درمان های خانگی و طبیعی که در زیر به آن ها اشاره شده، می توانند سبب بالا رفتن رطوبت و محافظت از پوست شوند. اگر برای اگزما (eczema) تحت مراقبت هستید و از دارو استفاده می کنید، بهتر است قبل از انجام این درمان های خانگی با پزشک خود مشورت کنید.

کاهش علائم اگزما با جو دو سر کلوئیدی

جو دو سر کلوئیدی به نرم و لطیف کردن پوست ملتهب کمک می کند. این نوع جو دو سر به حالت کرم و پودر پیدا می شود. در این جا به شما خواهیم گفت که چگونه از آن استفاده کنید:

کمی آب ولرم به پودر اضافه کنید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن رو روی پوست بگذارید تا پوست لطیف و خارش برطرف شود.

بعد از حمام، پوست خود را خشک کنید. سپس یک لایه ضخیم از مرطوب کننده هایپوآلرژنیک را روی پوست بمالید. این مرطوب کننده باید چربی زیادی داشته باشد.

درمان خانگی اگزما با روغن پامچال

روغن پامچال همان طور که از اسمش پیداست از گیاه پامچال تهیه می شود. این روغن برای برطرف کردن سوزش پوست استفاده می شود. این روغن می تواند در برطرف کردن عارضه های التهابی همچون اگزما موثر باشد.

روغن پامچال حاوی اسیدهای چرب امگا ۶ و اسید گاما لینولنیک است. این دو نقشی اساسی در پیشگیری از التهاب دارند. مطالعات در زمینه تاثیر روغن پامچال برای درمان اگزما پیچیده اند و نظرات متفاوتند. اما به طور کلی، خیلی از افراد بر این عقیده اند که این روغن به کاهش علائم اگزما کمک می کند و هیچ عوارض جانبی ای ندارد.

کاهش علائم اگزما با روغن نارگیل

روغن نارگیل همان طور که پیداست از نارگیل تهیه می شود. این روغن به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی حساب می شود. مطالعات نشان داده اند که روغن نارگیل خاصیت آنتی باکتریال دارد.

این خاصیت می تواند باکتری های استافیلوکوکوس روی پوست را کاهش دهد و از عفونت پیشگیری کند. این برای افرادی که اگزما دارند مهم است چون هنگامی که پوست ملتهب باشد امکان ورود باکتری به آن وجود دارد. از روغن نارگیلی استفاده کنید که با هیچ گونه مواد شیمیایی ای مخلوط نباشد و خالص باشد.

درمان خانگی اگزما با روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان را از دانه آفتابگردان استخراج می کنند. تحقیقات نشان داده اند که از لایه بیرونی پوست محافظت می کند. این روغن به مرطوب نگه داشتن بدن و بیرون نگه داشتن باکتری ها کمک می کند. روغن آفتابگردان پوست را هیدراته می کند و احساس خارش و التهاب را از بین می برد. روغن آفتابگردان را مستقیم روی پوست استعمال کنید. بهتر است زمان استفاده از آن بعد از حمام و وقتی که پوست هنوز مرطوب است، باشد.

کاهش علائم اگزما با هاماملیس (فندق افسونگر)

هاماملیس ماده ای سفت است که از پوست و برگ گیاه هاماملیس تهیه می شود. قرن ها از این گیاه به عنوان درمانی برای التهابات پوستی استفاده شده. هنوز هم آن را کمیاب و موثر می دانند. آن را روی پوست ملتهب قرار می دهند تا فرد را از خارش رهایی بخشند.

درمان خانگی اگزما با کرم کالاندولا

کرم کالاندولا

استفاده از پماد کالاندولا یک درمان گیاهی است. قرن ها از کالاندولا برای درمان التهاب، سوزش و بریدگی های پوست استفاده شده. تصور می شود که کالاندولا سبب افزایش فشار خون به سمت نواحی آسیب دیده یا ملتهب می شود و پوست را هیدراته می کند. به علاوه با عفونت مقابله می کند. هنوز تحقیقات کافی برای اثبات تاثیر کالاندولا روی اگزما وجود ندارد. اما خیلی ها ادعا می کنند که موثر است.

کاهش علائم اگزما با طب سوزنی و طب فشاری

در طب سوزنی از سوزن استفاده می شود و آن را به قسمت های مختلف بدن تزریق می کنند تا جریان انرژی را تغییر دهند. اگر چه در این زمینه تحقیقات بیشتری احتیاج است اما خیلی ها اعتقاد دارند که طب سوزنی باعث رهایی از خارش می شود. طب فشاری همچون طب سوزنی است اما تفاوتی با طب سوزنی دارد. در طب فشاری برای فشار به جای سوزن از انگشتان و دست ها استفاده می شود. اثبات شده که طب فشاری در درمان خارش های مربوط به اگزما موثر است.

درمان خانگی اگزما با تکنیک های تمدد اعصاب

گاهی استرس سبب تحریک اگزما می شود. اگر چه دلیلش هنوز مشخص نیست اما نشان داده شده که استرس در افزایش التهاب نقشی موثر دارد. باید یاد بگیرید که با موقعیت های پر استرس چگونه کنار بیایید. امتحان کردن تکنیک های تمدد اعصاب می تواند سودمند باشد و استرس را پایین بیاورد. تکنیک های تمدد اعصاب که می توانند سودمند باشند شامل موارد زیر هستند:

مدیتیشن

درمان شناختی- رفتاری

تنفس عمیق

تجسم

درمان با موسیقی

هیپنوتیزم

بیوفیدبک

ورزش تایم چی

یوگا

نکاتی درباره درمان خانگی اگزما

اگر اگزما دارید، حتما از هر چیزی که باعث خشکی و خارش پوستتان می شود دوری کنید. این موارد شامل گزینه های زیر هستند:

شوینده های بدن یا صابون های معطر

صابون با رنگ های مصنوعی

لباس های پشمی

لباس های تنگ

دانه گرده

موی حیوانات

پاک کننده های معطر

حساسیت غذایی هم یکی از دلایل شایع اگزما، به خصوص در بین کودکان‌، است. اگر این مواد غذایی را حذف کنید، علائم اگزما بهتر خواهند شد:

شیر

تخم مرغ

گندم

بادام زمینی

سویا

اگر درمان های خانگی و طبیعی اگزما که در بالا به آنها اشاره شد را امتحان کنید می توانید اگزمای خفیف تا شدید را کنترل کنید. اگزمای شدید به استروئید موضعی یا آنتی هیستامین احتیاج دارد. با پزشک خود صحبت کنید تا بهترین برنامه درمان را برای شما در نظر بگیرد.