گرایشی جدید که این روزها در بین مردم مشاهده می شود روی اوردن به گیاهخواری است. افراد ممکن است دلایل گوناگون برای این کار داشته باشند. بدون شک مصرف سبزیجات صرف فواید و مزایایی برای سلامتی شما خواهد داشت که به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

کلمه گیاهخوار یعنی فردی که از خوردن گوشت ، ماهی یا مرغ امتناع می ورزد و صرفا سبزیجات مصرف می کند. و یا در معنای دیگر یعنی کسی که از خوردن محصولات حیوانی اجتناب می ورزد. اینها بعنوان گیاهخواران شناخته می شوند. گیاهخواران هرگونه شیر ، تخم مرغ و محصولات حیوانی نظیر عسل ، پنیر و ماست را مصرف نمی کنند. در واقع این افراد زیرمجموعه ای از گیاهخواران را تشکیل می دهند. بدون شک گیاهخواری فواید و مضراتی برای بدن دارد که در مقاله زیر توضیحات گسترده ای در این رابطه خواهیم داد.

طول عمر بیشتر

مهمترین فایده سلامتی گیاهخواری این است که گیاهخواران تقریبا 7 سال بیشتر از سایرین عمر می کنند. می توان این واقعیت را به عدم ابتلا به بیماری های مضر نسبت داد.

پیشگیری از سرطان

مطالعات ثابت کرده اند افرادی که رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوه جات دارند کمتر مستعد ابتلا به سرطان هستند و این خطر حدود 20 تا 30 % در میان آنها کاهش می یابد. گوشت قرمز یکی از دلایل ابتلا به سرطان است. ادعا می شود که سیستم ایمنی بدن گیاهخواران در مقایسه با سایر افراد قادر به کشتن سلول های تومور است.

کاهش وزن

یکی از مزایای گیاهخوار بودن در روند کاهش وزن است. مواد غذایی گیاهی مقدار کمتری چربی ، کلسترول و چربی های اشباع شده دارند و از این طریق بدون هیچگونه فعالیت فیزیکی می توانید وزن خود را کاهش دهید. گیاهخوار بودن به نوبه خود از افزایش وزن جلوگیری می کند.

کمتر از دست دادن انرژی

یکی از مزایای گیاهخوار بودن این است که فرد پرانرژی تر بنظر می رسد. زمانی که فرد صرفا میوه و سبزیجات یا فقط غذاهای گیاهی مصرف می کند، سطح قند خون آنها نسبت به سایر افراد ثبات بیشتری دارد. بدن زمان زیادی صرف هضم پروتئین حیوانی نمی کند و در نتیجه انرژی برای انجام فعالیت های گوناگون توسط بدن ذخیره می گردد و فرد فعال تر خواهد بود. این امر سطح انرژی فرد را بگونه ای ثابت نگه می دارد و فرد پس از غذا احساس خستگی نخواهد کرد.

پیشگیری از بیماری قلبی

مشاهده شده است که افراد گیاهخوار کمتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی قرار می گیرند. میزان مرگ و میر در میان افراد گیاهخوار بسیار کمتر از افراد گوشتخوار است. سطوح کلسترول و چربی در میان گیاهخواران بسیار کمتر از سایرین است و این دو ماده از جمله دلایل اصلی ابتلا به بیماری های قلبی هستند. بعلاوه فلانوئیدهای موجود در میوه و سبزیجات دارای خواص بیولوژیکی هستند که خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهند.

استخوان های قوی تر

زمانیکه فرد از کمبود کلسیم رنج می برد بدن کلسیم را از استخوان ها برداشت می کند. این امر منجر به خالی شدن و پوک شدن استخوان ها می گردد. مصرف کلسیم در غذاهای گیاهی سرشار از آن برای قوی ساختن استخوان ها بسیار مفید خواهد بود. اغلب افراد معتقدند که مواد غذایی گیاهی کلسیم چندانی ندارند. با این حال مواد غذایی نظیر حبوبات ، سبزیجات سبز تیره و سویا سرشار از کلسیم هستند و همچنین مصرف شیر را نباید نادیده گرفت در اینصورت بدن شما کلسیم مورد نیاز را دریافت می کند.

اجتناب از مواد شیمیایی

زمانی که محصولات حیوانی پردازش می شوند مواد شیمیایی بسیاری به آنها اضافه می شود و این مواد شیمیایی با پخته شدن یا یخ زدن محصول نیز از بین نمی روند بنابراین عدم مصرف محصولات حیوانی بهترین شیوه برای جلوگیری از ورود مواد شیمیایی به بدن شما است.