کاکائو یکی از غنی‌ترین منابع پلی‌فنل است.کاکائو  فلاوانول (Flavanol) زیادی هم دارد که تأثیرات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی آن قوی است. اما فراوری و حرارت دادن، ممکن است باعث از دست رفتن خواص کاکائو شود. 

کره کاکائو یک چربی سالم است که عمدتا اشباع شده مانند روغن نارگیل است. میزان چربی اشباع شده (در مقایسه با چربی غیر اشباع) بین 57 تا 64 درصد کل محتوای چربی است.

 

از جمله انواع مختلف اسیدهای چرب عبارتند از:

اسید استئاریک (حدود 24 تا 37 درصد از کل محتوای چربی)

پالمتیک اسید (24 تا 30 درصد)

اسید مریستین (0 درصد تا 4 درصد)

اسید آراکیدیک (حدود 1 درصد)

لوریک اسید (فقط حدود 0 تا 1 درصد)

در مورد کره کاکائو خام چطور- چه چیزی باعث این تفاوت می شود و آیا آن بهتر از کره کاکائو است که گرم شده است؟ کره کاکائو خام، که گاهی اوقات به عنوان "کره کاکائو خالص" نامگذاری شده است، در طول فرایندهای تولید دمای بالایی نمبیند و به این معنی است که بیشتر چربی های سالم و سایر ترکیبات طبیعی موجود در دانه کاکائو را حفظ می کنند.

 

فواید و خواص کاکائو و کره کاکائو برای پوست

1. جلوگیری از خشکی پوست و لایه برداری

کره کاکائو یک مرطوب کننده پوستی عالی است، به علاوه آن بیش تر از یک آبرسان عمل می کند . منبع عالی از آنتی اکسیدان های طبیعی است که در دانه کاکائو یافت می شوند (همان گونه هایی که در شکلات اصل و تیره یافت می شود که سلامت قلب و عملکرد شناختی را بهبود می دهد).

خشکی پوست

چنانچه بارها در بخش سلامت پوست و موی نمناک گفته شد چربی اشباع شده به خصوص برای پوست های خشک و ترک خورده مفید است زیرا آنها به راحتی جذب می شوند و برای ساعت ها روی پوست باقی می مانند.

 

محصولات آبرسانی طبیعی نیز حساسیت بسیار کمی برای افراد دارای پوست حساس دارند زیرا بدون مواد افزودنی، عطرها، رنگ های موجود در اکثر محصولات تجاری هستند. برای استفاده از آن روی پوست برای درمان یا جلوگیری از خشکی و لایه برداری، سعی کنید آن را با سایر محصولات مفید مانند روغنهای گیاهی یا آرگان، روغن کرچک یا جوجوبا مخلوط کنید.

 

اگر بافت مایع تر از روغن نارگیل و بوی گرمسیری را ترجیح می دهید، می توانید کره کاکائو خالص و روغن نارگیل را نیز با هم مخلوط کنید. اگر حساسیت فوق العاده ای دارید، پوست خشک (مانند اگزما)، همیشه از کره کاکائو خالص استفاده کنید و ابتدا تست انجام دهید تا اطمینان حاصل شود حساسیت ندارید .

 

اگر کره کاکائو جامد است به دلیل اینکه آن را در منزل در مکان خنک نگهداری می کنید، آن را با کمی آب گرم ترکیب کنید تا آن را ذوب کنید. می توانید آب را روی اجاق گاز بجوشانید و سپس آن را به یک مشت کره کاکائو اضافه کنید. بعضی از افراد می دانند که کره کاکائو سیاه، نرمترین است و بدون نیاز به گرم شدن زیاد، پوست را بهتر می کند، اما کره کاکائو بازرگانی شکننده تر و سخت تر است.

 

2. بهبود لب های ترک خورده

یکی از رایج ترین روش های استفاده از کره کاکائو روی لب های ترک خورده است، به خصوص در مرهم های خانگی. این می تواند با روغن های گیاهی مانند گریپ فروت، وانیل، نارنگی یا روغن نعناع استفاده شود تا پماد لب طعم دار را نیز داشته باشید که برای پوست حساس نیز مفید هستند.

کاکائو

کره کاکائو نرم کننده است، به این معنی که یک لایه حفاظتی از هیدراتاسیون به لب اضافه می کند، برای جلوگیری از اثرات دمای بسیار سرد، آسیب آفتاب یا گرمای داخلی، که می تواند لب ها را خشک کند مفید است.

