کاهش وزن مطالعات متعددی ثابت می کند کاهش وزن می تواند خطر ابتلا به پیش دیابت را 40 تا 70 درصد در بزرگسالان کاهش دهد . سبک زندگی که بر کاهش وزن تمرکز دارد همچنین از پیشرفت پیش دیابت و تبدیل آن به دیابت جلوگیری می نماید .از بهترین راهکارها برای کاهش وزن می توان به فعالیت جسمانی و تغییرات در رژیم غذایی اشاره کرد . تحقیقات نشان می دهند ایجاد این تغییرات در سبک زندگی ، تا 58 درصد بیماری را در افراد مبتلا بهبود می بخشد .

به ازای هر کیلوگرم کاهش وزن ، خطر ابتلا به دیابت در میانسالی تا 16 درصد کاهش می یابد . با افزایش مصرف فیبر ، کاهش مصرف چربی های مضر و همچنین انجام تمرینات ورزشی حداقل چهار ساعت در هفته ، نتایج بسیار مثبتی در بیماران مشاهده می شود .

پیروی از رژیم غذایی مناسب بیماری دیابت برای کاهش وزن و پیشگیری از نشانه های پیش دیابت ، رعایت رژیم غذایی مناسب افراد مبتلا به دیابت و انتخاب مواد غذایی مفید برای تنظیم قند خون ضروری است . وعده های غذایی سرشار از پروتئین ، فیبر و چربی های مفید برای خود تهیه کنید . مواد غذایی با پروتئین بالا شامل سالمون آزاد ، گوشت گاو اورگانیک و تخم مرغ می شوند . از جمله ی مواد غذایی با فیبر بالا نیز می توان به توت ها ، انجیر ، نخود سبز ، ذرت ، لوبیا ، بذر کتان و کلم بروکسل اشاره کرد . این مواد به سم زدایی بدن و حفظ تعادل در قند خون کمک می کنند . چربی های مفید نیز ، مثل روغن نارگیل و آووکادو برای تنظیم قند خون و از بین بردن علایم پیش دیابت مفید هستند .

یکی از مهمترنی نکاتی که باید در رژیم غذایی خود رعایت کنید ، دوری از مصرف قند زیاد و کربوهیدرات است . شکر های تصفیه شده قند خون را به صورتی انفجاری افزایش می دهند . قند موجود در نوشابه ، آب میوه و دیگر نوشیدنی های شیرین هم به سرعت وارد جریان خون شده و قند خون را بالا می برند . به جای قند و شکر ، از عسل استفاده نمایید .

کروم

بدن برای انجام برخی از وظایف خود به کروم نیاز دارد . استفاده از مکمل های کروم به سوخت و ساز صحیح گلوکز و کربوهیدرات در بدن کمک می کند ، اشتهای کاذب به شیرینی جات و دیگر مواد غذایی را کاهش می دهد ، از مقاومت سلول ها در برابر انسولین پیشگیری می نماید و به طور کلی ساختار بدن را متعادل می سازد . فقر کروم نیز خطر مقاومت در برابر انسولین و در نتیجه ابتلا به دیابت نوع 2 و چاقی را افزایش می دهد .

منیزیم

فقر منیزیم یکی از شایع ترین انواع کمبود مواد معدنی در میان بزرگسالان محسوب می شود ، تا جایی که تحقیقات نشان می دهند 80 درصد از این قشر دچار فقر منیزیم هستند . فقر منیزیم همچنین فقر دیگر مواد مغذی را در پی دارد . علاوه بر این ، کمبود آن موجب اختلال خواب ، فشار خون بالا و دیگر فاکتورهای تاثیر گذار در ابتلا به پیش دیابت می گردد .

استفاده از مکمل های منیزیم اما می تواند از پیشرفت پیش دیابت پیشگیری کند و تا حد زیادی نشانه های آن را از بین ببرد . در مقایسه با کسانی که فقر منیزیم دارند ، افرادی که از مکمل های این ماده ی معدنی استفاده می کنند ، 37 درصد کمتر به اختلالات متابولیزمی دچار می شوند . همچنین می توانید منیزیم را از طریق مصرف سبزیجات با برگ سبز ، آووکادو ، حبوبات و آجیل به بدن خون برسانید .

دارچین

دارچین یکی از بهترین منابع پلی فنولیک ، یعنی ماده ای که برای قرن ها در طب سنتی چینی برای تنظیم قند خون مورد استفاده قرار می گرفت ، محسوب می شود . دارچین قدرت بهبود دیابت به صورت طبیعی را دارد . طبق تحقیقات ، مصرف دارچین ، چه به صورت عصاره و چه دارچین کامل ، قند خون ناشتا را تا حد زیادی کاهش می دهد .

کوآنزیم Q10 کوآنزیم Q10 آنتی اکسیدانی است که از سلول ها در برابر اثرات پیری محافظت می کند و التهاب تولید کننده ی بیماری های مزمن ، مثل دیابت ، را نیز از بین می برد . التهاب خفیف و استرس اکسیداتیو مهمترین عوامل بوجود آورنده ی دیابت هستند و این کوآنزیم در کمرنگ کردن نقش این عوامل بسیار موثر می باشد .

در یکی از تحقیقات ثابت شده میزان قند خون پلاسمای افراد مبتلا به دیابت که از مکمل های Q10 استفاده می کنند به طور چشمگیری کاهش می یابد .

جینسینگ جینسینگ گیاهی است که به طور طبیعی اشتها را کاهش می دهد . از دیگر فواید جینسینگ هم می توان به توانایی آن در افزایش سوخت و ساز بدن و کمک به چربی سوزی اشاره کرد .