ترک پاشنه پا و سخت شدن پوست آن به دلیل کمبود رطوبت رخ می دهد. بسیاری از ما اگرچه توجه زیادی به سلامت و زیبایی پوست صورت خود داریم اما اغلب از بخش های دیگر بدن مخصوصا پاها غافل می شویم. خوشبختانه با توجه کافی و مراقبت از پوست پا می توان خشکی و ترک پاشنه پا را برای همیشه از بین برد.

 

پیشگیری از ترک پاشنه پا

آنچه می‌پوشید از جمله جوراب، کفش، دمپایی و صندل اهمیت زیادی دارند. اگر به ترک پا دچار شده‌اید، باید به دنبال پاپوش‌هایی باشید که به درستی اندازه پایتان باشند و از پاشنه محافظت کند. در صورت امکان، کفش‌هایی را انتخاب کنید که در قسمت پاشنه محکم و پهن است و دارای لایه مخصوصی برای پاشنه و راحتی پا باشد.

 

بهتر است از پوشیدن صندل اجتناب کنید چون می‌توانند موجب افزایش ریسک ابتلا به خشکی پوست شوند. همچنین پوشیدن کفش‌های پشت باز که به هیچ وجه محافظتی از پاشنه پا ندارند، توصیه نمی‌شوند. کفش‌های پاشنه بلند که در قسمت پاشنه نازک می‌شوند، مناسب نیستند. همچنین کفش‌هایی که بیش از حد معمول تنگ هستند، به هیچ وجه توصیه نمی‌شوند.

 

برای مدت زمان طولانی در یک وضعیت نایستید و همچنین در وضعیت نشسته زمان طولانی یک پا را روی دیگری نیندازید.

 

کرم‌های قوی نرم کننده را در شب به کف پاهای خود بمالید و سپس جوراب بپوشید تا رطوبت آن حفظ شود.

 

هر روز پای خود را بازرسی کنید، خصوصاً اگر دیابت دارید یا در هر شرایطی هستید که باعث خشکی پوست شما می‌شود، این بازرسی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

جوراب‌های باکیفیت مثلاً جوراب نخی بپوشید.

 

برای راحتی پاشنه در کفش، در صورت امکان از پد مخصوص پاشنه سیلیکونی استفاده کنید.

به اندازه کافی آب بنوشید تا رطوبت بدن و پوست شما تأمین شود.

 

بهتر است هفته‌ای چند بار در حین حمام کردن از سنگ پا استفاده کنید تا مانند اسکراب، سلول‌های مرده پوست را بردارد و نرمی بیشتری روی پا باقی بگذارد. در صورتی که دیابت دارید، برای این راهکار احتیاط بیشتری داشته باشید تا موجب زخم، خونریزی و احتمال ایجاد عفونت نشوید.

 

ترک پاشنه پا

 

درمان های خانگی موثر برای درمان ترک پاشنه پا

قبل از هر چیز کفش پاشنه باز نپوشید و چه پاشنه هایتان ترک داشته باشد و چه نداشته باشد، از کرم مرطوب کننده غافل نشوید. در صورت خشکی و ترک پوست پا بهتر است قبل از خواب پاها را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آب گرم قرار دهید تا پوستشان خیس شود.

سپس با ملاطفت پاشنه ها را به آرامی سنگ پا بزنید. با این کار سلول های پوست مرده جدا شده و پوست نرم تر می شود. در نهایت پاها را خشک کرده و کرم مرطوب کننده بزنید و جوراب به پا کنید. این کار را هر شب تکرار کنید.

 

ماسک لیمو، نمک، گلیسیرین و گلاب برای رفع ترک خوردگی پاشنه پا:

مواد لازم

یک قاشق چای‌خوری نمک

نصف فنجان آبلیمو

دو قاشق چای‌خوری گلیسیرین

دو قاشق چای‌خوری گلاب

آب گرم

سنگ پا

 

در یک ظرف مناسب، مقداری آب گرم بریزید و یک قاشق نمک، ۸ تا ۱۰ قطره آبلیمو، یک قاشق گلیسیرین و یک قاشق گلاب را به آن اضافه کنید و اجازه بدهید پاهایتان به مدت ۲۰-۱۵ دقیقه در آن خیس بخورد. سپس پاشنه‌ها و کف پای خود را سنگ‌پا بکشید تا سلول‌های مرده از آن جدا شود.

 

باقیمانده مواد (گلیسیرین، گلاب و آبلیمو) را با هم مخلوط کنید و این مخلوط چسبنده را به کف پاها بمالید. یک جفت جوراب نخی ضخیم بپوشید و اجازه دهید یک شب این مواد بر روی پوست کف پاها اثر کند.

 

صبح پاها را با آب ولرم بشوئید و خوب خشک کنید. برای نتیجه کامل، این کار را تا چند روز ادامه دهید تا کف پایتان کاملا نرم شود.

 

خواص اسیدی آبلیمو به پاشنه‌های زبر و پوست خشک کمک کرده و باعث جلوگیری از ایجاد ترک در کف پا می‌شود. در کنار خواص اسیدی لیمو، ترکیب گلاب و گلیسیرین درمانی موثر برای ترک پاشنه‌ها فراهم می‌کند. گلیسیرین پوست را نرم می‌کند (بی‌جهت نیست که از گلیسیرین در ترکیب بسیاری از مواد آرایشی استفاده می‌شود)، در حالی‌ که گلاب، خواص ضدالتهابی و ضدعفونی‌کنندگی دارد و به ترمیم ترک کف پا کمک شایانی می‌کند.

