عوارض جانبی آموکسی سیلین می تواند از واکنش های آلرژیک به مشکلات گوارشی ، تب ، سردرد ، گیجی و تشنج باشد. واکنش نسبت به این دارو در افرادی که به مواد مخدر پنی سیلین حساسیت دارند و یا آسم و آلرژی دارند بیشتر مشاهده می شود.

آموکسی سیلین یک آنتی بیوتیک متعلق به گروه پنی سیلین و از مواد مخدر است. از این دارو عمدتا برای درمان عفونت گوش ، ذات الریه ، عفونت مثانه ، سوزاک و غیره که توسط باکتری ها ایجاد می شوند ، استفاده می گردد. مانند هر داروی دیگری ، مواد مخدر از گروه پنی سیلین ، از جمله آموکسی سیلین می تواند سبب بروز برخی از عوارض جانبی خاص در افراد شود. این عوارض جانبی می تواند از یک ماهیت غیرآلرژیک و همچنین حساسیت باشد. واکنش آلرژیک به این دارو در میان کودکان و بزرگسالان مشاهده می شود.

علائم آلرژی ناشی از آموکسی سیلین

برخی از افراد به احتمل زیاد واکنش های قوی آلرژیک به این دارو را تجربه کرده اند و معمولا کسانیکه به پنی سیلین حساسیت نشان داده اند به این دارو آلرژی نشان می دهند. همچنین افراد مبتلا به آسم ، تب یونجه و کهیر بسیار مستعد واکنش به این دارو هستند.

ـ معمولا چنین واکنش های آلرژیک بصورت آشکارا در قالب بثورات پوستی ، خارش ، کهیر و تورم در سطح بدن ظاهر می شوند. به ویژه تورم نواحی نظیر گلو ، لب ها ، زبان که گاهی می تواند با خفگی همراه باشد.

ـ بثورات پوستی اکثرا ممکن است با واکنش های آلرژیک در ارتباط باشند. چنین جوش هایی معمولا بر روی بدن فرد گسترش می یابد و پس از آن به نواحی دیگر بدن - همانند سرخک - گسترش می یابد.

ـ با این حال معمولا وجه افتراقی میان بثورات پوستی ناشی از واکنش های آلرژیک با نوع عادی آن وجود ندارد. بنابراین بهتر است در صورت ظهور جوش بر روی سطح پوست و هریک از علائم دیگر به پزشک متخصص رجوع کنید.

ـ این مشکلات آلرژیک امکان دارد بصورت کاملا ناگهانی و در سطحی شدید رخ دهد. که بعد از چند روز مصرف دارو بروز پیدا می کنند.

ـ به ندرت در برخی موارد این واکنش های آلرژیک به بیماری مهلکی که آنافیلاکسی نامیده می شود ، تبدیل می گردند. گزینه های درمانی

ـ در صورت تجربه هریک از واکنش های آلرژِیک ، مصرف آموکسی سیلین فورا باید قطع گردد و در اولین فرصت با پزشک متخصص مشورت نمایید.

ـ بطور کلی موارد خفیف از واکنش های آلرژیک را می توان با آنتی هیستامین ها درمان کرد. اما در موارد شدید نیاز به تجویز اپی نفرین است.

ـ با این حال هیچوقت سعی نکنید که واکنش های آلرژیک را با مصرف خودسرانه دارو درمان کنید و به شدت توصیه می شود که با پزشک معالج مشورت نمایید.

ـ افرادی که قبل از آن به پنی سیلین یا سفالوسپورین واکنش آلرژیک داشته اند ، مستعد حساسیت به این دارو نیز هستند.

ـ آموکسی سیلین را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید. همچنین باید در رابطه با مسائل بهداشتی ، اختلالات خونریزی و مشکلاتی که برای کبد و کلیه امکان دارد پیش آید اطلاعات کسب کنید.

ـ آموکسی سیلین با داروهای خاصی نظیر پروبنسید ، متوترکسات ، کلاریترومایسین ، اریترومایسین و تتراساکلین تداخل دارویی دارد. البته واکنش ها از فردی به فرد دیگر کاملا متفاوت است.