عوامل متعددی در کم شدن آب بدن موثر هستند که آنها را نباید نادیده گرفت. برخی از این عوامل ممکن است سبب بروز عوارض شدیدی گردند و تنها راه حل برای این مورد نوشیدن آب به میزان فراوان است.

بدون شک آب برای عملکرد طبیعی بدن انسان ضروری است و کمبود آب می تواند بسیار خطرناک باشد.همچنین ممکن است باعث بروز مشکلات جدی پزشکی گردد. یک انسان هفته های بدون غذا دوام می آورد اما تنها دو روز بدون آب زنده می ماند.

تقریبا 75% از وزن بدن انسان را آب تشکیل می دهد و این آب در سلول ها و بافت های بدن انسان یافت می شود. بدون آب فعالیت طبیعی بدن انسان متوقف می شود.عوامل بسیاری در کاهش آب بدن نقش دارند از جمله عرق ، ادرار ، تنفس و غیره.پس باید بدن را هیدراته نگه دارید تا سلامت آن حفظ شود.

کارشناسان پزشکی معتقدند که یک فرد باید حداقل 8 لیوان آب در روز بنوشد تا یک زندگی سالم داشته باشد. با نوشیدن مقدار زیادی آب ، میزان ادرار فرد افزایش یافته در نتیجه مواد زائد از بدن فرد خارج می گردند و سیستم ایمنی بدن شما قوی تر ، خواب آرامی و پوست شما با طراوت تر خواهد بود. عوامل بسیاری هستند که ممکن است منجر به کم آبی شوند و بسیاری این را با مصرف مقادیر زیادی آب در طول روز حل کرده اند.در اینجا به برخی از شرایط معمول که سبب بروز مشکلات جدی می گردد اشاره خواهیم کرد.

اسهال

یکی از شایع ترین دلایل کم آبی بدن نوزادان اسهال است. ناراحتی معده منجر به حرکت بیش از حد روده شده و این امر سبب می گردد تا مدفوع مایع شود. این بیماری سبب خروج مقادیر زیادی آب از بدن می گردد و در نتیجه کم آبی بدن بروز پیدا می کند. گفته می شود که حدود 4 میلیون کودک هرساله در جهان در اثر بیماری اسهال می میرند. کسی به این بیماری مبتلا می شود باید از نوشیدن آب پرهیز نکرده و مکمل های درمانی را جهت بهبودی کامل مصرف نماید.

تعریق

تعریق بدن زمانی که دمای هوای خارج از خانه بالا است رخ می دهد. عرق از طریق منافذ روی پوست خارج می شود تا بدن را خنک کند.تعریق بیش از حد یکی از علل کم آبی بدن است که غیرقابل اجتناب است.افرادی که تب دارند و مبتلا به بیماری عفونی هستند نیز زیاد عرق می کنند و مصرف آب برای آنها ضروری است.

دیابت

یکی از بیماری های شایع میان افراد مسن دیابت است.قند بیش از حد باعث ادرار بیش از حد در فرد می شود و فرد آب بسیاری را از دست می دهد. از این رو اقدامات لازم را برای مقابله با این بیماری باید انجام داد.

استفراغ

استفراغ بیش از حد به هردلیلی که باشد ممکن است به این بیماری منجر شود بنابراین باید مانع از دست رفتن آب بدن شد. مایعاتی که در نتیجه استفراغ از بدن خارج می شوند باعث کم آبی بدن می شوند پس نوشیدن آب را نباید فراموش کرد. البته نوشیدن بیش از حد مایعات نیز منجر به استفراغ می شود.

سوختگی

افرادی که سوختگی های متعدد بر روی بدن خود دارند نیز در معرض کم آبی قرار دارند.خطر از دست دادن آب بدن در این افراد بیشتر است.زیرا به علت سوختگی آب از منافذ بدن خارج می گردد. همچنین بسیاری از عفونت های پوستی نیز منجر به بروز این مشکل می گردند.

بارداری

کم شدن آب بدن در زنان باردار بسیار مشاهده می شود.کودک در رحم مادر نیاز به مقادیر کافی آب دارد. که این را باید از بدن مادر تامین کند.به همین دلیل است که نوشیدن آب برای زنان باردار به مراتب مهم تر از چیزی است که بنظر می رسد.