 

 

 

ترک پاشنه پا

عسل برای رفع ترک خوردگی پاشنه پا

عسل یکی از بهترین روش طبیعی درمان ترک پا است. طبق تحقیقات، این ماده ی طبیعی ضد میکروب و ضد باکتری است، زخم های پوست را درمان و آنها را آبرسانی می کند. کافی است بعد از آنکه پای خود را از آب بیرون آوردید، کمی عسل به پاشنه‎‌ی پای خود بمالید یا در طول شب از عسل به عنوان ماسک پا استفاده کنید. به این ترتیب زخم ها پاکسازی و پوستتان مرطوب‌‎تر می‌شود.

 

وازلین و آب لیموترش برای رفع ترک خوردگی پاشنه پا

آب لیموترش و وازلین روی پوست تاثیر دارد، به نرم شدن پینه ها کمک می کنند و ترک پاشنه ها را کاهش می دهند. کافیست به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پاهایتان را در محلول آب گرم و اندکی نمک قرار دهید تا پوست شان نرم شود. سپس آنها را با دقت خشک کنید و پاشنه ها را به ترکیب آب لیموترش و وازلین آغشته کنید. جوراب نخی بپوشید و با خیال راحت بخوابید.

 

حمام پای جعفری برای رفع ترک خوردگی پاشنه پا

 

جعفری حاوی ویتامین C، کلاژن و ویتامین K است، این مواد مغذی باعث ترمیم و بازسازی پوست شده، الاستیسیته پوست را افزایش می دهند و به درمان سریع زخم ها کمک می کنند به همین دلیل جعفری یکی از بهترین روش ها برای درمان خانگی پاهای خشک و پاشنه ترک خورده می باشد.

 

10 تا 12 ساقه و برگ جعفری را کاملا ریز کرده و داخل لگن پر از آب گرم بریزید. سپس پاهای خود را به مدت 30 دقیقه داخل آن قرار دهید. هر روز این کار را انجام دهید تا خشکی و ترک پوست برطرف شود.

 

گلاب و گلیسیرین برای رفع ترک خوردگی پاشنه پا

ترکیبی از گلاب و گلیسرین می‌تواند یک روش درمانی خانگی بسیار موثر برای رهایی از شر ترک‌های پاشنه پا باشد. گلیسیرین پوست را نرم می‌کند؛ به همین دلیل است که به طور گسترده‌ای در لوازم آرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گلاب نیز ویتامین A، B۳، C، D و E و همچنین خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد عفونی بسیار خوبی دارد. فقط قبل از استفاده از گلاب و گلسیرین آن‌ها را به خوبی مخلوط کنید.

 

بهتر است از این مخلوط قبل از خواب استفاده کنید. سپس با پوشیدن یک جفت جوراب تمیز به رختخواب بروید. اگر به طور مستمر هفته‌ای چند بار این کار را انجام دهید، بی‌شک خیلی زود از شر ترک‌های پا راحت خواهید شد. این در حالی است که ترک‌ها خونی و بیش از اندازه نباشند. در این صورت حتما به پزشک مراجعه کنید.

ترک پاشنه پا

 

موز رسیده برای رفع ترک خوردگی پاشنه پا

اگر درست از آن استفاده کنید موز میتواند مرطوب کننده عالی باشد.

موز را خمیر مانند کنید و مخلوط را روی ترک پا و خشکی بگذارید.و بعد از 15 دقیقه با آب گرم بشویید.بعد از آب سرد استفاده کنید تا باقی مانده را بشویید و پای خود را تازه کنید.

 

وکس پارافین برای رفع ترک خوردگی پاشنه پا 

مقداری وکس پارافین در دیگ بخار آب کنید، سپس 2 قاشق غذا خوری روغن نارگیل را اضافه کنید. (روغن کرچک یک گزینه دیگر است).بگذارید به طور طبیعی خنک شود تا بتوانید لایه نازکی از آن بردارید.

 

پاهایتان را فوری داخل مخلوط قرار دهید و بیرون بیاورید و 10 دقیقه صبر کنید.این عمل را چندین بار انجام دهید، تا زمانی که بیش از یک لایه ایجاد شود.از کیسه پلاستیکی برای پوشش دادن پاهای خود استفاده کنید و بگذارید یک ساعت دیگر بماند و بعد کیسه پلاستیکی را بردارید.

 

موم را از روی پوست بکنید.این درمان را دو بار در هفته انجام دهید.

نکته: دقت کنید که مخلوط خیلی داغ نباشد.

افرادی که مبتلا به دیابت یا گردش خون ضعیف هستند توصیه می شوند که این درمان را انجام ندهند. 

لایه نازکی از مخلوط کافی است. 

بیش از حد از آن استفاده نکنید.

 

استفاده از روغن کنجد برای درمان ترک پا

روغن کنجد پوست را تغذیه کرده و نرم و لطیف می کند. می توانید از این روغن مفید برای درمان ترک پاشنه پا به این شکل استفاده کنید:

 

چهار الی پنج قطره از روغن کنجد را بر روی پوست خود به آرامی ماساژ دهید. جورابی تمیز را بپوشید و اجازه دهید تا صبح بر روی پوستتان بماند. هر شب این روند را تکرار کنید.