استفاده از کلاه برای پیشگیری از تابیدن نور آفتاب به پوست صورت ، عادت خوبی است که باید آن را در میان افراد جامعه برای رهایی از شر اشعه های مضر آفتاب ، رواج داد. یکی از روش های مناسب برای مقابله با اشعه مضر فرابنفش آفتاب ، استفاده از وسایل فیزیکی مانند کلاه است. لباس های آستین بلند با پارچه های دارای بافت متراکم که نفوذ اشعه فرابنفش نور خورشید را به پوست ، به حداقل می رسانند نیز جزء دیگر وسایل فیزیکی محسوب می شوند. کلاه مناسب تابستانی ، کلاهی است که حداقل حدود 7/5 سانتی متر لبه داشته باشد.

سایه ای که این کلاه روی پوست صورت ، گوش ها و حتی گردن می اندازد ، می تواند تا حد قابل توجهی عوارض تابش مستقیم نور آفتاب به صورت ، گوش ها و گردن را کم کند. البته همیشه به خاطر داشته باشید که استفاده از وسایل فیزیکی هنگام خروج از منزل در روز های آفتابی و گرم سال به هیچ عنوان به معنای کنار گذاشتن مصرف ضد آفتاب های مناسب پوستتان نیست. استفاده از کرم های ضد آفتاب در تمام فصل های سال به خصوص تابستان به تمام افراد توصیه می شود.

بهتر است ضد آفتاب را حدود 20 دقیقه پیش از خروج از منزل روی پوست تمام قسمت هایی از بدن که در معرض تابش نور آفتاب قرار می گیرند ، بزنید. مثلا خانم ها باید پوست صورت و پشت دست های خود را با کرم ضد آفتاب بپوشانند و آقایان یا بچه ها نیز علاوه بر دست و صورت ، ضد آفتاب های مناسب را برای محافظت از پوست گردن و گوش هایشان به این قسمت ها هم بزنند.

برای بالا بردن اثربخشی کرم های ضد آفتاب ، آن ها را هر 2 تا 3 ساعت یک بار روی پوستتان تمدید کنید. در انتها بد نیست به این نکته هم اشاره ای داشته باشیم که تابیدن مستقیم اشعه فرابنفش نور خورشید به قسمت های مختلف پوست عامل اصلی ابتلا به خیلی از انواع لکه های پوستی و سرطان پوست است که می توان با استفاده از کلاه های تابستانی و کرم های ضد آفتاب از ابتلا به چنین مشکلاتی تا حد قابل توجهی پیشگیری کرد.