لازم نیست در طول پاییز و زمستان لب های خشک و ترک خورده را تحمل کنید و منتظر آمدن بهار بمانید. می‌توانید در تمام طول سال لب‌هایی نرم و لطیف داشته باشید. این کار آن طور که به نظر می‌رسد، دشوار نیست، فقط کافی است به توصیه‌های متخصصان پوست توجه کنید.خشکی یا ترک خوردگی لب اصطلاحی است که به طور معمول برای توصیف خشکی لب به کار می رود. لب ترک خورده توسط چندین عامل ایجاد می شود که شامل موارد زیر است:

هوا

لیسیدن بیش از حد لب ها

داروهای خاص

شکاف و ترک خوردگی لب ها یک بیماری شایع است که بیشتر افراد آن را تجربه کرده اند، اما برخی از افراد ممکن است شکل شدیدتری از لب های ترک خورده را تجربه کنند که به آن ایجاد کنند که به آن “cheilitis” می گویند که می تواند در اثر عفونت ایجاد شود که مشخصه بارز آن ترک خوردگی پوست در گوشه لب است. به طور معمول خشکی لب ها با یک درمان ساده و اقدامات پیشگیرانه درمان می شود. اگر لب های شما به شدت خشک و ترک خورده است باید به متخصص پوست مراجعه کنید.

علائم خشکی و ترک خوردگی لب ها

ممکن است هر یک از علائم زیر را در لب یا اطراف آن تجربه کنید:

خشکی

پوسته پوسته شدن

درد

زخم

ورم

ترک خوردگی

خون ریزی

 

لب ها مانند سایر قسمت های پوست غدد چربی ندارند این بدان معنی است که لب ها بیشتر در معرض خشکی و ترک خوردگی قرار دارند. کمبود رطوبت نیز مشکل را بدتر می کند چه ناشی از آب و هوا باشد و چه مربوط به عدم مراقبت از خود باشد. رطوبت کم هوا در ماه های زمستان باعث خشکی و ترک خوردگی لب ها می شود. قرار گرفتن در معرض آفتاب در تابستان نیز وضعیت ترک خوردگی لب ها را تشدید می کند. یکی دیگر از دلایل عمده خشکی و ترک خوردگی لب لیسیدن است. بزاق زبان لب ها را بیشتر مرطوب می کند و باعث خشکی بیشتر شود.

 

عوامل خطر برای ترک خوردگی لب ها

اگر پوست خشک باشد لب ها به ویژه ترک می خورد، همچنین مصرف برخی از داروها خطر ترک خوردگی لب ها را افزایش می دهد، داروها و مکمل هایی که می توانند باعث ترک خوردگی لب شوند:

ویتامین A

رتینوئیدها

لیتیوم که معمولا برای درمان اختلال دو قطبی استفاده می شود

داروهای شیمی درمانی

افرادی که دچار کمبود آب بدن یا کمبود تغذیه هستند نیز بیشتر از سایر افراد دچار ترک خوردگی لب می شوند. اگر هرکدام از اینها با خشکی و ترک خوردگی لب همراه است به پزشک مراجعه کنید، کم آبی و سوءتغذیه هر دو عوامل جدی هستند که باید به سرعت درمان شوند.

بیشتربخوانیم:داروهای‌ کورتیزونی‌ می‌تواند از التهابات گوش جلوگیری کند و آن را درمان کند

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

ورم خونی

اگر خشکی و ترک خوردگی شدید با مراقبت از خود بهبود نیافت باید به متخصص پوست مراجعه کنید. ورم غدد اغلب عامل اصلی ترک خوردگی لب ها به صورت شدید است، وضعیتی که با ترک خوردگی پوست در گوشه های دهان و چندین ترک روی لب ها مشخص می شود. اگر این بیماری را دارید لب های شما ممکن است:

صورتی تیره یا قرمز باشد

دارای بافت گلوله ای است

ایجاد زخم

روی سطح پلاک های سفید رنگ داشته باشید

بیماری التهابی اغلب به عفونت ها و بیماری های التهابی مانند بیماری کرون نسبت داده می شود. گاز گرفتن لب با دندان و تولید بیش از حد بزاق ترک خوردگی لب ها را به یک بیماری ارثی تبدیل می کند. باکتری ها می توانند از طریق ترک وارد شده و باعث عفونت شوند. بزرگسالان و کودکانی که از بریس های ارتودنسی، پستانک یا دندان مصنوعی استفاده می کنند همگی مستعد ابتلا به خشکی یا ترک خوردگی لب هستند. یک متخصص پوست تشخیص می دهد آیا لب های خشک به راحتی ترک می خورند یا به بیماری التهاب قارچی مبتلا هستید.

