خشکی پوست از مشکلاتی است که خیلی از افراد با آن دست به گریبان هستند و آنان را با مشکلات و محدودیت‌هایی مواجه می‌کند که آرایش ناموفق، پوسته پوسته شدن صورت و بدتر از همه ایجاد چروک‌های زودرس روی پوست از این مشکلات هستند. هرچند در برخی موارد خشکی پوست ریشه ژنتیکی و ذاتی دارد اما عارضه غیرقابل درمانی نیست و با ترفندهایی می‌توان از شدت آن کاست و آن را به حداقل رساند. در بیشتر مواقع نیز خشکی پوست در عوامل محیطی و نحوه رفتار شما با پوست ریشه دارد که به راحتی می‌توان با آن مقابله و از پوست محافظت کرد. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز خواهید خواند که چه عواملی باعث خشک شدن پوست می‌شوند و چطور باید آن را درمان کرد؟ آیا خشک شدن پوست می‌تواند نشانه بیماری‌های جدی باشد و این که چطور می‌توان از آن جلوگیری کرد؟

چه عواملی باعث خشکی پوست می‌شود؟

شرایط اقلیمی مثل آب و هوا نقش مهمی در کیفیت پوست دارد، به طور کلی هوای سرد رطوبت کمتری را در خود نگه می‌دارد در نتیجه در محیط‌های سرد و خشک و در فصل‌های خنک سال پوست خشک‌تر می‌شود. عامل دیگر پاک کننده‌های پوست و محصولات بهداشتی هستند، هرچیزی که برای نظافت به کار می‌رود کثیفی‌های محلول در چربی و در نتیجه چربی را از بین می‌برد و باعث خشکی پوست می‌شود. هرچه شوینده‌ها و پاک کننده‌ها مواد شیمیایی بیشتری در خود داشته باشند بیشتر باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست و خشک شدن آن می‌شوند. برخی افراد در استفاده از این شوینده‌ها زیاده روی می‌کنند و در نتیجه پوست فرصت ساختن چربی را ندارد و خشک می‌شود.

عامل دیگر استفاده از آب داغ و گرم است، خیلی از افراد به حمام‌های داغ و شستن دست و صورت خود با آب گرم عادت دارند و با این کار آسیب‌های جدی به پوست خود وارد می‌کنند در حالی که حمام آب گرم نباید بیش از ده دقیقه طول بکشد و دمای آب نیز نباید از حد مشخصی فراتر رود تا چربی‌های مفید روی پوست از بین نروند. عامل رایج دیگر در خشک شدن پوست پیری است، بر اثر فرآیند پیری پوست ضعیف‌تر می‌شود و غدد چربی فعالیت خود را کمتر می‌کنند در نتیجه با افزایش سن احساس می‌کنید که پوست شما نسبت به گذشته خشک‌تر شده است.

پیشگیری از خشکی پوست

درمان پوست خشک

برای درمان خشکی پوست باید از محصولاتی استفاده کنید که حاوی ترکیبات خاصی باشند این ترکیبات خاص هومکتانت Humectant نام دارند، یعنی جذب کننده رطوبت که اگر از محصولات مراقبت پوست حاوی این ترکیبات استفاده کنید پوست شما مرطوب و نرم خواهد شد چون این مواد رطوبت را در سطح پوست جذب کرده و روی آن نگه می‌دارند در نتیجه خشکی پوست را کاهش می‌دهند. موادی که چنین خاصیتی دارند چندین نوع هستند، انواع مختلف هومکتانت‌ها عبارتند از:

  • لسیتین
  • پروپلین گلیکول
  • سوربیتول
  • هیالورونیک اسید
  • وازلین
  • لانولین
  • دیمتیکون

آیا باید خشکی پوست را جدی بگیریم؟

پوسته پوسته شددن و احساس کشیدگی در پوست علائم معمول خشکی پوست هستند اما اگر این علایم با مشکلات جدی‌تری مثل قرمزی، ورم و احساس خارش و یا زخم شدن پوست همراه شد دیگر خشکی معمولی نیست و باید به صورت جدی درمان شود. در صورت داشتن چنین علائمی حتما به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید و از وی بخواهید تا درمان‌‌های موضعی یا دارویی مناسبی را برای شما تجویز کند. البته اگر چنین مشکلاتی دارید جای نگرانی وجود ندارد چون این علائم معمولا بر اثر آلرژی یا اگزما به وجود می‌آیند ولی در هر صورت نیاز به درمان دارند و اگر جدی گرفته نشوند ممکن است به عوارض جدی‌تری تبدیل شوند که با درمان دارویی هم قابل حل نباشد.

درمان خشکی پوست

چطور می‌توان از خشک شدن پوست پیشگیری کرد؟

اگر خشکی پوست شما در مواحل اولیه قرار دارد و از این نگران هستید که بعدا جدی‌تر و شدیدتر شود و یا پوست نرمالی دارید و احتمال می‌دهید که در آینده به خشکی پوست مبتلا شوید می‌توانید از آن پیشگیری کنید. برخی از افراد تصور می‌کنند که پوست خشک را نباید لایه برداری کرد در حالی که این نوع پوست حتما باید لایه برداری شود در غیر این صورت پوسته‌ها و سلول‌های مرده سطح پوست روز به روز ضخیم تر می‌شوند و پوست شما به پیری زودرس دچار خواهد شد.

لایه برداری پوست خشک حتما باید به کمک اسکراب انجام شود چون بدون آن امکان نفوذ به لایه‌های خشک سطح پوست وجود ندارد و مرطوب کردن پوست هم بی‌اثر خواهد بود چون مرطوب کننده نمی‌تواند به لایه‌های زیرین پوست نفوذ کند در نتیجه پوست روز به روز خشک‌تر خواهد شد. پس حتما لایه برداری را با کمک اسکراب لایه بردار مناسب که حاوی اسید‌های مفید مثل AHA یا اسید لاکتیک باشد نه فقط روی صورت بلکه برای تمامی بدن به طور مرتب حداقل هفته‌ای دوبار انجام دهید.

بلافاصله پس از لایه برداری مرطوب کننده قوی استفاده کنید تا رطوبت پوست تامین شود. مرطوب کننده را هر صبح و شب پس از شستن پوست تکرار کنید و اجازه ندهید که پوست خشک و بی حفاظ باقی بماند. روش دیگر برای جلوگیری از خشک شدن پوست مقابله با عوامل محیطی خشک کننده است، برای اتاق خود به خصوص در فصل سرما بخور تهیه کنید تا فضای اتاق مرطوب بماند و پوست شما خشک نشود. شستشو با آب داغ را نیز فراموش کنید و تا حد ممکن از شوینده‌های قوی اجتناب کنید تا پوستی سالم و زیبا داشته باشید.

منبع: مجله قرمز

این مقاله توسط تیم ترجمه مجله قرمز ترجمه شده است.