قفسه سینه علاوه بر حفاظت اعضای حیاتی قرار گرفته در قسمت فوقانی سینه، نقش مهمی در فرآیند تنفس ایفا می کند. در حالیکه ما اغلب تمایل داریم قفسه سینه را به عنوان یک شی ثابت و ساکن در نظر بگیریم، هنگام تنفس، دنده ها بالا می روند، به میان سینه یا استخوان سینه، به طرف جلو، فشار می آورند و بنابراین حفره ی سینه توسعه یافته و موجب می شود هوا به داخل ریه ها کشیده شود. عضلاتی که در عمل تنفس به کار می روند عضله بزرگ دیافراگم است که در وسط بدن درست زیر قفسه سینه به طور افقی قرار دارد، و عضلاتی که دنده ها را به هم متصل می کند.

برای تنفس صحیح، باید دیافراگم شل و قفسه سینه قابل تغییر باشد. بنابراین، ماساژ دادن این ناحیه به شل شدن عضلات کمک می کند و همچنین تحرک دنده ها را افزایش می دهد. به این طریق، ماساژ کمک می کند تا گیرنده عمیق تر نفس بکشد.

ماساژ قفسه سینه شامل سه مرحله است. که عبارتند از کار بین دنده ها، به بالا کشیدن روی پهلوها، و مشت و مال دادن عضلات سینه ای. بعد از اینکه در بالای سر گیرنده قرار گرفتید، دو انگشت اول هر دو دست خود را در مرکز قفسه سینه در شیارهای بالاترین دنده قرار دهید. محکم فشار دهید، انگشتان خود را به طرف خارج بدن بکشید. حرکت به طرف پایین شیارها روی هر طرف دنده ی زیری را تکرار کنید. با همین روش تا پایین قفسه سینه ادامه دهید، همانطوری که پله های یک نرده بان را دنبال می کنید.

هنگامیکه به پایین قفسه سینه رسیدید دستهایتان را به اطراف خم کنید. اگر گیرنده یک خانم باشد لازم است از کارکردن روی دنده هایی که مستقیما زیر پستان ها می باشد اجتناب کنید. وقتی که به پستان ها می رسید شیارها را فقط برای مدت کوتاه فشار دهید. و سپس به طرف پایین به دنده ی بعدی حرکت کنید. بافت نرم پستان ها را فشار ندهید. هنگامیکه از خط پستان ها رد شدید حرکت کامل را ادامه دهید.

روی گیرنده خم شوید، برای کشش روی یک طرف قفسه سینه از کمر تا زیر بغل از حرکات متناوب استفاده کنید. هنگام کار روی یک خانم، به خاطر داشته باشید در اطراف، نه مستقیما روی پستان ها کار کنید. در حالیکه هنوز روی همان طرف بدن کار می کنید، تمام عضله ی سینه ای، که " فرورفتگی" بازو را تشکیل می دهد و از پستان محافظت می کند، را ماساژ دهید. سپس دستهایتان را روی بدن بلغزانید و کشش و حرکات ماساژ را روی سمت مقابل تکرار کنید.