کم آبی و سوءتغذیه

خشکی لب ها می تواند در اثر کم آبی یا سوءتغذیه ایجاد شود، کمبود آب بدن علائمی از جمله:

سبکی سر

یبوست

کاهش تولید ادرار

خشکی دهان

سردرد

در موارد شدید فردی که از کمبود آب بدن رنج می برد ممکن است فشار خون پایین، تب، تنفس سریع یا ضربان قلب سریع را تجربه کند. سوءتغذیه با بسیاری از علائم کم آبی مشخص می شود. علائم دیگر می تواند شامل موارد زیر باشد:

ضعف عضلانی

دندان های خراب

نفخ معده

استخوان های شکننده وضعیف

سوءتغذیه می تواند ناشی از کمبود ویتامین باشد، بنابراین افرادی که رژیم غذایی محدودی دارند به عنوان مثال گیاهخواران باید اطمینان حاصل کنند به اندازه کافی ویتامین مورد نیاز بدن را دریافت می کنند، همچنین افراد مبتلا به اعتیاد به الکل به دلیل کمبود ویتامین مستعد ابتلا به سوءتغذیه هستند زیرا مصرف بیش از حد الکل در جذب ویتامین بدن تداخل ایجاد می کند. افراد مسن نیز در معرض خطر بیشتری برای سوءتغذیه قرار دارند زیرا کاهش اشتها در این گروه سنی امری رایج است. اگر مشکوک به کم آبی یا سوءتغذیه هستید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

نحوه درمان و پیشگیری از ترک خوردگی لب ها

لب ترک خورده به طور معمول در خانه در خانه قابل درمان است. نخستین قدم این است که مطمئن شوید لب های شما رطوبت کافی دریافت می کنند که می توان این موارد را انجام داد:

استفاده از مرهم لب در طول روز

نوشیدن آب بیشتر

استفاده از مرطوب کننده در خانه

اجتناب از حضور در شرایط آب و هوای سرد یا بستن دهان با روسری یا شال

قرار گرفتن در معرض آفتاب نیز به ویژه با افزایش سن باعث خشکی و ترک خوردگی لب ها می شود. قبل از خروج از خانه مرهم لب با حداقل SPF15 استفاده کنید زیرا این کار به مرطوب سازی لب ها کمک می کند و ضد آفتاب اثرات خشک شدن بیشتر را به حداقل می رساند.

روغن نارگیل بر رفع ترک خوردگی لب

بر خلاف بیشتر پوست بدن لب ها عملکرد مانعی ضعیفی دارند به این معنا که آنها نسبت به پوست سایر قسمت های بدن نسبت به عناصری مانند باد، گرما و سرما حساسیت بیشتری دارند. روغن نارگیل نرم کننده ای است که نه تنها پوست را مرطوب می کند بلکه بر اساس مطالعه اخیر تراست سورس می تواند با تقویت آن از پوست نیز محافظت کند. از دیگر مزایای روغن نارگیل به ویژه در مورد لب ترک خورده می توان به خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی آن اشاره کرد. در طول روز به میزان مورد نیاز روغن نارگیل را روی لب های ترک خورده خود بمالید و از پنبه یا انگشت تمیز برای مالیدن روغن روی لب ها استفاده کنید.

آلوئه ورا برای رفع ترک خوردگی لب

آلوئه ورا کاربردهای مختلفی دارد و بیشتر به عنوان درمان خانگی آفتاب سوختگی شهرت دارد. خاصیت ضدالتهابی و تسکین دهنده آن باعث می شود برای درمان خشکی و ترک خوردگی لب ها نیز گزینه مناسبی باشد. شما می توانید آلوئه ورا ارگانیک را به صورت ژل خریداری کنید یا از برگ گیاه گیاه آلوئه ورا تازه استفاده کنید. برای انجام این کار یک برگ را از گیاه جدا کرده و آن را برش بزنید تا ژل را از آن خارج کنید سپس آن را در ظرفی نگهداری کنید و در صورت لزوم با انگشتان خود ژل را روی لب ها بمالید. آنزیم های موجود در آلوئه ورا خاصیت لایه برداری ملایمی دارند، بنابراین استفاده از آلوئه ورا را به 2 یا3 بار در روز محدود کنید.

