ترک سیگار

سیگار کشیدن می تواند جنبه های گوناگونی از سلامتی شما را در معرض خطر قرار دهد و یکی از اثرات آن بر روی چشم انسان است. افزایش سطح موا سرطان زا در بدن افراد سیگاری منجر به شکست سلول ها و افزایش خطر ابتلا به رادیکال های آزاد و سلول های سرطانی می شود. علاوه براین مطالعات نشان می دهند که سیگار کشیدن به شیوع بالاتری از دژنراسیون ماکولا و یووئیت مرتبط است.

تغییر عینک یا لنز

اگر شما از لنز یا عینک استفاده می کنید مطمئن شوید که آنها تمیز هستند. بطور مرتب آنها را تمیز کرده و زاویه دید را گاهش تغییر دهید. علت توصیه با پاک کردن عینک این است که آن ناحیه مکانی ایده آل برای رشد و نمو باکتری ها است و البته تمیز نگه داشتن لنز نیز حائز اهمیت است.

ورزش چشم

مطالعات نشان می دهند که ورزش منظم می تواند از گسترش دژنراسیون ماکولا جلوگیری کند. بطور کلی ورزش کردن حتی ورزش چشم باعث می شود بدن با هورمون های سودمند مواجه گردد.

پرتقال پرتقال و آب پرتقال منبع غنی ویتامین C هستند. در واقع پرتقال ساده ترین راه برای کسب ویتامین C بشمار می آید که در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز نقش دارد. اسیداسکوربیک موجود در پرتقال بعنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و از بینایی ، ابتلا به دژنراسیون ماکولا و آب مروارید جلوگیری می کند.

مراجعه به چشم پزشک

سعی کنید بطور منظم به چشم پزشک مراجعه کنید. بهترین راه برای اطمینان از سلامت چشم ها مراجعه به چشم پزشک یا همان متخصص چشم است. به اینصورت از سلامت چشم خود مطمئن شده و اگر مشکلی باشد به درمان آن خواهید پرداخت.

صدف

مردم صدف را بعنوان افزایش دهنده غرایز جنسی می شناسند اما آن فوایدی غیر از این هم دارد. صدف منبع غنی از روی است که برای تقویت بینایی چشم ما بخصوص در شب بسیار مفید است. همچنین مواد معدنی موجود در آن مانع گسترش آب مروارید می شود. گوشت قرمز ، مرغ و شیر از دیگر مواد غذایی سرشار از مواد معدنی هستند اما میزان مواد معدنی موجود در صدف از غلظت بالایی برخوردار است.

استراحت دادن چشم

در دنیای مدرن بسیاری از ما مدت زمان بسیاری را پشت کامپیوتر سپری کرده و به مانیتور نگاه می کنیم که متاسفانه سلامت چشم ها بگونه ای نادیده گرفته می شود. زمانی که بطور مداوم به صفحه نمایش کامپیوتر یا تلویزیون نگاه می کنید سعی کنید در این میان بطور مداوم پلک زده و یا به اطراف نگاه کنید تا خستگی چشمان شما برطرف شود.

کلم

سبزیجات برگ سبز یکی از روش های عالی برای محافظت از سلامت چشم ها هستند. کلم پیچ سرشار از لوتئین و زیگزانتین است که این دو آنتی اکسیدان های قوی هستند که می توانند از ابتلا به دژنراسیون ماکولا پیشگیری کرده و سرعت ایجاد آب مروارید را کاهش دهند.

هویج

یکی از مواد مغذی که معمولا در سلامت چشم و بهبود بینایی نقش دارد بتاکاروتن است و همانطور که مطلع هستید هویج منبع غنی از این ماده است. اگر شما از این سبزیجات ترد در رژیم غذایی خود استفاده کنید ، می توانید آنتی اکسیدان با کاروتنوئید را دریافت کرده که این ترکیبات قدرتمند از بدن شما در مقابل رادیکال های آزاد محافظت می نمایند. در نتیجه چشم ها را از دژنراسیون ماکولا و بسیاری دیگر از مسائل مربطو به بینایی نجات می دهند.

ماهی

این یک تصور غلط است که تمامی اسیدهای چرب را برای بدن مضر می دانند. در واقع برخی از اسیدهای چرب نظیر کلسترول خوب برای بدن مفید هستند. اسیدهای چرب در بهبود عملکرد شبکیه ، کاهش خشکی چشم و توسعه اولیه عملکرد دید نقش دارند. ماهی های روغنی نظیر ماهی آزاد ، ماهی تن با اسیدهای چرب مفید و مکمل های روغن ماهی برای رسیدن به این هدف توصیه می شوند.

اجتناب از اشعه ماوراءبنفش

تابش بیش از حد اشعه ماوراءبنفش می تواند باعث آسیب مستقیم بر مکانیسم های چشم گردد. زمانی که از منزل خارج می شوید حتما از عینک آفتابی استفاده نمایید تا فشار موجود بر روی چشم شما کاهش یابد. عینک آفتابی مانع آسیب رساند اشعه UV به چشم ها شده و همچنین سردرد و استرس را کاهش می دهد.