گرفتگی پس از تخمک گذاری با درد همراه است. دردی که مشابه درد زمان پریود است.قسمت پایینی شکم دچار گرفتگی هایی در عضلات می شود که درد آن به نواحی پا و لگن گسترش می یابد.

خستگی ، سرگیجه و کوفتگی از جمله علائم شایع پس از تخمک گذاری بشمار می آیند. گرفتگی و درد شکم را نیز باید به این علائم افزود. گرفتگی در عضلات شکم و ناحیه پشت به دلیل انقباضات رحمی رخ می دهد. گرفتگی های ناشی از تخمک گذاری می تواند با درد شدید در ناحیه کمر و لکه بینی همراه باشد.

علل گرفتگی پس از تخمک گذاری

در مرحله دوم از چرخه قاعدگی به احتمال زیاد شما دچار درد در قسمت پایین شکم خود و در نزدیکی تخمدان ها می شوید. این درد می تواند متناوب و طولانی مدت باشد. برخی از علل و دلایل احتمالی که سبب بروز این گرفتگی ها می شوند را در قسمت پایین مورد اشاره قرار خواهیم داد.

احتقان مخاط

لوله فالوپ ممکن است به علت تراکم مخاط که قبل از تخم گذاری دفع می شود ، دچار درد و تورم شود. تجمع مخاط باعث گرفتگی عضلات شکم پس از تخمک گذاری می شود.

پارگی رگ های خونی

زمانیکه یکی از رگ های خونی در طول انقباض فولیکول تخمدان برای تخمک گذاری پاره می شود، مقدار کمی خون از شما خارج می شود و این نیز می تواند یکی از دلایل این گرفتگی ها بشمار آید.

یبوست

یکی دیگر از گرفتگی عضلات شکم یبوست فرد است. یبوست در حی تخمک گذاری سبب بروز درد و گرفتگی های شدید شکمی می شود.

انبساط تخمدان

انبساط تخمدان نیز باعث بروز گرفتگی های تخم گذاری می شود که در آن مشابه دردهای دوران قاعدگی است.

لکه بینی پس از تخمک گذاری

لکه بینی اگرچه به ندرت پس از تخمک گذاری رخ می دهد اما گاهی ممکن است یک لکه کمرنگ را در لباس زیر خود مشاهده کنید. لکه بینی به علت پارگی فولیکول رخ می دهد در نتیجه تخمک داخل شکم تخلیه می شود. اگرجه لکه بینی ممکن است دو هفته قبل از شروع قاعدگی رخ دهد اما نشانه ای از تخمک گذاری است و شما مستعد گرفتگی های شکمی خواهید بود.

گرفتگی های تخمک گذاری و بارداری

زمانی که تخمک بارور می شود حاملگی رخ می دهد. اگر شما تخمک گذاری را با موفقیت طی کنید پس درد شکم را در طول قاعدگی تجربه خواهید کرد. رحم دستخوش تغییراتی می گردد تا جنین رشد کند. رشد جنین به دیواره رحم فشار وارد می کند که با گرفتگی هایی همراه خواهد بود.