عسل برای درمان ترک خوردگی لب

منابع بی شماری در مورد خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و ترمیم کننده زخم عسل وجود دارد. عسل قرن ها به عنوان درمان خانگی برای مراقبت از پوست و موارد دیگری مورد استفاده قرار گرفته است. عسل به مرطوب سازی لب ها و محافظت از لب های ترک خورده در برابر عفونت کمک می کند، همچنین به عنوان یک لایه بردار ملایم می تواند پوست خشک و مرده را از لب ها پاک کند. عسل ارگانیک را انتخاب کنید و در طول روز با استفاده از انگشتان دست یا پنبه عسل را به لب های خود بمالید. در حالی که استفاده از عسل به طور معمول ایمن است، اما افرادی که نسبت به گرده و نیش زنبور عسل حساسیت دارند باید از مصرف عسل و محصولات آن اجتناب کنند.

کره آووکادو برای درمان ترک خوردگی لب

بر اساس بررسی مطالعات انجام شده کره آووکادو به عنوان نرم کننده و غلیظ کننده در مرهم لب ها به خوبی کار می کند. چرب نیست و به خوبی توسط پوست جذب می شود، همچنین حاوی چندین اسید چرب و آنتی اکسیدان شناخته شده از جمله اسید اولئیک و لینولئیک برای پوست است. می توانید کره آووکادو ارگانیک بخرید یا در خانه خود با استفاده از آووکادو ارگانیک آن را تهیه کنید. برای استفاده روی لب های ترک خورده در صورت لزوم کره آووکادو را با انگشتان یا یک پنبه روی لب ها بمالید.

 

وازلین برای درمان ترک خوردگی لب

آکادمی پوست آمریکا توصیه می کند از وازلین در طول روز و قبل از خواب برای مرطوب سازی و نرم کردن لب های خشک و ترک خورده استفاده کنید.

برای جلوگیری از ترک خوردن لب ها چه کاری می توان انجام داد؟

مرطوب نگه داشتن لب ها تنها یکی از کارهایی است که می توانید برای جلوگیری از ترک خوردن لب ها انجام دهید. در اینجا چند روش دیگر برای جلوگیری از خشک شدن و ترک خوردگی لب ها وجود دارد:

لب های خود را لیس نزنید: به نظر می رسد لیسیدن روش خوبی برای مرطوب کردن لب های شما هنگام خشک شدن است، اما بزاق به سرعت تبخیر می شود و لیس زدن لب ها باعث خشک شدن بیشتر آنها بعد از تبخیر بزاق می شود.

هیدراته بمانید: برای مرطوب نگه داشتن لب ها و بقیه اندام های بدن زیاد آب بنوشید.

از مرطوب کننده استفاده کنید: اگر هوا خشک است از یک مرطوب کننده در خانه خود برای افزودن رطوبت به هوا استفاده کنید.

از مصرف محصولات حاوی مواد تحریک کننده خودداری کنید: بسیاری از محصولات لب حاوی مواد شیمیایی هستند که لب ها را خشک می کنند، بنابراین محصولی را انتخاب کنید که حاوی عطر، رنگ یا الکل نباشد.

از لب های خود محافظت کنید: هوای سرد، گرم، باد و آفتاب همگی در ایجاد خشکی و ترک خوردگی لب ها نقش دارند، بنابراین لب های خود را با کرم مرطوب کننده مخصوص لب و مرهم که حاوی ضد آفتاب است قبل از خارج شدن از خانه محافظت کنید.

از طریق بینی نفس بکشید: تنفس دهانی باعث خشکی دهان و لب می شود. بر تنفس از طریق بینی خود تمرکز کنید و در صورت گرفتگی زیاد با پزشک خود در مورد داروهای سینوسی و آلرژی صحبت کنید.