 

3. مبارزه با علائم پیری

کره کاکائو حاوی ترکیبات پلی فنول است که بعضی از مطالعات نشان می دهد که می توانند به کاهش علائم پیری کمک کنند و همچنین پوست حساس را که مبتلا به درماتیت یا بثورات است، رفع کند.

 

پلی فنول ها انواع آنتی اکسیدان ها هستند که سلامتی را در هنگام غذا و زمانی که به صورت موضعی روی پوست استفاده می شود، بهبود می دهد. پلی فنول های کاکائو برای مبارزه با بیماری های مختلف مزمن، انحطاط پوست، حساسیت ها و حتی جهش های سلولی کشف شده است.

 

تحقیقات نشان می دهد که پلی فنول ها دارای چندین شاخص مثبت برای سلامت پوست هستند، از جمله بهبود الاستیک پوست و رنگ پوست، حفظ کلاژن بهتر / تولید و هیدراتاسیون بهتر. در مقایسه مقادیر کره کاکائو و محصولات تجاری موجود، هر دو نتایج مثبت نشان دادند، اما تنها کره کاکائو بدون ترکیبات بالقوه مضر یا تحریک کننده هستند.

 

4. تسکین سوختگی ، خارش و عفونت ها

مقدار کمی کره کاکائو خالص را به پوست سوخته بزنید تا پوست بهبود یابد . فقط مطمئن شوید که خالص است و هیچ الکل، رایحه / عطر و یا سایر مواد افزودنی ندارد که می تواند باعث حتی بیشتر التهاب و حساسیت شود.

 

این حتی به اندازه کافی خوب است که به عنوان درمانی طبیعی برای اگزما یا درماتیت استفاده می شود. این نیز درمان طبیعی بثورات است. آلوئه ورا یا روغن چای دو ماده عالی برای اعمال روی پوست سوخته یا حساس است.

 

5. درمان زخم های دهان

اگر دهان تان مستعد ابتلا به زخم های دردناک باشد یا لب هایتان زخم می شود ، از کره کاکائو استفاده کنید تا مرطوب شود.

 

6.درست کردن کرم محافظ پوست برای اصلاح

می توانید از کره کاکائو در وان حمام استفاده کنید تا پوست را هم اصلاح و هیدراته کنید ؛ کره کاکائو به راحتی در آب گرم ذوب میشود و منافذ را مسدود نمی کند. قبل از اصلاح،مقداری از آن را برای جلوگیری از خراش ها استفاده کنید و پوست را به آن آغشته کنید تا احساس خوبی داشته باشید. پس از دوش گرفتن وقت خوبی است تا آن را بشویید، زیرا گرما منافذ را باز می کند و باعث می شود که محصولات بهتر جذب شود.

 

7. کمک به بهبود سلامت قلب

محققان امروز می دانند که چربی های اشباع شده گیاهی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مفید هستند. عناصر پلی فنول موجود در کره کاکائو نشان داده اند که به کاهش نشانگرهای التهابی درگیر در آترواسکلروز (سخت شدن شریان ها) کمک می کنند، به همین دلیل است که کاکائو به عنوان یک غذای ضد التهابی در نظر گرفته می شود. به نظر میرسد کاکائو به متابولیسم چربی (چربی) نیز کمک کند و با کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی مانند حمله قلبی همراه است.

 

لازم به ذکر است در حالیکه کره کاکائو حاوی برخی از پلی فنل ها و دیگر آنتی اکسیدان ها است، به اندازه پودر کاکائو خشک نیست . کره و پودر کاکائو در طول پردازش ثانویه تولید می شود، و در نتیجه پودر کاکائو است که نشان می دهد محتوای پلی فنول بالاتر از کره کاکائو و یا جامدات چربی است.

 

 

8. افزایش ایمنی

بسیاری از مطالعات نشان داده پلی فنل های گیاهی توانایی های آنتی اکسیدانی در سیستم ایمنی بدن، مبارزه با التهاب، آسیب دی ان ای و جهش های سلولی دارند که علت اصلی بیماری هایی مانند بیماری قلبی عروقی، سرطان و بیماری های خود ایمنی است که می تواند منجر به خستگی شود.

 

با استفاده از کره کاکائو با روغن های گیاهی تصفیه شده می توان التهاب را به طور کلی کاهش داد و به تعادل هورمونی و سلامت مغز کمک کرد - در حالی که به عنوان یک تقویت کننده سیستم ایمنی بدن کار می کند.