در هر لحظه از زندگی یکی از میلیاردها سلول بدن با استرس و یا رشد مواجه است. امروزه علم ثابت کرده استرس ، یا به تعبیری ترس درونی ، دلیل اولیه ی هر مشکل جسمانی ، روحی و روانی که در زندگی با آن مواجه می شویم ، می باشد . البته تحقیقات نشان می دهند این ترس در سلول ها برنامه ریزی شده و به صورت ارادی قادر به خاموش کردن این احساس در بدن خود نیستیم .

در مغز دو مکانیزم وجود دارد : یکی از آنها مسئول موفقیت ، سلامتی و خوشبختی و دیگری شروع کننده ی شکست ها ، استرس و مشکلات سلامتی می باشد.

بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه هاروارد و استنفورد صورت گرفته ، زمانی که مکانیزم شکست در مغز شروع به فعالیت می کند ، شخص دسته ای از تاثیرات منفی از جمله افسردگی و فشار خون بالا تا بیماری و بی خوابی و اختلالت گوارشی را تجربه می نماید. در چنین شرایطی خوشحال ، سلامت و موفق بودن برای شخص بسیار دشوار به نظر می رسد. وقتی سلولی در حالت رشد و در واقع در مکانیزم دوم قرار می گیرد ، به راحتی پذیرای مواد مغذی ، اکسیژن و انرژی خواهد بود ، همچنین سموم را از خود دفع کرده و در برابر بیماری ها آسیب ناپذیر می شود . بر خلاف حالت رشد ، وقتی سلول در حالت استرس قرار می گیرد ، در برابر جذب مواد مغذی از خود مقاومت نشان می دهد و یا سموم را در خود نگه می دارد و کمبود انرژی و اکسیژن پیدا می کند ، بنابراین در برابر بیماری نیز از خود ضعف نشان می دهد.

اما چطور استرس رژیم غذایی و تمرینات ورزشی شما را تحت تاثیر خود قرار می دهد ؟

رژیم غذایی همانطور که گفته شد ، استرس به سلول ها اجازه ی جذب مواد مغذی ، اکسیژن و هیدروژن را نمی دهد . برخی مواقع ، شما حتی ممکن است یکی از این مواد مغذی را بیش از حد مصرف کنید ، اما سلول ها با وجود نیاز شدید آن را جذب نکنند و دچار فقر این مواد شوند.

حالت استرس ، اشتیاق به مصرف مواد غذایی مثل تنقلات را ، که برای سلامتی مضر هستند ، در بدن بوجود می آورد. همچنین ممکن است دچار افسردگی و خشم شوید . حتی در مواردی استفاده از مواد مخدر و الکل هم ممکن است .

کورتیزول و یا هورمون استرس ، بسیاری از فعالیت های بدن در پاسخ به استرس را تنظیم می نماید. وقتی تولید کورتیزول در اثر استرس زیاد افزایش می یابد ، روی سوخت و ساز بدن ، تعدل ترکیبات شیمیایی و احساسات تاثیر منفی خواهد داشت. هورمون استرس همچنین مانع سوختن چربی در بدن و ذخیره شدن آن و اضافه وزن می گردد.

تناسب اندام استرس تمرکز را برای شما سخت می کند ، انگیزه ی شما را کاهش می دهد و اختلالات حافظه را پدید می آورد . این مشکلات ممکن است کوتاه و یا بلند مدت باشند . در نتیجه انجام کارها برای شما سخت خواهد شد و ترجیح می دهید فعالیت بدنی را کنار بگذارید.

استرس همچنین هماهنگی اعضای بدن با یکدیگر را دچار اختلال می کند و انجام تمرینات ورزشی و تناسب اندام تحت چنین شرایطی با دشواری همراه است .

محققان دریافته اند از میان تمام افرادی که به سراغ یک نوع از برنامه ی ورزشی می روند ، کسانی که استرس بیشتری دارند کمترین بهره را از این تمرینات خواهند برد .

استرس همچنین بازسازی ماهیچه ها را بعد از تمرینات سخت ، به تعویق می اندازد و به همین ترتیب احتمال آسیب دیدگی افزایش می یابد.