اینکه از لحاظ مالی بدون آمادگی باشید یک چیز است و اینکه از نظر مالی جهت مدیریت آنچه که به شما محول شده ناتوان باشید چیز دیگری است.

زنان بسیاری هستند که ناگهان خودشان را مواجه با این می یابند که باید زمام امور مالی خود را به خاطر طلاق یا مرگ والدینشان یا عدم صلاحیت و ناتوانی به دست بگیرند. بعضی از زنان انقدر خوشی شانسی هستند که در چنین وضعیت هایی به اندازه کافی پولی دارند و نگرانی آنها فقط درباره مدیریت آن است. اما افرادی هم هستند که دچار ریاضت اقتصادی می شوند. در هر دو مورد سؤالی که از خود میپرسید این است: «آیا من به اندازه کافی درباره امور مالی خانواده آگاهی دارم که بتوانم کنترل آن را بدست بگیرم؟» اگر پاسخ شما خیر است باید از صندلی عقب ماشین بیرون آمده و در صندلی راننده بنشینید!

هر کسی که فقدان یک شریک یا کسی را که دوست داشته تجربه کرده است می داند که چنین اتفاقی می تواند یکی از دردناکترین تجربیاتی باشد که یک شخصی در زندگی با ان روبرو می شود. احساسات حاشیه آن فقدان می تواند تضعیف کننده باشد حتی اگر شما از لحاظ فکری آماده باشید. اما مهم نیست که چقدر طلبکاران شما همدلی و هم فکر هستند، آنها پرداختهای به موقع شما را می خواهند. غم و غصه به قضاوت شما در این رابطه لطمه میزند و توانایی شما را برای فهمیدن اینکه چطور به بهترین وجه همه تصمیمات پیش روی خود را انجام دهید تضعیف می کند. صبر کنید تا وقتش برسد وقتی مجبور باشید یاد بگیرید چطور دارایی و پول خود را کنترل کنید متوجه می شوید که این یک اشتباه نیست بلکه یک تراژدی است.

به این مشکل توجه کنید؛ هانا یک مادر خانه دار بود و با همسرش پل هفده سال زندگی کرده بود. آنها هر دو در اوایل چهل سالگی بودند. وق پل به طور غیرمترقبه بخاطر حمله قلبی فوت کرد، او با سه فرزندش و مراقبت از آن ها مانند ازدواج آن ها سنتی بود به این خاطر که هانا داخل منزل کار می کرد در حالی که همسرش خارج از منزل کار می کرد و همه دارایی هایشان را شوهرش اداره می کرد. مثل بسیاری از خانوادهها هانا و پل زندگی خوبی داشتند، آنها یک خانه گرانقیمت در یک محله خوب داشتند و فرزندانشان را به مدارسی خصوصی میفرستادند، ماشین های گران قیمت داشتند و از تعطیلات همیشگی خود به محلی های باهوش است بنابراین برای مواقع غیرمترقبه هیم آماده شده است. وقتی او فوت کرد هانا تازه فهمید که به طبقه "ثروتمند کارگر" تعلق داشتن یعنی چه. این واژه اشاره می کند به آن زوج هایی که تقریباً استطاعت هر چیزی را که می خواهند دارند به شرط اینکه حداقل یکی از آنها کار کند و حقوق خوبی هم بدست آورد. اما چه کسی می تواند یک چنین سبک زندگی را داشته باشد وقتی یک تغییر غیرمترقبه در امرار معاش بوجود میآید (مرگ، بیکاری، طلاق و غیره). آنچه که ھانا درک نمی کرد این بود که با وجود این حقیقت که پلی سالانه ۲۰۰/۰۰۰ دلار حقوق می گرفت اما همه این پول تقریباً خرج مخارج روزانه زندگی آنها و خانواده خود را در پیچ و خم زندگی تنها گذاشته بود. هیچ کس نمیداند چه در فکر پلی می گذشت چون او و هانا هرگز درباره پول و امور مالی خانواده بحث نمی کردند و هانا فکر می کرد که او هم مثل بسیاری از مردان جوان احتمالاً میداند که سالهای زیادی در پیش رو دارد و باید برای آینده برنامه ریزی کند. در سن چهل سالگی او به احتمالی زیاد احساسی می کرد که شکست ناپذیر است. از همه اینها گذشته او سالم، ثروتمند و عاقل بود. او در یک خانواده فقیر بزرگ شده بود و میخواست به همسر و فرزندانش همه چیزهایی را که خود هرگز نداشت بدهد. یا شاید او کنترلی کمی روی در واقع نمیدانیم چرا او برنامه ریزی نمی کرد اما میدانیم که هانا هم به اندازه پلی در این قضیه مقصر بود. با انجام فقط چند کار ساده او میتوانست خود را مجهزتر کند تا از عهده امور ترسناک و رعب آور احساسی و مالی که بعد از مرگ پل با آن روبرو شد برآید.

توصیه های آموزنده

از همین حالا بحث جدی خود را در مورد امور مالی شروع کنید.

مردم دوست ندارند درباره آنچه که بعد از مرگ رخ خواهد داد صحبت کنند زیرا انجام این کار باعث می شود آنها با فناپذیری خودشان مواجه شوند. اگر در مورد آن صحبت نکنید برای کنترل و اداره آنچه که بسیار زیاد هستید آماده نخواهید بود. این بحثها همچنین شما را برای مدیریت موضوعات مالی در اتفاقات مهم مثل عدم صلاحیت یا طلاق آماده خواهد کرد. با شریک خود درباره آماده کردن یک وصیتنامه یا مسئولیت صحبت کنید، چه مقدار دارایی وجود دارد که باید تقسیم شود و اینکه چگونه برنامههای مراسم عزاداری مدیریت و... انجام خواهد شد.

آیا سیاست بیمه عمر وجود دارد؟ اگر نه چرا؟ آیا حالا زمان خوبی برای خریدن آن است؟

آیا صندوق امانتی وجود دارد؟ اگر بله کجاست؟ داخلی آن چیست و کلید آن کجاست؟

دسته چکها کجا نگهداری میشوند؟

چه کسی وکیل، حسابدار و برنامه ریزر مالی خانواده است ؟

در چه موسسات مالی پول با داراییها نگهداری می شوند؟ آیا برای دستیابی به آنها حروف رمز وجود دارد؟

آیا در تمام حساب ها اسم شما به عنوان حامل ثبت می شود؟ اگر نه چطور اسم خود را اضافه می کنید؟

اسناد مالی خانواده و وصیت نامه کجا نگهداری می شوند؟