پدیکولوس هومانوس کاپیتی) اغلب در میان دانش آموزان دبستانی و در پی تماس بدنی یا استفاده مشترک از لباس، شانه یا برس مو مشاهده می شوند. شپش بدن (پدیکولوس هومانوس کاپیتی) عموماً از طریق لباس یا ملافه منتقل می شوند. شپش شرمگاهی (فتیروس(تایروس) پوبیس)، که به آن پروانه عشق هم می گویند، می تواند از راه تماس جنسی، لباس، ملافه یا حتی صندلی توالت منتقل شود.

تشخیص

نخستین علامت شپش، خارش شدید ناحیه درگیر است. افراد دچار شپش بدن ممکن است در اثر خاراندن پوست دچار کهیر یا ساییدگی سر بر روی پوست بافت می شوند و پیدا کردن آنها در ناحیه پشت گردن یا بالای گوش ها آسان تر است. رشک ها را که شبیه جوانه های قهوه ای ریزی هستند می توان بر روی ساقه مو پیدا کرد ( به تصویر رنگی بخش راهنمای بصری مراجعه شود). شپش بدن را به راحتی نمی توان روی بدن پیدا کرد زیرا شپش ها در پوست نقب می زنند، اما معمولاً در درز لباس های زیر یافت می شوند. شپش شرمگاهی بر روی پوست و موهای ناحیه زهار یافت می شوند. در مواردی آدم را بسیار کلافه می کنند و به راحتی هم منتقل می شوند.

درمان

چندین نوع لوسیون و شامپوی ضد شپش به صورت نسخه ای و آزاد در بازار موجود است. به عنوان نمونه میتوان به محلول لیندان (بیوول، کول و مارک های دیگر) و برمترین (اکتیسین، الیمایت) اشاره کرد. داروی مورد نظر را به تمام قسمت های آلوده و مودار بدن بمالید.

پس از شامپو زدن موها، آنها را آغشته به سرکه کنید.برای این کار یک دسته مو را با پارچه ای که در سرکه خیس شده بگیرید سپس موها را به سمت پایین بکشید تا رشک های باقیمانده از آنها جدا شوند. این کار را آن قدر تکرار کنید تا همه موها تمیز شوند.

برای برداشتن رشک ها می توان از موچین یا شانه ریز هم استفاده کرد. بهتر است شریک جنسی تان هم مورد معاینه قرار گرفته و در صورت آلودگی درمان شود. کودکان باید دست کم تا انجام یکبار درمان در منزل بمانند ملافه ها شانه ها، برس ها و کلاه ها را تماماً باید در آب گرم و صابون شست.