عفونت لثه یک بیماری است که می تواند با تورم لثه و درد شدید آن همراه باشد.بدون شک برای دهان ایجاد ناراحتی کرده و باعث بوی بد دهان می شود. اگر از عفونت لثه رنج می برید بهتر است این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا با برخی از روش های درمانی در خانه آشنا شوید.

عفونت لثه اگر درمان نشود می تواند به مشکلات جدی دندان منجر شود. در این میان برخی از اقدامات درمانی برای رفع این مشکل را بررسی خواهیم کرد. این شیوه های درمانی به غیر از بهبود عفونت به سلامت دهان و دندان نیز کمک می کند.

آب نمک

غرغره کردن یا شستشوی دهان با آب شور یک راه عالی برای تسکین درد ناشی از عفونت لثه است. به یک یا دو لیوان آب ولرم ، دو قاشق چایخوری نمک اضافه کنید و آن را در دهان خود غرغره کنید. این کار را دوبار در روز انجام دهید تا درد فروکش کند.

چای کیسه ای

چای حاوی اسید تانیک بوده که برای از بین بردن عفونت لثه بسیار مفید است. استفاده از چای کیسه بر روی لثه ملتهب بیشتر از نوشیدن چای در بهبود این مشکل موثر خواهد بود. چای کیسه ای را در آب جوش قرار دهید و سپس آن را کنار گذاشته و اجازه دهید تا سرد شود. چای کیسه ای را به مدت 5 دقیقه در ناحیه آلوده لثه ها قرار دهید و این روند را چندبار تکرار کنید تا بهبودی حاصل شود.

عسل

عسل یک عامل ضدباکتری طبیعی است و برای درمان لثه عفونی می توان از آن استفاده کرد. پس از مسواک دندان ها مقداری عسل را بر روی انگشت خود بمالید و آن را بر روی ناحیه آلوده قرار دهید و عسل را تنها بر روی لثه استعمال کنید. خواص ضدباکتری عسل موثر خواهد بود و عفونت رفع می شود.

آب ذغال اخته

آب قره قاط در درمان عفونت لثه موثر خواهد بود که این امر مانع از چسبیدن باکتری به دندان ها می شود. بهتر است از آبمیوه بدون شکر آن استفاده کنید.

ویتامین C

لیمو سرشار از ویتامین C است که به التیام عفونت لثه کمک خواهد کرد. غذاهای سرشار از ویتامین C در بهبود سلامت لثه مفید خواهند بود. برخی از میوه های سرشار از ویتامین C عبارتند از : پاپایا ، توت فرنگی ، پرتقال و انگور. اگر در رژیم غذایی خود از این میوه ها استفاده کنید لثه های شما سلامتی خود را حفظ خواهد کرد. بعلاوه ویتامین C حاوی آنتی اکسیدان بوده که رشد بافت و همچنین بازسازی استخوان ها به شما کمک خواهد کرد. غذاهای حاوی ویتامین C مانع بروز بیماری های لثه شده و در سلامت دهان و دندان نقش مهمی ایفا می کنند.

جوش شیرین استفاده از جوش شیرین درمان نیست و یک اقدام پیشگیرانه است. جوش شیرین اسید موجود در دهان را خنثی می کند و احتمال عفونت و پوسیدگی دندان و لثه را کاهش می دهد. بعد از مسواک زدن ، مقداری جوش شیرین را با آب ترکیب کنید تا شکلی خمیر مانند پیدا کند سپس آن را با مسواک بر روی دندان های خود بمالید. اگر این کار را بطور منظم انجام دهید ، سلامت دهان و لثه را برای شما به ارمغان خواهد آورد. روغن میخک یا روغن دارچین

روغن میخک و روغن دارچین یک شیوه عالی جهت درمان عفونت لثه هستند، بخصوص برای دردی که ایجاد می شود. شما می توانید از یکی از این دو روغن در ناحیه آسیب دیده بمالید. حتی اگر روغن میخک ندارید ، جویدن آن نیز در سلامت و کاهش درد ناشی از عفونت کمک خواهد کرد. نوشیدن آب گرم با دارچین نیز یکی از شیوه های درمانی برای عفونت لثه است.