طبق گزارشات ، بسیاری از خانم ها موهای صورت خود را تقریبا هفته ای یکبار از بین می برند. بعد از چهل سالگی ، هورمون ها عامل اصلی افزایش موهای زائد صورت هستند ، اما عوامل وراثتی نیز در این مشکل دخیل می باشند ، یعنی اگر موهای صورت پدر و مادر شما زیاد است ، برای شما نیز زیاد خواهد بود .

برخی مواقع ، بیماری هایی نظیر سندرم تخمدان پلی کیستیک ، تومور غده ی آدرنال و حتی برخی از داروها موجب رشد بیش از اندازه ی موهای صورت می شود .

دلیل هرچه که باشد ، موهای زائد صورت آزادهنده هستند و تکنیک های از بین بردن آنها مثل اصلاح با تیغ ، کندن ، سفید کردن و وکس همه حساسیت های پوستی ، خارش و جوش های بعد از اصلاح را در پی خواهند داشت که ظاهر پوست را از آنچه که در ابتدا بود بدتر می کنند !

اما راه حل چیست ؟

راهکارهایی طبیعی وجود دارند که موجب کاهش موهای زائد صورت خواهند شد. البته تاثیر این راهکارها آنی نیست ، حتی برخی از آنان برای گرفتن نتیجه ی مطلوب نیاز به بارها امتحان دارند . پس ممکن است لازم باشد در کنار این روش ها ، روش های قدیمی خود را ادامه دهید . شکر و ماست

یک قاشق چایخوری عسل خام را با یک قاشق غذاخوری ماست پر چرب یونانی مخلوط کنید . این ترکیب را به مدت 15 دقیقه روی پوست تمیز قرار دهید . کمی شکر معمولی را با انگشتان خود بردارید و برای تراش دادن ماسک از آن استفاده کنید . شکر را به آرامی روی پوست بمالید تا از ایجاد قرمزی در پوست پیشگیری شود . پوست را با آب گرم شست و شو دهید و بلافاصله از یک مرطوب کننده و یا تونر استفاده نمایید .

آرد نخود و زردچوبه

این مورد یکی از روش های سنتی هندی است که برای از بین بردن موهای صورت از آن استفاده می شود . میزان مساوی از آرد نخود و زردچوبه را با آب مخلوط کنید تا خمیری بدست آید . خمیر را در ناحیه ی رویش مو بزنید و صبر کنید تا خشک شود. سپس پوست را با آب گرم بشویید .

ماسک تخم مرغ

این مورد هم احتمالا موثرترین روش در این لیست است ، البته اگر به صورت مداوم پیگیری کنید . یک سفیده ی تخم مرغ را با یک قاشق غذاخوری شکر ، و نصف قاشق غذاخوری آرد ذرت ترکیب کنید و ترکیب را هم بزنید تا خمیری بدست آید . خمیر را روی نواحی از پوست که مو رویش دارد بزنید ، بهتر است لایه ی خمیر تا حد امکان ضخیم باشد و پوششی ماسک مانند ایجاد نماید. اجازه دهید خمیر خشک شود . وقتی ماسک را بلند می کنید ، باید چند تار مو همراه آن باشد ( مثل وکس ) بعد از ماسک بلافاصله از یک مرطوب کننده استفاده کنید .

بلغور جو دو سر

بلغور جو دو سر یکی از لایه بردارهای طبیعی و ملایم بحساب می آید و می تواند در از بین بردن موهای ریز صورت موثر واقع شود . نصف قاشق چایخوری بلغوری که درشت آسیاب شده را با یک قاشق غذاخوری عسل و 6 تا 8 قطره آب لیمو ترکیب کنید تا دوباره خمیری بدست آید . این خمیر را به پوست بزنید و 15 تا 20 دقیقه صبر کنید . قبل از شستن خمیر ، آن را برای دقایقی روی پوست با حرکات دورانی ماساژ دهید . در آخر هم پوست را بشویید و حتما از مرطوب کننده استفاده کنید.

اسطوخودوس و روغن درخت چای

یکی از تحقیقات جالب در سال 2013 نشان می دهد اسطوخودوس و روغن درخت چای می توانند در درمان هیرسوتیسم ، بیماری که در آن الگوی رویش موی مردها در چهره ی زنان اتفاق می افتد ، موثر باشد . در این تحقیق محققان ترکیب روغن ها را روی نواحی از پوست که دچار مشکل شده ، دو بار در روز و به مدت سه ماه ، اسپری کردند . نتایج کاهش چشمگیری در رویش موهای زائد را نشان داد . ترکیب یک قاشق چایخوری اسطوخودوس با 4 تا 6 قطره روغن درخت چای را امتحان کنید . ترکیب را دو تا سه بار در روز به پوست بزنید . صبور باشید ، زیرا ممکن است مشاهده ی نتایج چند ماه طول بکشد .

گندم و جو اگر موهای صورت شما سرسخت هستند و پوست حساسی هم ندارید ، می توانید این دو ترکیب را برای نتیجه گیری بهتر امتحان کنید . نصف قاشق غذاخوری سبوس گندم را با یک قاشق غذاخوری شیر و یک قاشق چایخوری گلاب ، باز هم برای ساخت خمیر ، با هم ترکیب نمایید . خمیر را روی پوست بزنید و با حرکات دروارنی دست آن را روی پوست حرکت دهید . این کار باید تا زمان خشک شدن خمیر ادامه پیدا کند . سپس پوست را بشویید و استفاده از مرطوب کننده را به هیچ عنوان فراموش نکنید . این روش را دو یا سه بار در هفته تکرار نمایید . یا یک قاشق غذاخوری پودر جو را با یک قاشق غذاخوری آب لیمو و یک قاشق غذاخوری شیر ترکیب کنید . خمیر را روی پوست بزنید و بعد از سی دقیقه پوست را بشویید.

شنبلیله دانه ی شنبلیله را آسیاب کنید تا پودر شود . آن را با آب ترکیب نمایید تا خمیری بدست آید . خمیر را به محل رویش مو زده و اجازه دهید خشک شود . آرام خمیر را روی پوست ماساژ دهید ، باید موها با خمیر از پوست کنده شوند .