ـ ماساژ پشت پا (از ران تا مچ)، قوزک و پا (از مچ به پایین)

برای کامل کردن ماساژ بر پشت بدن گیرنده، روی پاها (از ران تا مچ) و نهایتا پاها کار کنید. با هدایت انرژی به پایین ساق پا و پاها، شما کمک می کنید تا گیرنده ثبات بیشتری احساس کند. قسمت های نرم و گوشتی پشت پا (از ران تا مچ) برای مشت و مال دادن و فشردن ایده آل است. اگر ناحیه ی در امتداد پشت پا حساس یا دردناک باشد، شما ممکن است دریابید که گیرنده از مشکلات کمردرد رنج می برد، چون عصب سیاتیک از قاعده ستون فقرات، مسیر پشت پا از ران تا پاشنه را به طرف پایین طی می کند. ماساژ دادن پشت پا نه تنها بعضی از حساسیت های این ناحیه را تسکین می بخشد، بلکه درد یا سفتی کمر را هم تخفیف می دهد.

ـ ماساژ پا (از مفصل ران تا مچ)

علاوه بر استفاده از حرکات اصلی برای ماساژ پای گیرنده، ممکن است شما ورزش های غیر فعال مختلف را نیز با جلسه خود ادغام کنید. یک نمونه از این قبیل، ورزشی است که Half Lotus نام دارد که به تحرک مفاصل و کشش عضلات کمک می کند. علت نامگذاری این ورزش خاص، حرکتی است که از وضعیت Lotus Half در یوگا تقلید می کند. به دلیل فواید این ورزش برای مفصل ران و عضلات قدامی ران، انجام آن طی ماساژ پا بی نهایت مفید است.

هنگام ماساژ پا (مفصل ران تا مچ)، سه حرکت اصلی وجود دارد که به گردش خون و برگشت جریان خون به قلب کمک می کند. بعد از اینکه شما در پایین پای گیرنده یا کنار ساق پای او قرار گرفتید، کار را ابتدا با انگشتان شست و سپس با پاشنه های دستان خود از قوزک پا به طرف بالا شروع کنید.

هنگامیکه به پشت زانو رسیدید، حرکات را وسیع تر و خفیف تر انجام دهید. اگر خیلی سخت فشار دهید، کاسه ی زانو در مقابل سطح کاری به طور ناراحت کننده ای بازو به جلو خواهد رفت. حرکت خالی کردن با پاشنه دستان، در پشت ران و باسن ها، جایی که مقدار فراوانی گوشت وجود دارد موثرتر است؛ هرچند، شما می توانید آن را روی نرمه ی ساق پا نیز استفاده کنید. وقتی که ساق پا را تا حدود مفصل ران خالی کردید، برای حرکت به طرف پایین پا آماده شوید، از حرکت مشت و مال دادن روی ران و نرمه ی ساق پا استفاده کنید.

بعد از ماساژ تمام پا، می توانید با حرکت پیچ و تاب در قسمت داخلی ساق پا با فشردن دستهای خود، به طرف پایین بیایید. پشت ساق پاها، چون هیچ برآمدگی استخوانی برای قطع مسیر وجود ندارد، بهترین محل برای روش فشردن است.