بیدار شدن با صورتی پر از جوش، وضعیت دلخواه هیچکس نیست. و در حالی که استفاده از صابون برای رفع آنها وسوسه انگیز است، ممکن است راهی اشتباه باشد. اگر این جوش ها علائم یک بیماری درونی، حساسیت غذایی، کمبود ویتامین A یا روی باشد چه؟ در این مطلب تعدادی از مشکلات پوستی که می تواند علامتی از یک مشکل درونی باشد را لیست کرده ایم تا با مطالعه آن در صدد رفع مشکل ریشه آن برآیید.

1-موهای زائد صورت

برای خانم ها موهای زائد صورت، می تواند نشانه عدم تعادل هورمونی ناشی از تولید بیش از حد آندروژن ها، هورمون های ترشح شده از غدد جنسی و غدد فوق کلیوی باشد. همچنین می تواند علامت وجود کیست تخمدان باشد به خصوص وقتی با نامرتبی عادت ماهیانه همراه است، باشد. بنابراین قبل از اصلاح آنها، با پزشک متخصص غدد و هورمون ها مشورت کنید. داروهای گیاهی برای تنظیم هورمون ها شامل گیاه پنج انگشت و عصاره نخل اره ای است.

2-آکنه

با وجودی که دلیل بروز آکنه در هر کس متفاوت است، اما می تواند به دلیل رژیم غذایی باشد. طبق تحقیقات انجام شده، هنگامی که قند دریافتی شامل آرد سفید، شکر و غذاهای فرآوری شده، کاهش یابد، آکنه نیز کاهش می یابد. لبنیات همچنین می تواند افزایش دهنده آکنه باشد، زیرا به افزایش چربی و فعالیت بیشتر غدد چربی مرتبط است.

3-تیرگی زیر چشم

کمبود خواب دلیل اصلی تیرگی زیر چشم نمی تواند باشد. تیرگی زیر چشم می تواند نشانه ای از این باشد که در رژیم غذایی شما، مواد غذایی وجود دارد که بدن شما آن را سم شناسایی می کند. مواد غذایی رایجی که می تواند باعث بروز این مشکل شود شامل، لبنیات، گلوتن و تخم مرغ است. بنابراین ابتدا به مدت ده روز خوردن این غذا ها را قطع کنید، اگر مشکل برطرف نشد، آزمایش حساسیت انجام دهید.

4-برجستگی های ریز پوستی

این برجستگی ها اغلب با جوش ریز اشتباه گرفته می شود و درمان مخصوص جوش برای از بین بردن آنها به کار می رود. غافل از اینکه این برجستگی ها مشکل دیگری هستند به نام پوست مرغی یا کراتوزیس پیلاریس که نحوه درمان آن متفاوت است. این مشکل زمانی ایجاد می شود که اسیدهای چرب، روی و ویتامین A به مقدار کافی به بدن نرسد. برای رفع آن بهتر است روغن های حاوی امگا3 و ماهی سالمون، تخمه کدو تنبل، تخم کتان، گوشت گوساله ارگانیک و لوبیا قرمز مصرف شود. این برجستگی ها همچنین در پشت بازو، باسن و ران نیز  ممکن است ایجاد شود.

5-لبهای ترک خورده و خشک

مشکل لب های خشک و ترک خورده، مشکلی فراتر از  رژیم غذایی و یا مارک نرم کننده لب شمااست. این مشکل می تواند نشانه ای از کمبود نیاسین یا روی باشد. گیاهخواران و وگان ها ممکن است بیشتر با این مشکل رو به رو باشند زیرا مقدار زیادی از نیاسین و روی در محصولات دامی یافت می شود. برای این افراد مصرف تخمه کدو تنبل، نخود، قارچ و بادام زمینی به دلیل سرشار بودن از روی و نیاسین توصیه شده است.

6-تاول در گوشه های دهان

اگر در گوشه های دهان تاول و کیسه های متورم ایجاد می شود، دلیل یکی دیگر از مشکلات در رژیم غذایی شماست. طبق مطالعات انجام شده، هرگونه تاول و زخمی در اطراف دهان، نشانه ای از کمبود آهن و ویتامین B به ویژه ویتامین B2 و B12 است. این کمبود می تواند با مصرف غذاهای غنی از آهن و ویتامین B مانند سبزیجات سبز، لوبیا، گوشت گوساله و مرغ ارگانیک می توانید جبران کنید. همچنین برای جذب بیشتر آهن و ویتامین B این مواد غذایی، بهتر است آنها را با خوراکی های دارای فیبر مثل سبزیجات و میوه ها همراه کنید.

7-ابروهای کم پشت

اگر ابروهای شما به ویژه یک سوم خارجی ابرو، در حال کم پشت شدن است، می تواند نشانه از تیروئید کم کار باشد و این یعنی هورمون های شما تعادل خود را از دست داده است. علائم دیگر کم کاری تیروئید شامل خشکی پوست، افزایش وزن، یبوست و خستگی زیاد است. آزمایش تیروئید انجام دهید و سپس با یک متخصص برای برقراری تعادل هورمون ها مشورت کنید.

8-رنگ پریدگی

اگر همیشه پوستی رنگ پریده دارید و فکر می کنید که ژنتیکی است، ممکن است ارزش آزمایش دوباره را داشته باشد. این مشکل می تواند به دلیل آنمی که ناشی از کمبود ویتامین B6 و B12 یا آهن است،ایجاد شده باشد. این مشکل می تواند در افراد گیاهخوار، افرادی که در هضم و جذب اختلال دارند یا افرادی که دارو های ضد اسیدی و متفورمین مصرف می کنند، شایع است. یک آزمایش برای تست آنمی و سایر ویتامین ها و مواد مغذی موجود در خون انجام دهید و به طور هم زمان مصرف سبزیجات با برگ های تیره، لوبیا، مرغ و گوشت گوساله ازگانیک را افزایش دهید.

9-خشکی پوست

با وجود ارتباط بین خشکی پوست و کم آبی، نوشیدن آب ممکن است بهترین راه حل آن نباشد. برای افراد مبتلا به اگزما و درماتیت، مصرف اسید های چرب غیر اشباع مانند امگا3 و امگا6 می تواند موثر باشد زیرا این اسیدهای چرب می تواند رطوبت را در خود نگه دارد. اگر دچار پوسته پوسته شدن نیز شدید، ممکن است علت کمبود روی نیز باشد.

10-چین و چروک

در حالی که نمی توانیم از آثار افزایش سن جلوگیری کنیم، ممکن است بتوانیم آن ها را کنترل کرده و آنها را به تعویق بیندازیم. محققان ارتباطی بین کمبود ویتامین C و افزایش چین و چروک پیدا کرده اند. ویتامین C نه تنها یک آتی اکسیدان است، بلکه در فرآیند کلاژن سازی که یک پروتئین به کار رفته در ساختار پوست است نیز دخالت دارد. تحقیقات دیگر نشان دهنده این است که مکمل های دارای کلاژن، می توانند خشکی پوست و بروز چین و چروک را کاهش دهند.